Sabtu, 1 Julai 2023

Benjamin Jerome Cayetano, Gubernur Hawaii pertama dari Rumpun Melayu (Filipino)

Oleh Nik Abdul Rakib Bin Nik Hassan

Kita bicara tentang seorang Rumpun Melayu dari keturunan Filipina yang telah Berjaya menjadu Gubernur Hawaii, Ameerika Syarikat.


Mantan Guberrnur Hawaii iatu namanya Benjamin Jerome Cayetano. Beliau lahir pada 14 November 1939. Dan beliau ialah seorang ahli politik dan pengarang.  Benjamin Jerome Cayetano yang berkhidmat sebagai gubernur kelima Negeri Hawaii dari 1994 hingga 2002. Beliau ialah seorang keturunan Filipino warga Amerika syarikat pertama yang berkhidmat sebagai gubernur negeri di Amerika Syarikat.

Dilahirkan di Honolulu, Hawaii, Benjamin Jerome Cayetano telah berjauhan dengan ibunya pada usia muda. Benjamin Jerome Cayetano dibesarkan oleh bapanya di Kalihi, sebuah kejiranan dengan etnik Filipino di barat pusat bandar Honolulu. Di Kalihi, beliau bersekolah di Wallace Rider Farrington High School, sebuah sekolah awam yang dikenali secara tempatan sebagai "Home of the Governors" kerana bangunannya dinamakan sempena beberapa nama negarawan Hawaii sebelumnya. Sekolah itu hanya beberapa blok dari rumahnya. Benjamin Jerome Cayetano mendapat gred yang rendah sepanjang tahun di Wallace Rider Farrington High School dan sering didisiplinkan oleh guru dan kaunselornya. Dia hampir tidak membuat markah yang melayakkannya untuk menamatkan pengajian.

Selepas tamat pengajian, Benjamin Jerome Cayetano berkahwin dengan Lorraine Gueco, kekasih sekolah menengahnya. Selepas kelahiran anaknya Brandon pada tahun 1959, dia bekerja dalam pelbagai pekerjaan peringkat permulaan, seperti pengemas logam di tempat barang rongsokan, pemandu trak, juruelektrik perantis, dan akhirnya sebagai pelukis. Kecewa dengan apa yang dirasakannya bermotifkan perkauman dan amalan pengambilan pekerja yang tidak adil dari segi politik, dia dan keluarganya berpindah ke Los Angeles, California pada tahun 1963 untuk mengejar pendidikan dalam bidang undang-undang.


Benjamin Jerome Cayetano belajar di  Los Angeles Harbor College  dan kemudian pindah ke Universiti California, Los Angeles pada tahun 1966. Pada tahun 1968, beliau lulus dari UCLA dengan jurusan sains politik dan minor dalam sejarah Amerika. Pada tahun 1971, beliau memperoleh ijazah doktor  Juris dari Loyola Law School di Universiti Loyola Marymount.

Pada tahun 1972, Benjamin Jerome Cayetano telah dilantik ke Pihak Berkuasa Perumahan Hawaii oleh Gubernur John A. Burns. Pada tahun 1974, Benjamin Jerome Cayetano telah dipilih ke dewan perundangan negeri sebagai parti Demokrat yang mewakili Pearl City.  


Benjamin Jerome Cayetano menyertai tiket gubernur John D. Waihe'e III pada tahun 1986 dan menjadi Timbalan Gubernur keturunan Filipino-Amerika pertama di Amerika Syarikat. Tiket Waihee–Cayetano telah dipilih semula untuk penggal kedua pada tahun 1990. Dalam kapasitinya sebagai Timbalan Gubernur Hawaii, Benjamin Jerome Cayetano menubuhkan Program A+, program penjagaan selepas sekolah yang dibiayai kerajaan dengan organisasi berkanun di setiap sekolah rendah awam di Hawaii.


Pada tahun 1998, Datuk Bandar Maui Linda Lingle telah dicalonkan oleh Parti Republikan untuk menentang Benjamin Jerome Cayetano dalam agenda reformasi kerajaan. Benjamin Jerome Cayetano  memenangi penggal kedua.

Benjamin Jerome Cayetano Bersama abangnya

Sepanjang tempoh memegang jawatan, Benjamin Jerome Cayetano   terpaksa berdepan dengan ketidaktentuan ekonomi dan masalah fiskal yang serius. Penurunan hasil cukai membawa kepada kekurangan belanjawan, dan Benjamin Jerome Cayetano sering mendapati dirinya bertentangan dengan rakan Demokratnya di dewan perundangan negeri ketika dia cuba melaksanakan pemotongan belanjawan untuk mengimbangi belanjawan negeri.


Mengenai pendidikan, pentadbiran Benjamin Jerome Cayetano   membina tiga belas sekolah baharu, dan dia dapat memujuk kesatuan guru untuk melanjutkan tahun persekolahan selama tujuh hari. Juga di bawah pentadbirannya, sistem Universiti Hawaii mendapat autonomi ke atas hal ehwal dalaman. Sebaliknya, pertikaian buruh dengan profesor Universiti Hawaii dan guru sekolah awam pada April 2001 membawa kepada mogok serentak oleh kedua-dua kesatuan sekerja yang melumpuhkan keseluruhan sistem pendidikan negeri selama tiga minggu.

Benjamin Jerome Cayetano meninggalkan jawatan pada Disember 2002. Dia digantikan oleh bekas pencabar Republikan Lingle


Pada 19 Januari 2012, Benjamin Jerome Cayetano kembali ke arena politik untuk bertanding jawatan Datuk Bandar Honolulu. Dalam pilihan raya utama pada 11 Ogos 2012, beliau menerima lebih banyak undi berbanding salah satu lawan utamanya, Kirk Caldwell dan Peter Carlisle. Dia tidak mencapai majoriti yang diperlukan untuk memenangi pilihan raya secara langsung, dan berdepan dengan Kirk Caldwell dalam pilihan raya umum pada 6 November. Benjamin Jerome Cayetano kemudiannya kalah dalam pemilihan Datuk Bandar kepada Kirk Caldwell.


Benjamin Jerome Cayetano dan isteri pertamanya, Lorraine Cayetano (née Gueco), bercerai pada tahun 1996, menamatkan perkahwinan mereka selama 37 tahun

Benjamin Jerome Cayetano berkahwin dengan isteri keduanya, Vicky Cayetano (née Tiu), yang dikahwininya pada 5 Mei 1997. Vicky Cayetano lahir di Filipina.


Benjamin Jerome Cayetano mempunyai lima orang anak. Dia mempunyai tiga anak daripada perkahwinan pertamanya dengan Lorraine Cayetano: Brandon, Janeen, dan Samantha. Dengan Vicky Benjamin Jerome Cayetano juga mempunyai dua anak, Marissa dan William. 

 

Tiada ulasan: