Oleh Nik Abdul Rakib Bin Nik Hassan
Jurusan Pengajian Melayu di universiti di Thailand
hanya terdapat di Prince of Songkla University, Kampus Pattani. Pada peringkat
awal Jurusan Pengajian Melayu di universiti tersebut diasaskan oleh Prof. Madya
Dr. Ahmad Idris atau Worawit Baru, mantan senator Thailand. Walaupun begitu Jurusan
Pengajian Melayu ini berkedudukan seperti “hidup segan mati segan”. Jurusan Pengajian Melayu yang semakin kurang mendapat
minat dari pelajar dan juga ibu bapa. Dengan itu pihak universiti telah menggabungkan
Jurusan Pengajian Melayu dengan Jurusan Bahasa Melayu menjadi Jurusan Bahasa
Melayu dan Pengajian Melayu.
Semua ini berpunca dari kekurangan pelajar di
Jurusan Pengajian Melayu. Begitu juga tiada penggerak Jurusan Pengajian Melayu proaktif
seperti di zaman Prof Madya Dr. Ahmad Idris @Worawit Baru.
Di sini saya kemukakan sebuah artikel bertajuk
“Malay studies needs a new narrative” tulisan Prof Dato’ Dr. Ahmad Murad
Merican yang disiarkan di Surat khabar New Strait Times pada 10 Jun 2023.
Artikel asalnya ditulis dalam Bahasa Inggeris. Inilah isi artikel tersebut:
Pengajian Melayu memerlukan naratif baru
Prof Dato’ Dr. Ahmad Murad Merican
Pengajian Melayu di Malaysia nampaknya telah
dipulaukan secara intelektual. Keyakinan dalam mempromosikan perspektif orang
asli dan endogen di lapangan sangat diperlukan.
Ini tidak bermakna mewujudkan pandangan
Melayu yang berpaksikan ilmu dan dunia.
Apa yang mesti dilakukan ialah melibatkan
diri dengan perspektif aliran utama Eurosentrik pengetahuan dalam sains sosial
dan kemanusiaan. Kesarjanaan pengajian Melayu seharusnya secara intelek
menentang kanun Eropah. Ia mengalami ketidaksamaan epistemik.
Korpus telah dibangunkan daripada penerimaan
pemikiran dan metodologi yang tidak kritis. Terdapat keperluan untuk membina
kapasiti dan pengantarabangsaan
Pengajian Melayu mesti
mengkontekstualisasikan dirinya sebagai integral kepada kajian Eropah dan
global. Pengajian Melayu tidak boleh mengasingkan diri daripada landskap
politik, ekonomi dan budaya global moden.
Baru-baru ini, Menteri Pengajian Tinggi Datuk
Seri Mohamed Khaled Nordin menyeru agar pengajian Melayu memartabatkan diri
sebagai medan strategik apabila berucap pada program Syarahan Za'ba di Akademi
Pengajian Melayu, Universiti Malaya. Cadangan menteri adalah tepat pada
masanya.
Korpus pengajian Melayu adalah alat untuk
kita mengkaji diri sendiri dan orang lain. Kira-kira 20 tahun yang lalu,
Institut Kajian Barat telah ditubuhkan di sebuah universiti tempatan. Kajian
Barat adalah sisi lain dari pengajian Melayu.
Namun begitu, inisiatif itu tidak dapat
dikekalkan. Pihak-pihak dan sarjana yang berkenaan menganggap ini hanya sebagai
sebahagian daripada rangkaian kajian kawasan yang lebih besar dan bukannya
wacana yang merapatkan, saling berkait dan memaklumkan antara satu sama lain.
Kajian barat meninggal dunia secara tidak disengajakan.
Memandangkan arus politik dan epistemologi,
dan cabaran yang nyata, pengajian Melayu memerlukan naratif baharu, yang
memanifestasikan wajah transdisiplin. Tatanama pengajian Melayu telah
berbeza-beza disifatkan sebagai Pengajian Alam Melayu dan Kajian Tamadun
Melayu.
Secara epistemologi, perkara mesti dibongkar.
Fikiran tawanan masih ada dan politik kepartian masih berpegang teguh.
Kurikulum pengajian Melayu mesti melihat keadaan penjajah sebagai bermasalah.
Bagaimanakah seseorang boleh mengajar tentang
orang Melayu jika seseorang itu menafikan representasinya (atau salah nyata)
dalam sejarah dan masyarakat?
Kita harus menganggap pemisahan
"tanah" dari "udara" sebagai pemisahan intelektual dan
budaya seperti yang dimanifestasikan dalam pelbagai nama sebagai Kepulauan
Melayu, Nusantara, atau atas nama negara-negara besar baru atau Asia Tenggara.
Kajian Melayu yang "berorientasikan
semula" mungkin mendedahkan pencerahan lain, ruang kosmopolitan di
Kepulauan Melayu. Salah satunya ialah zaman pencerahan Kesultanan Melaka pada
abad ke-15. Satu lagi di Riau, kira-kira 400 tahun kemudian.
Riau juga merupakan buaian kemodenan dan
kewartawanan Melayu. Sejarah intelektual Melayu mesti menjadi pusat dalam
penyusunan semula bidang tersebut.
Institut Pemikiran dan Tamadun Islam
Antarabangsa Universiti Islam Antarabangsa Malaysia juga terlibat dalam kajian
sejarah dan tamadun Melayu. Ia mengadakan projek Tamadun Maritim Melayu pada
2021, dan akan menganjurkan bersama Persidangan Uthmaniyyah dan Dunia Melayu
pada Oktober tahun ini (2023).
Pengajian Melayu merupakan komponen penting
dalam pemikiran dan peradaban Islam.
Semestinya semakan kurikulum mesti dilakukan.
Khalid keluar dengan tegas mengenai perkara ini. Agenda penyelidikan perlu
disusun semula. Kebangkitan semula pengajian Melayu melangkaui bahasa dan
sastera dijangkakan.
Kesarjanaan dekolonialnya mesti bergerak
melangkaui kritikan terhadap kolonialisme dan eurocentrism. Ini harus
difikirkan sebagai projek intelektual yang bekerja ke arah biasiswa autonomi.
Segelintir pusat pengajian Melayu di Malaysia
mesti secara kolektif terlibat dengan institusi pengajian lama yang mempelajari
Alam Melayu, bukan sahaja di Leiden dan London, tetapi juga di bahagian lain di
benua Eropah, serta Rusia, tidak melupakan China dan Korea.
Terdapat minat yang muncul dalam dunia Melayu
dari Turkiye dan dunia Indo-Iran. Dan, kita tidak boleh melupakan Singapura,
yang telah menghasilkan beberapa kesarjanaan yang baik dan mendefinisikan
tentang masyarakat Melayu selama beberapa dekad.
Khaled menyebut tentang penubuhan semula
Pengerusi Za'ba di Akademi. Terdapat satu di sebuah universiti di Tanjung
Malim. Kerusi-kerusi lain yang memperingati tokoh dalam sejarah intelektual
mesti diwakafkan, termasuk Abdullah Abdul Kadir Munshi, Syed Shaykh al-Hadi dan
A. Samad Ismail.
Mendirikan kerusi pengajian Melayu di luar negara bukanlah satu kemewahan; ia adalah satu keperluan. Mewujudkan semula dan memastikan kesinambungan kerusi pengajian Melayu adalah penting dalam meluaskan naratif Melayu (dan Malaysia) ke seluruh dunia. Ini termasuk dunia Arab, Turkiye dan Iran, serta Jepun, Filipina dan Hawaii. Kerusi itu mesti menjadi sebahagian daripada usaha kolektif dalam menggunakan diplomasi budaya dalam meluaskan kuasa lembut Malaysia di persada global.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan