Sabtu, 20 Mei 2023

Mak Yong, Persembahan berasal dari Patani, Selatan Thailand

Oleh Nik Abdul Rakib Bin Nik Hassan

Mak Yong adalah salah satu jenis kesenian etnik Melayu yang menggabungkan unsur-unsur ritual, tari, nyanyi, dan musik dalam pementasannya. Persembahan Mak Yong berasal dari Patani, Selatan Thailand. Satu catatan terawal tentang persembahan Mak Yong ialah catatan dari Peter Flores, seorang penjelajah Eropa abad ke-17. Peter Flores menulis secara singkat tentang persembahan Mak Yong yang dia saksikan selama jamuan makan yang diberikan oleh Ratu Patani, Selatan Thailand untuk menghormati kunjungan Sultan Pahang (Malaysia) pada tahun 1612.

Pada abad ke-19, Mak Yong telah menjadi bentuk hiburan kelas atas Melayu yang dominan. Biasanya diadakan di aula penonton dengan tiga dinding dan sisi terbuka, pertunjukan akan dimulai pada jam sembilan malam dengan kedatangan para pemain dan anggota orkestra.

Pudentia MPSS, Ketua Assosiasi Tradisi Lisan dan pensyarah Universiti Indonesia menulis dalam artikalnya bertajuk “The revitalization of Mak Yong in the Malay World” dalam jurnal Wacana, Vol. 12 No. 1 (April 2010): 1-19. Beliau menulis berkenaan Mak Yong di tiga buah negara. Katanya sehingga kini, pakar tidak bersetuju dengan maksud sebenar ungkapan "Mak Yong". Walau bagaimanapun, mereka bersetuju bahawa orang Eropah mula-mula mendengar kewujudannya di Patani, Selatan Thailand dalam abad ke 17 dan bahawa ia telah merebak ke Kelantan (Malaysia) sekitar 200 tahun dahulu. Bagaimanapun, di Malaysia tiada topeng digunakan seperti di tempat asal. Mak Yong dibawa ke Kelantan untuk kali pertama sebagai hadiah dari Patani untuk perkahwinan antara kedua-dua Kesultanan diantara Patani dengan Kelantan.

Patricia Matusky, dari Pusat Budaya Universiti Malaya, Kuala Lumpur menulis tentang Mak Yong dalam artikelnya bertajuk “Mak Yong Music of Malaysia: Negotiating Complex Musical Content Within Periodicity” dalam Malaysian Journal of Performing and Visual Arts, Volume 1, 2015. Katanya dalam drama tarian purba yang dikenali sebagai mak yong, berasal dari kalangan orang Melayu di wilayah timur laut Malaysia (Kelantan) dan Patani (selatan Thailand). Wujud sebuah teater rakyat yang kaya dengan cerita, tarian dan kandungan muzik. Teater ini menggunakan monolog dan dialog yang formal dan improvisasi, tarian yang digayakan, lakonan, dan muzik vokal dan instrumental.

Tambahnya, teater ini berkembang pesat pada akhir ke-19 dan sepanjang kebanyakan abad ke-20 di Kelantan, tetapi hari ini ia jarang dipersembahkan di negeri asalnya. Dahulu, taburan gaya kampung mak yong adalah meluas, terdapat di negeri-negeri Kelantan. dan Kedah (Malaysia utara), Patani (Selatan Thailand), di timur laut pantai Sumatera, dan ke selatan ke Kepulauan Riau di Indonesia di mana varian mak yong masih dipersembahkan.


Hari ini, persembahan kampung mak yong secara rasmi dilarang di negeri asalnya di Kelantan, namun ia diajar di kawasan bandar tanah air, terutamanya di Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (ASWARA). Persembahan sekali-sekala juga berlaku di Teater Negara di Kuala Lumpur yang cenderung menampilkan produksi yang eklektik dalam reka bentuk pentas, kostum dan gaya tarian, dan yang juga mempamerkan persembahan yang dilatih dan glamor serta masa persembahan keseluruhan yang lebih pendek yang memenuhi keperluan penonton bandar. Terdapat beberapa tanda kemampanan yang boleh dipersoalkan hari ini, walaupun gaya muzik yang sangat kaya dan kompleks, penggunaan kostum yang tersendiri dan rumit, serta gaya tarian yang sangat bergaya dan canggih yang terhasil daripada tradisi rakyat kampung.

Ghulam Sarwar Yousof dalam Sirih Pinang Kumpulan Esei Budaya  mengatakan Mak Yong ditemui di Sumatera Utara Indonesia seperti di Serdang dan Deli. Mak Yong di Sumatra Utara ditularkan daripada rombongan Ma Yong Kedah dan Perlis yang mengembara untuk membuat persembahan di Sumatra Utara.


Mak Yog juga seperti Wayang Kulit sepatutnya masyarakat Melayu perlu mempertahankan seni budaya ini. Oleh kerana sesetengah upacara ritual dari Mak Yong dan Wayang Kulit bercanggah dengan ajaran agama Islam. Dengan itu kita perlu hapuskan upacara ritual Mak Yong dan Wayang Kulit yang bercanggah dengan agama Islam dan mengekalkan yang tidak bercanggah dengan agama Islam supaya seni budaya Melayu itu tidak lenyap dari masyarakat Melayu.


Rujukan :

 Ghulam Sarwar Yousof,Sirih Pinang: Kumpulan Esei Budaya

Penerbit: Dewan Bahasa dan Pustaka,1983.


Patricia Matusky, Mak Yong Music of Malaysia: Negotiating Complex Musical Content Within Periodicity, Malaysian Journal of Performing and Visual Arts, Volume 1, 2015.


Pudentia MPSS, The revitalization of Mak Yong in the Malay World, jurnal Wacana, Vol. 12 No. 1 (April 2010): 1-19.




Tiada ulasan: