Jumaat, 7 Julai 2023

Masyarakat Filipino di Hawai

Oleh Nik Abdul Rakib Bin Nik Hassan

Masyarakat Filipino adalah dari Rumpun Melayu. Masyarakat Filipino terdapat di Hawaii. Disini saya kemukakan sebuah artikel dari tulisan Dr. Belinda A. Aquino dan Federico V. Magdalena di Center for Philippines Studies, University of Hawaii Manoa:-


Masyarakat Filipina di Hawaii di hari ini jika menjejaki akarnya hingga 1906 apabila 15 sakada (buruh kontrak) direkrut dari Filipina oleh Persatuan Penanam Gula Hawaii (HSPA - Hawaiian Sugar Planters Association) untuk mengusahakan ladang gula di Wilayah Hawaii Amerka Syarikat ketika itu. MasyarakatFilipino meraikan ulang tahun seratus tahunnya pada Disember 2006, dan Suruhanjaya Negeri untuk mengawasi pematuhan itu dinamakan oleh bekas Gabenor Benjamin Cayetano berikutan rang undang-undang yang diluluskan oleh Dewan Perundangan Negeri Hawaii. Suruhanjaya 15 pemimpin masyarakat termasuk Dr. Belinda A. Aquino, profesor dan pengarah Pusat Pengajian Filipina di Universiti Hawaii di Manoa, untuk mewakili kawasan pilihan raya universiti.


Menurut Banci Amerika Syarikat tahun 2000, 15 peratus penduduk negeri Hawaii atau 170,635 mengenal pasti diri mereka sebagai "Filipina" (lihat Rajah 1). Walau bagaimanapun, Banci membenarkan rakyat memilih lebih daripada satu etnik ("kaum campuran"), dan 105,728 lagi mengenal pasti diri mereka sebagai "separa Filipina." Jika digabungkan, orang Filipina dan sebahagian Filipina merupakan 275,728 atau hampir 23 peratus daripada penduduk negeri, lebih sedikit daripada penduduk Hawaii dan sebahagian Hawaii. Kira-kira 70 peratus penduduk Filipina tinggal di pulau Oahu. Walaupun mereka merupakan penduduk minoriti di negeri ini, mereka membentuk majoriti (sekurang-kurangnya 60%) di pulau Lanai, daerah Maui.


Orang Filipina ialah etnik minoriti yang paling pesat berkembang di Hawaii, disebabkan oleh penghijrahan berterusan dari Filipina dan kadar kelahiran yang tinggi dalam masyarakat Filipina. Kira-kira 3,500 pendatang dari Filipina, kebanyakannya kanak-kanak, datang ke Hawaii setiap tahun. Di peringkat kebangsaan, orang Filipina menduduki tempat kedua selepas orang Cina dari segi imigresen Asia ke Amerika Syarikat. Terdapat kira-kira 2.5 juta, tidak termasuk tanpa dokumen, warga Filipina di Amerika. Rakyat Filipina juga mendahului dari segi pekerja asing di seluruh dunia.


Sebilangan besar masyarakat Hawaii Filipina, sekurang-kurangnya 85 peratus, adalah orang Ilokano yang berasal dari Luzon Utara, yang bahasa ibundanya ialah Ilokano. Terdapat juga sejumlah besar orang Visayan (dari wilayah selatan Filipina), dan Tagalog, yang bahasa ibunda mereka adalah asas untuk Filipina, bahasa kebangsaan Filipina. Adalah penting untuk diperhatikan bahawa orang Ilokano, Cebuano, dan kebanyakan lebih daripada 100 kumpulan etnik/linguistik di negara ini umumnya bertutur atau memahami bahasa Filipino/Tagalog, yang diajar di semua sekolah dan digunakan dalam media nasional.

Masyarakat ini sebahagian besarnya masih kelas pekerja, berbanding dengan kumpulan Filipina lain di Amerika Syarikat, seperti yang terdapat di Pantai Timur dan Midwest (lihat Rajah 2). Tetapi kini terdapat peningkatan bilangan pengurusan, profesional dan pekerjaan berkaitan, dengan sedikit lebih seperlima orang dewasa dilaporkan terdapat dalam kategori ini. Antara profesional ini ialah doktor, jururawat, ahli terapi, peguam, jurutera dan eksekutif perniagaan. Kumpulan sokongan jualan dan pentadbiran membentuk 41 peratus, manakala pekerja hotel, pembantu rumah, polis dan lain-lain dalam sektor perkhidmatan membentuk 30 peratus.


Kategori pekerja lain ialah: operator, pengangkutan dan bahan yang bergerak (5.4%); perniagaan kecil dan bekerja sendiri (4%); pertanian, perhutanan dan perikanan (1.7%), dan pembaikan dan kraf (0.5%).


Tidak ada orang Filipina yang kaya raya di Hawaii, tidak seperti kumpulan etnik lain, seperti Cina, Jepun dan Korea. Terdapat kelas pertengahan yang baru muncul, tetapi sebahagian besarnya masih kelas pekerja.


Jumlah sangat Kurang jika berbanding jumlah penduduk Fikipino di peringkat negeri, seperti di fakulti pengajar Filipina di Universiti Hawaii di Manoa, khususnya yang memegang jawatan atau mengikut tempoh masa. Ia hampir satu peratus. Pelajar keturunan Filipina di Manoa dan kampus lain, dan kakitangan bukan fakulti yang melakukan kerja pentadbiran atau jangkauan mempunyai perwakilan yang lebih tinggi.


Di kalangan profesional dalam masyarakat Filipina, doktor perubatan merupakan kumpulan yang penting. Pakar kesihatan lain seperti jururawat, ahli teknologi perubatan, pembantu perubatan juga membentuk kumpulan yang besar. Perlu diperhatikan bahawa 95 peratus daripada pemilik atau pengusaha rumah jagaan di negeri ini adalah warga Filipina, membantu negeri itu menangani masalah warga emas dan orang kurang upaya.


Guru sekolah awam juga merupakan kumpulan yang besar, walaupun ramai yang diturunkan ke pekerjaan sementara yang berurusan dengan pelajar khas atau pelajar yang mempunyai kebolehan bahasa Inggeris yang terhad. Banyak keperluan negeri menghalang profesional Filipina, kebanyakannya terlatih di Filipina, daripada mendapatkan pekerjaan yang setanding di Hawaii.

Kebanyakan sari-sari (kedai "mom and pop") dan perusahaan kecil lain di Hawaii dimiliki atau dikendalikan oleh orang Filipina. Walau bagaimanapun, mereka tidak mencapai kejayaan dalam arena korporat, dan sangat sedikit yang telah menjadi eksekutif tertinggi dalam dunia perniagaan.


Sebilangan besar adalah pekerja hotel, dan ramai pemimpin buruh terkemuka di hotel dan industri lain telah muncul daripada pangkat Filipina selama ini.


Ahli politik Filipina-Amerika juga semakin meningkat di kedua-dua dewan perundangan negeri. Terdapat lima senator negeri (daripada 25) dan sembilan wakil (daripada 51) keturunan Filipina dalam Badan Perundangan Negeri Hawaii. Mereka telah membentuk Kaukus Filipina-Amerika dwipartisan. Yang penting juga ialah terdapat tiga ahli (daripada 9) keturunan Filipina di Bandar dan Daerah Honolulu. Hawaii juga menghasilkan gabenor pertama keturunan Filipina di Amerika Syarikat, Benjamin Cayetano (1994-2002).


Sambutan Seratus Tahun Filipina 2006 di Hawaii merupakan satu kejayaan besar dengan lebih daripada 200 program utama di seluruh negeri, seperti persidangan antarabangsa, festival, pesta, pameran seni dan kraf, konsert, projek belia, olahraga, dokumentari, filem, kuliah, pameran dan pendidikan lain. dan aktiviti kebudayaan. Kemudian seperti sekarang, orang Filipina telah menjadi masyarakat yang sangat bersemangat dan sangat penting dalam masa lalu, masa kini dan masa depan Hawaii.

Tiada ulasan: