Oleh Nik Abdul Rakib Bin Nik Hassan
Mak
Yong adalah salah satu jenis kesenian etnik Melayu yang menggabungkan
unsur-unsur ritual, tari, nyanyi, dan musik dalam pementasannya. Persembahan
Mak Yong berasal dari Patani, Selatan Thailand. Satu catatan terawal tentang
persembahan Mak Yong ialah catatan dari Peter Flores, seorang penjelajah Eropa
abad ke-17. Peter Flores menulis secara singkat tentang persembahan Mak Yong
yang dia saksikan selama jamuan makan yang diberikan oleh Ratu Patani, Selatan Thailand
untuk menghormati kunjungan Sultan Pahang (Malaysia) pada tahun 1612.
Pada
abad ke-19, Mak Yong telah menjadi bentuk hiburan kelas atas Melayu yang
dominan. Biasanya diadakan di aula penonton dengan tiga dinding dan sisi
terbuka, pertunjukan akan dimulai pada jam sembilan malam dengan kedatangan
para pemain dan anggota orkestra.
Pudentia
MPSS, Ketua Assosiasi Tradisi Lisan dan pensyarah Universiti Indonesia menulis
dalam artikalnya bertajuk “The revitalization of Mak Yong in the Malay World”
dalam jurnal Wacana, Vol. 12 No. 1 (April 2010): 1-19. Beliau menulis berkenaan
Mak Yong di tiga buah negara. Katanya sehingga kini, pakar tidak bersetuju
dengan maksud sebenar ungkapan "Mak Yong". Walau bagaimanapun, mereka
bersetuju bahawa orang Eropah mula-mula mendengar kewujudannya di Patani,
Selatan Thailand dalam abad ke 17 dan bahawa ia telah merebak ke Kelantan
(Malaysia) sekitar 200 tahun dahulu. Bagaimanapun, di Malaysia tiada topeng
digunakan seperti di tempat asal. Mak Yong dibawa ke Kelantan untuk kali
pertama sebagai hadiah dari Patani untuk perkahwinan antara kedua-dua
Kesultanan diantara Patani dengan Kelantan.
Patricia Matusky, dari
Pusat Budaya Universiti Malaya, Kuala Lumpur menulis tentang Mak Yong dalam
artikelnya bertajuk “Mak Yong Music of Malaysia: Negotiating Complex Musical
Content Within Periodicity” dalam Malaysian Journal of Performing and Visual
Arts, Volume 1, 2015. Katanya dalam drama tarian purba yang
dikenali sebagai mak yong, berasal dari kalangan orang Melayu di wilayah timur
laut Malaysia (Kelantan) dan Patani (selatan Thailand). Wujud sebuah teater
rakyat yang kaya dengan cerita, tarian dan kandungan muzik. Teater ini
menggunakan monolog dan dialog yang formal dan improvisasi, tarian yang
digayakan, lakonan, dan muzik vokal dan instrumental.
Tambahnya, teater ini berkembang pesat pada akhir
ke-19 dan sepanjang kebanyakan abad ke-20 di Kelantan, tetapi hari ini ia
jarang dipersembahkan di negeri asalnya. Dahulu, taburan gaya kampung mak yong
adalah meluas, terdapat di negeri-negeri Kelantan. dan Kedah (Malaysia utara),
Patani (Selatan Thailand), di timur laut pantai Sumatera, dan ke selatan ke
Kepulauan Riau di Indonesia di mana varian mak yong masih dipersembahkan.
Hari ini, persembahan kampung mak yong secara rasmi
dilarang di negeri asalnya di Kelantan, namun ia diajar di kawasan bandar tanah
air, terutamanya di Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (ASWARA).
Persembahan sekali-sekala juga berlaku di Teater Negara di Kuala Lumpur yang
cenderung menampilkan produksi yang eklektik dalam reka bentuk pentas, kostum
dan gaya tarian, dan yang juga mempamerkan persembahan yang dilatih dan glamor
serta masa persembahan keseluruhan yang lebih pendek yang memenuhi keperluan
penonton bandar. Terdapat beberapa tanda kemampanan yang boleh dipersoalkan
hari ini, walaupun gaya muzik yang sangat kaya dan kompleks, penggunaan kostum
yang tersendiri dan rumit, serta gaya tarian yang sangat bergaya dan canggih
yang terhasil daripada tradisi rakyat kampung.
Ghulam
Sarwar Yousof dalam
Sirih Pinang Kumpulan Esei Budaya
mengatakan Mak Yong ditemui di Sumatera Utara Indonesia seperti di
Serdang dan Deli. Mak Yong di Sumatra Utara ditularkan daripada rombongan Ma
Yong Kedah dan Perlis yang mengembara untuk membuat persembahan di Sumatra
Utara.
Mak
Yog juga seperti Wayang Kulit sepatutnya masyarakat Melayu perlu mempertahankan
seni budaya ini. Oleh kerana sesetengah upacara ritual dari Mak Yong dan Wayang
Kulit bercanggah dengan ajaran agama Islam. Dengan itu kita perlu hapuskan
upacara ritual Mak Yong dan Wayang Kulit yang bercanggah dengan agama Islam dan
mengekalkan yang tidak bercanggah dengan agama Islam supaya seni budaya Melayu
itu tidak lenyap dari masyarakat Melayu.
Rujukan
:
Ghulam Sarwar Yousof,Sirih Pinang: Kumpulan
Esei Budaya
Penerbit:
Dewan Bahasa dan Pustaka,1983.
Patricia
Matusky, Mak Yong Music of Malaysia: Negotiating Complex Musical Content Within
Periodicity, Malaysian Journal of Performing and Visual Arts, Volume 1, 2015.
Pudentia MPSS, The revitalization of Mak Yong in the Malay World, jurnal Wacana, Vol. 12 No. 1 (April 2010): 1-19.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan