Sabtu, 1 April 2023

Tokoh Tokoh Muslim yang berpengaruh di Federasi Russia

 Oleh Nik Abdul Rakib Bin Nik Hassan

Dalam peperangan diantara Russia dengan Ukraine  yang berlaku semenjak 24 Februari 2022. Peperangan tersebut melibatkan Republik Chechen atau Chechenistan bergabung dengan pihak tentera Russia. Dan kehebatan tentera Chechen yang menyerang tentera Ukraine memanggil saya untuk mencari maklumat tentang penduduk Muslim di Russia. Ini termasuk tokoh tokoh Muslim di Russia.

Disini saya kemukakan sebuah artikel dari laman web The Moscow Time  tarikh 14 Ogos 2019 yang menyiarkan berita pemimpin Muslim Russia yang berpengaruh.

 

Media Rusia pertama kalinya menyusun 100 tokoh Muslim paling berpengaruh di peringkat nasional di negara itu, dengan juara kelas ringan UFC Khabib Nurmagomedov (mantan juara) ditampilkan bersama para ahli bisnis, pejabat kerajaan, dan pemimpin spiritual.

Diperkirakan 20 juta Muslim merupakan penduduk minoriti agama terbesar kedua di Rusia, yang terdiri dari sekitar 14 % dari keseluruhan penduduknya. Tujuh dari 85 kawasan federal Rusia memiliki penduduk majoriti Muslim, termasuk republik Tatarstan, republik Bashkortostan, dan lima republik di Kaukasus Utara. ( 7 republik, 2 republik iaitu Tatarstan, Bashkortostan di kawasan volga-urals, dan 5 republik lagi di kawasan kaukasus Utara iaitu Chechnya, Ingushetia, Dagestan, Kabardino-Balkaria, Karachay-Cherkessia dan Adygeya)

 

Mufti agung Russia, atau pemimpin spiritual Muslim, Ravil Gainutdin menduduki peringkat teratas Muslim berpengaruh yang diterbitkan oleh lanan web berita, Business Online yang berbasis di Tatarstan.

Mintimer Shaimiyev, pemimpin pertama Republik Tatarstan setelah runtuhnya Soviet, menduduki tempat kedua, di depan khabib Nurmagomedov dari Republik Dagestan. Pemimpin Republik Tatarstan saat ini Rustam Minnikhanov dan pemimpin Republik Chechnya Ramzan Kadyrov menduduki tempat Top 5.

 

“Islam Rusia adalah komuniti yang sangat besar, beraneka warna, tetapi sangat pemecahan yang tidak sepenuhnya menyedari dirinya sendiri. Bagi orang luar, ini adalah blck box,” tulis Business Online dengan judul “Business Online wrote Sunday in the ranking titled “On the Path of Allah: Top 100 Influential Muslims in Russia.”

                         Suleiman Kerimov dari Republik Dgistan

Jutawan Alisher Usmanov dan Suleiman Kerimov, yang terakhir dituduh melakukan penipuan cukai oleh kerajaan Perancis, menuduki tempat keenam dan kelapan, sementara Timbalan Datuk Bandar Moskow yang bertanggung jawab atas pembangunan kota Marat Khusnullin menduduki tempat kesembilan.

 

Indeks baru yang disusun oleh Bisnis Online, diterbitkan pada hari raya keagamaan Kurban Bairam, atau Idul Adha, didasarkan pada survei ahli.

 

Laman berita mengatakan bahawa peringkatnya mencakup tokoh masyarakat “yang tidak secara terbuka menunjukkan agama mereka, tetapi mempengaruhi komuniti Muslim, melobi atas nama atau dianggap sebagai kebanggaannya.”



Tiada ulasan: