Ahad, 7 Mei 2023

Kesan Sejarah Makam Raja Legeh, Long Deraman yang sengaja dihilangkan di Kota Bharu, Kelantan.

Oleh Nik Abdul Rakib Bin Nik Hassan

Geopolitik persempadanan Negeri Kelantan-Negeri Legeh (Thailand) dulu tidak seperti keadaan sekarang. Sebelum perjanjian 1909 kawasan Negeri Legeh (Thailand) merangkumi Kawasan Jajahan Jeli, Kelantan, Dabung dan sebahagian dari jajahan Tanah Merah. Sebaliknya Tanah Jajahan Kelantan merangkumi yang disebut “Northeast Corner of Kelantan” sekarang ialah Daerah Tak Bai, Wilayah Narathiwas, Thailand.

Perubahan Sempadan Legeh-Kelantan berpunca dari Perjanjian 1909

Hubungan Negeri Kelantan-Negeri Legeh (Thailand) sangat rapat. Kerana kedua dua negeri itu bersempadan. Bahkan saki baki keturunan Raja Legeh dinasti awal masih terdapat di Kampung Legeh, Air Lanas, Jajahan Jeli, Kelantan.


Sejarah Negeri Legeh agaknya terhad di Thailand. Jika adapun hanya semasa pusat pemerintahan Negeri Legeh di Tanjung Mas (Narathiwas) saja. Sebaliknya jika sejarah Negeri Legeh semasa pusat pentadbiran di sekitar Kawasan Kelantan hanya terdapat dalam catatan sejarah Negeri Kelantan. Baik dalam Hikayat Seri Kelantan, Ringkasan cetera Kelantan, Detik Detik Sejarah Kelantan, History of Terengganu and Kelantan, Kesultanan Melayu Kelantan dan Ikhtisar Sejarah Kelantan.


Anker Rentse  menulis dalam History of Kelantan I mengatakan

 “Kelantan was probably in existence before Malacca because

 important. The earliest trade routes from Europe, Arabia and India

 went, after rounding the island of the Malay Penisular to Kelantan

 and Legeh (Patani),”


Prof Emeritus Datuk Dr. Abdullah Zakaria Ghazali, tokoh sejarawan Malaysia pernah cerita kepda penulis seperti berikut :-


Long Deraman adalah raja Legeh, berkuasa di Pasir Mas, Bukit Jeram, Legeh (Nik Man Bin Nik Hassan,Universiti Malaya,1987-1988, muka 45).  Beliau adalah menantu kepada Long Sulaiman, raja Kelantan yang memerintah di Kota Kubang Labu (Wakaf Bharu sekarang). Dalam satu perebutan kuasa, Long Deraman telah membunuh Long Sulaiman Selepas itu beliau telah kembali ke Legeh dan menyerahkan kuasa pemerintahannya kepada iparnya yang bergelar Long Pandak (putera Long Sulung Kelantan).


Pada tahun 1758, Long Deraman membunuh pula Long Pandak kerana Long Pandak membunuh isterinya Tengku Ngah (Putri Neng Mas), yang juga merupakan adik Long Deraman. Pembunuhan Tengku Ngah itu disebabkan salah faham Long Pandak kononnya isterinya itu berzina dengan Long Ghaffar, putera raja Reman, satu daerah di hulu Perak, yang datang melawatnya pada satu ketika. Kuasa pemerintahan Kota Kubang Labu diserahkan pula kepada adik Long Pandak yang bernama Long Muhammad.


Pada 1762, Long Yunus putera Long Sulaiman dengan bantuan Long Ghaffar, telah menyerang Long Muhammad bagi mengambil kembali pemerintahan Kota Kubang Labu dan berjaya membunuh Long Muhammad dan Long Deraman yang datang membantunya. Jenazah mereka berdua dimakamkan di Gong Chapal (kini dikenali sebagai Langgar Buruk) bersebelahan Sungai Kelantan. Pada 1976, makam Long Deraman dipindahkan oleh pihak Muzium Negeri Kelantan ke Lorong Gajah Mati, Langgar Buruk, Kota Bharu kerana ancaman hakisan. 




                 Ikhsan foto Makam Longg Deraman : Radzi Shafiee

Apakah kesilapan dalam pemindahan pada tahun 1976. Siapakah pemilik tapak tanah tempat pemindahan tersebut. Dan mengapa tidah menyerah hak milik tanah kepada pihak bertanggungjawap. Sehingga tanah tersebut dipindahmilik dan dirubuh makam itu untuk dibangun bangunan. 


Dan mengapa tiada pihak yang bertanggungjawap terhadap warisan seperti pihak Muzium Negeri Kelantan, Kerajaan Negeri Kelantan, Persatuan Sejarah Malaysia cawangan Kelantan dan beberapa pihak lagi. Berusaha pemindahan makam sejarah itu dengan ditempat yan selayak denan sejarah. Setidak tidaknya contoh bagaimana Pahlawan Negeri Perak, Ngah Ibrahim Long Jaafar dan Laksamana Mohd Amin Duakap dipindah dari Perkuburan Al-Junied Singapura dibawa semadikan di Negeri Perak. Jika tapak makam Long Deraman itu adalah hak milik peribadi. Sepatutnya pihak berkaitan baik kerajaan Negeri Kelantan dan badan swasta memindahkan makam Long Deraman ke Perkuburan Pancor, di perkuburan tersebut juga Raja Kuning Binti Sultan Abdul Ghafar Sultan Pahang, Raja Patani disemadikan di perkuburan Pancor, Kota Bharu, Kelantan.

Makam Raja Kuning Binti Sultan Abdul Ghafar Sultan Pahang, Raja Patani disemadikan di perkuburan Pancor, Kota Bharu, Kelantan. 


Berita Pemindahan Makam Ngah Ibrahim Long Jaafar dan Laksamana Mohd Amin Duakap dipindah dari Perkuburan Al-Junied Singapura dibawa semadikan di Negeri Perak


Rujukan :

Anker Rentse, History of Kelantan I, JMBRAS, Vol. 12, Pt. 2,1924, P. 44

 

Nik Man Bin Nik Hassan.Sejarah Awal Kelantan Dan Long Yunus (1776-1795) : Satu Kajian Tentang Pengasasan Kesultan Kelantan.Latihan Ilmiah.1987-1988.Universiti Malaya, Malaysia. P. 26-27, 45.

Mohd Taib Osman, Hikayat Seri Kelantan(Sebuah Naskah Tulisan Tangan dari Kelantan, Tesis MA, Universiti Malaya.  p. 83-85

Tiada ulasan: