Khamis, 6 April 2023

Rumpun Melayu dari Filipina di Pulau Hawaii, Amerika Syarkat.

Oleh Nik Abdul Rakib Bin Nik Hassan

Semasa saya pergi berjumpa Prof Emeritus Dr. Abdullah Zakaria Ghazali di Jabatan Sejarah di Fakulti Sastra, Universiti Malaya, Malaysia. Ternampah foto foto ahli akademi terkenal yang pernah menjadi pensyarah di Jabatan Sejarah di Fakulti Sastra, Universiti Malaya.

 

Foto foto tersebut terdiri dari foto Prof. Wang Gungwu, Prof Dr. Khoo Kay Kim, Prof Emeritus Dr. Abdullah Zakaria Ghazali, Prof Dr. Leonard Andaya yang sekarang bertugas di University of Hawaii di  Manoa. Saya mendapat penjelasan dari Prof Emeritus Dr. Abdullah Zakaria Ghazali bahawa Dr. Leonard Andaya mengakui bahawa dia berasal dari Malay Stock. Dari itulah tertarik saya terhadap Rumpun Melayu (Filipino) di Pulau Hawaii.

 

Dari tajuk “Rumpun Melayu dari Filipina  di Pulau Hawaii, Amerika Syarikat” ini saya akan kemukakan sebuah penulisan akademi dengan tajuknya “A Brief History of Filipinos in Hawaii”. Penulisan ini di tulis oleh Dr. Belinda A. Aquino dan Federico V. Magdalena dari Center For Philippines Studies, University of Hawaii at Manoa.

Dr. Belinda Aquino, pengarah Pusat Pengajian Filipina di Universiti Hawaii di Manoa

A Brief History of Filipinos in Hawaii

Dr. Belinda A. Aquino dan Federico V. Magdalena

                       Foto pekerja Filipino di tahun 1920-an

Komuniti Filipina hari ini di Hawaii menjejaki akarnya hingga 1906 apabila 15 sakada (buruh kontrak) diambil dari Filipina oleh Persatuan Penanam Gula Hawaii (HSPA- the Hawaiian Sugar Planters Association) untuk bekerja di ladang gula di Negeri Hawaii, Amerika Syarikat ketika itu. Komuniti itu menyambut ulang tahun seratus tahunnya pada Disember 2006, dan Suruhanjaya Negeri (Hawaii) untuk mengawasi pematuhan itu dinamakan oleh bekas Gabenor Benjamin Cayetano berikutan rang undang-undang yang diluluskan oleh Badan Perundangan Negeri Hawaii. Suruhanjaya 15 pemimpin masyarakat termasuk Dr. Belinda A. Aquino, profesor dan pengarah Pusat Pengajian Filipina di Universiti Hawaii di Manoa, untuk mewakili Kawasan kampus universiti.

                         Foto pekerja Filipino di tahun 1920-an

Menurut Banci Amerika Syarikat tahun 2000, 15 % daripada penduduk negeri Hawaii, atau 170,635 orang telah mengenal pasti diri mereka sebagai "Filipina" (lihat Rajah 1). Walau bagaimanapun, Banci itu membenarkan rakyat memilih lebih daripada satu etnik iaitu kaum campuran, dan 105,728 orang lagi mengenal pasti diri mereka sebagai "separa Filipina." Jika digabungkan, orang Filipina dan sebahagian Filipina merupakan 275,728 orang atau hampir 23 % daripada penduduk negeri Hawaii, lebih sedikit daripada penduduk Hawaii dan sebahagian Hawaii. Kira-kira 70 % penduduk Filipina tinggal di Pulau Oahu. Walaupun mereka merupakan penduduk minoriti di negeri Hawaii ini, mereka membentuk majoriti (sekurang-kurangnya 60%) di Pulau Lanai, Daerah Maui.

         Foto Keluarga pekerja Filipino yang datang pada tahun 1906

Orang Filipina ialah etnik minoriti yang paling pesat berkembang di Hawaii, disebabkan oleh penghijrahan berterusan dari Filipina dan kadar kelahiran yang tinggi dalam komuniti Filipina. Kira-kira 3,500 pendatang dari Filipina, kebanyakannya kanak-kanak, datang ke Hawaii setiap tahun. Di peringkat kebangsaan, orang Filipina menduduki tempat kedua selepas orang Cina dari segi imigran Asia ke Amerika Syarikat. Terdapat kira-kira 2.5 juta warga Filipina di Amerika, tidak termasuk orang Filipina illegal (tanpa dokumen), Rakyat Filipina juga mendahului dari segi pekerja asing di seluruh dunia.

                  Foto Kedai gunting rambut warga Filipino di Hawaii  

Sebilangan besar masyarakat Hawaii Filipina, sekurang-kurangnya 85 %, adalah orang Ilokano yang berasal dari Luzon Utara, yang bahasa ibundanya ialah Ilokano. Terdapat juga sejumlah besar orang Visayan (dari wilayah selatan Filipina), dan Tagalog, yang bahasa ibunda mereka adalah asas untuk Filipina, bahasa Filipino. Adalah penting untuk diperhatikan bahawa orang Ilokano, Cebuano, dan kebanyakan lebih daripada 100 kumpulan etnik/linguistik di Amerika Syarikat. Ini umumnya bertutur atau memahami bahasa Filipino/Tagalog, yang diajar di semua sekolah dan digunakan dalam media nasional.

                                           Rajah 1

Komuniti ini sebahagian besarnya masih kelas pekerja, berbanding dengan kumpulan Filipina lain di Amerika Syarikat, seperti yang terdapat di Pantai Timur dan Midwest (lihat Rajah 2). Tetapi kini terdapat peningkatan bilangan pengurusan, profesional dan pekerjaan berkaitan, dengan sedikit lebih seperlima orang dewasa dilaporkan terdapat dalam kategori ini.

 

Antara profesional ini ialah doktor, jururawat, ahli terapi, peguam, jurutera dan eksekutif perniagaan. Kumpulan sokongan jualan dan pentadbiran membentuk 41 %, manakala pekerja hotel, pembantu rumah, polis dan lain-lain dalam sektor perkhidmatan membentuk 30 %.

 

Kategori pekerja lain ialah: operator, pengangkutan dan bahan yang bergerak (5.4%); perniagaan kecil dan bekerja sendiri (4%); pertanian, perhutanan dan perikanan (1.7%), dan pembaikan dan kraf (0.5%).

 

Tidak ada orang Filipina yang kaya raya di Hawaii, tidak seperti kumpulan etnik lain, seperti Cina, Jepun dan Korea. Terdapat kelas pertengahan yang baru muncul, tetapi sebahagian besarnya masih kelas pekerja.

 

Berbanding kedudukan penduduk negeri Hawaii, Kelompok Filipina agak sangat Kurang, seperti di fakulti pengajar Filipina di Universiti Hawaii di Manoa, khususnya yang memegang jawatan atau mengikut tempoh masa. Ia hampir 1 %. Pelajar keturunan Filipina di Manoa dan kampus lain, dan kakitangan bukan fakulti yang melakukan kerja pentadbiran atau jangkauan mempunyai perwakilan yang lebih tinggi.

 

Di kalangan profesional dalam komuniti Filipina, doktor perubatan merupakan kumpulan yang penting. Pakar kesihatan lain seperti jururawat, ahli teknologi perubatan, pembantu perubatan juga membentuk kumpulan yang besar. Perlu diperhatikan bahawa 95 % daripada pemilik atau pengusaha rumah jagaan di negeri Hawaii ini adalah warga Filipina, membantu negeri Hawaii itu menangani masalah warga emas dan orang kurang upaya.

 

Guru sekolah awam juga merupakan kumpulan yang besar, walaupun ramai yang diturunkan ke pekerjaan sementara yang berurusan dengan pelajar khas atau pelajar yang mempunyai kebolehan bahasa Inggeris yang terhad. Banyak keperluan negeri awaii menghalang profesional Filipina, kebanyakannya terlatih di Filipina, daripada mendapatkan pekerjaan yang setanding di Hawaii.

                                              Rajah 2

Kebanyakan Kedai sari-sari (Kedai Runcit) dan perusahaan kecil lain di Hawaii dimiliki atau dikendalikan oleh orang Filipina. Walau bagaimanapun, mereka tidak mencapai kejayaan dalam arena korporat, dan sangat sedikit yang telah menjadi eksekutif tertinggi dalam dunia perniagaan.

 

Sebilangan besar adalah pekerja hotel, dan ramai pemimpin buruh terkemuka di hotel dan industri lain telah muncul daripada orang Filipina selama ini.

 

Ahli politik Filipina-Amerika juga semakin meningkat di kedua-dua dewan perundangan negeri. Terdapat lima senator negeri (daripada 25) dan sembilan wakil (daripada 51) keturunan Filipina dalam Badan Perundangan Negeri Hawaii. Mereka telah membentuk Kumpulan politik Filipina-Amerika dua parti. Yang penting juga ialah terdapat 3 ahli (daripada 9) keturunan Filipina di Bandar dan Daerah Honolulu. Hawaii juga menghasilkan gabenor pertama keturunan Filipina di Amerika Syarikat, iaitu  Benjamin Cayetano (1994-2002).

 

Sambutan 100 Tahun Filipina 2006 di Hawaii merupakan satu kejayaan besar dengan lebih daripada 200 program utama di seluruh negeri, seperti persidangan antarabangsa, festival, pesta, pameran seni dan kraf, konsert, projek belia, olahraga, dokumentari, filem, kuliah, pameran dan pendidikan lain. dan aktiviti kebudayaan. Kemudian seperti sekarang, orang Filipina telah menjadi komuniti yang sangat bersemangat dan sangat penting dalam masa lalu, masa kini dan masa depan Hawaii.

  

Ini juga satu sumber dari Dr. Belinda Aquino, pengarah Pusat Pengajian Filipina di Universiti Hawaii di Manoa. Sejarah orang Filipina di Hawaii adalah seperti berikut:

 

20 Disember  1906:

Kumpulan pertama 15 sakada (buruh kontrak) yang direkrut oleh the Hawaiian Sugar Planters Association (Persatuan Penanam Gula Hawaii) untuk bekerja di ladang gula tiba di Honolulu menaiki Kapal SS Doric dan telah ditugaskan ke ladang Olaa di Big Island.

 

1915:

Kerajaan Filipina (di bawah pemerintahan kolonial Amerika Syarikat) menyatakan kebimbangan mengenai pengaliran keluar buruh dan penyalahgunaan pengambilan pekerja. the Hawaiian Sugar Planters Association melaksanakan sistem kontrak individu.

 

1919:

Pemimpin buruh Filipina Pablo Manlapit menganjurkan Kesatuan Buruh Filipina untuk menuntut gaji yang lebih tinggi dan keadaan kerja yang lebih baik untuk sakada.

 

1920:

Pablo Manlapit dan pemimpin buruh Jepun membentuk Pergerakan Gaji Tinggi tetapi the Hawaiian Sugar Planters Association menolak tuntutan itu. Pekerja Filipina dan Jepun mogok secara berasingan dan kira-kira 12,100 pekerja diusir.

 

1924:

Pablo Manlapit melancarkan mogok di Pulau Oahu dan pulau-pulau lain, berakhir dengan ganas. Enam belas pekerja Filipina dan empat anggota polis terbunuh pada 9 September 1924. Dalam Pembunuhan beramai-ramai Hanapepe di Pulau Kauai.

 

1932:

Pablo Manlapit kembali ke Hawaii dan menghidupkan semula Persekutuan Buruh Filipina bersama Antonio Fagel dan Epifanio Taok. Penganjuran buruh memberi tumpuan kepada Pulau Maui. Kesatuan itu dinamakan semula sebagai Vibora Luviminda. Pablo Manlapit dihantar pulang ke Filipina secara kekal dari Hawaii.

 

1934:

Akta Tydings-McDuffie atau juga disebut Philippine Commonwealth and Independence Act, (1934) mengisytiharkan warga Filipina sebagai warga asing dan mengehadkan kemasukan mereka ke Hawaii dan Amerika Syarikat kepada kuota tahunan 50 orang. Ia meningkat kepada 100 selepas Kemerdekaan Filipina pada 1946.

Foto perarakan veteran tentera Filipina-Amerika Perang Dunia ke 2 di White House pada tahun 2003

1941:

Amerika Syarikat memasuki Perang Dunia II. Warga Filipina-Amerika membentuk Rejimen Filipina pertama dan kedua Tentera Amerika Syarikat

 

1944:

The International Longshoremen's and Warehousemen's Union (Kesatuan Penjaga Pesisir dan Gudang Antarabangsa) di bawah pimpinan Jack Hall menjadi kuasa politik yang kuat dengan melibatkan pekerja etnik bukan kulit putih, termasuk warga Filipina.

 

1946:

the International Longshore and Warehouse Union (ILWU)  menyeru mogok yang melumpuhkan ekonomi pulau. the Hawaiian Sugar Planters Association mengimport kumpulan terakhir 6,000 sakada Ilokano.

 

1947:

Konsulat Filipina ditubuhkan di Honolulu.

 

1951: Pekerja Filipina di Pulau Lanai diketuai oleh Pedro de la Cruz, wakil ILWU mengadakan mogok selama 201 hari. Tuntutan faedah kerja utama diterima.

                                         Foto Peter Aduja

1954:

Peter Aduja, menjadi peguam orang Filipina pertama yang dipilih sebagai wakil dalam Badan Perundangan Negeri Hawaii.

 

1959:

Hawaii menjadi sebuah negeri Amerika Syarikat yang ke-50.

 

1962:

Alfred Laureta dilantik sebagai pengarah Jabatan Buruh dan Perhubungan Industri Negeri, orang Filipina-Amerika pertama yang memegang jawatan Kabinet negeri di Hawaii. Laureta kemudiannya dilantik sebagai orang Filipina pertama yang menjadi hakim daerah Amerika Syarikat di Pulau Saipan. Benjamin Menor dipilih ke Senat negeri, pendatang Filipina pertama yang dipilih untuk kerusi di Senat.

 

1965:

Undang-undang Imigresen diliberalisasikan membenarkan penyatuan semula keluarga dan profesional memasuki Hawaii. Ia mengakibatkan gelombang ketiga pendatang Filipina ke Hawaii meningkatkan bilangan warga Filipina kepada hampir 1 % daripada jumlah penduduk negeri.

 

1972:

Presiden Filipina Ferdinand Marcos mengisytiharkan undang-undang tentera di Filipina, yang berlangsung selama 14 tahun dan membahagikan masyarakat Filipina Hawaii.

 

1974:

Benjamin Menor dilantik sebagai hakim Mahkamah Agung Hawaii, orang Filipina pertama yang memegang jawatan itu di mana-mana Mahkamah Agung negeri.

                                  Foto Eduardo Malapit

1975:

Eduardo Malapit dipilih sebagai datuk bandar Pulau Kauai, warga Filipina-Amerika pertama yang dipilih datuk bandar sebuah daerah Amerika Syarikat.

 

1986:

Kediktatoran Presiden Ferdinan Marcos tumbang. Dia tiba di Hawaii dalam buangan. Pada tahun yang sama, Sister Grace Dorothy Lim, yang berasal dari Ilocos Sur, Filipina, dinamakan sebagai Canselor wanita pertama Keuskupan Katolik Honolulu.

 

1987:

Daniel Kihano dipilih sebagai Speaker Dewan Undangan negeri, orang Filipina-Amerika pertama yang menduduki jawatan itu.

 

1990:

Lorraine Rodero-Inouye, anak perempuan pendatang Ilokano dari Ilocos Norte, menjadi datuk bandar Big Island, wanita pertama Keturunan Filipina dipilih sebagai datuk bandar sebuah daerah Amerika Syarikat.

                            Foto Benjamin J. Cayetano

1994:

Benjamin J. Cayetano, anak kepada seorang pendatang dari Urdaneta, Pangasinan, Filipina dipilih sebagai gabenor, orang Filipina-Amerika pertama yang menduduki jawatan tertinggi negeri Hawaii.

                                     Foto Robert Bunda

2001:

Robert Bunda dipilih sebagai presiden Senat di Dewan Undangan negeri, Filipina-Amerika pertama. Amerika untuk mengisi jawatan itu. Angela Perez Baraquio, anak kepada pasangan pendatang dari Pangasinan, Filipina menjadi warga Asia-Amerika pertama memenangi gelaran Miss America.

 

2002:

Suruhanjaya Perayaan 100 Tahun orang Filipina mendarat di Hawaii diadakan untuk merancang sambutan ulang tahun ke-100 ketibaan Filipina pertama di Hawaii. Pusat Komuniti Filipina di Waipahu, Pulau O'ahu siap selepas beberapa tahun mengumpul dana.

 

2005-2006: 

Perayaan 100 Tahun Filipina selama setahun bermula pada 10 Disember.

Sepatutnya kita mesti berkomunikasi dan mengeratkan hubungan dengan masyarakat Filipina di Hawaii. Selain kita mengeratkan hubungan kerana serumpun, kita juga boleh mengeratkan hubungan kerana perniagaan.


Tiada ulasan: