Oeh Nik Abdul akib Bin Nik
Hassan
Kali ini saya kemukakan sebuah
makalah tulisan Prof Dr. Haji Dr. Awang Asbol Haji Mail dari Akademi Pengajian
Brunei/Fakulti Sastra dan Sosial Sains Universiti Brunei Darussalam. Tajuknya
ialah “Ketokohan Dan Pemikiran Dato’ Dr. Siddiq Fadzil Tentang Kedaulatan Raja-Raja
Melayu”Makalah ini di bentang di Konferensi Kampung Segeram yang di anjurkan di
Sekolah Tinggi Agama Islam Natuna. Isi maklah ada seperi berikut:-
PENGENALAN
Dato’ Dr Siddiq
Fadzil merupakan seorang tokoh yang sangat prolifik dalam bidang pemikiran Islam dan Melayu yang dihubungkan dengan
sejarah dan kebudayaan. Kewujudan corak pemikiran demikian muncul kerana
pengaruh lantaran latar pendidikan beliau didasari oleh pendidikan agama di
samping sifat patioritiknya terhadap bangsanya. Senario ini diperkuatkan dengan dengan penglibatan beliau dalam pertubuhan
gerakan dakwah iaitu Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM). Sebuah pertubuhan
Islam yang dikaitkan sebagai perintis kepada kebangkitan Islam era 1970an.
(Badlihisham Mohd Nasir, 2008: 62)
Penglibatan Dato’ Dr Siddiq Fadzil yang aktif dalam pertubuhan ini menyebabkan beliau pernah dilantik sebagai Presiden ABIM ketiga (1983 – 1991). Ketokohan beliau menerajui ABIM khususnya dalam cabaran Thiqah al-Da’iyyah selepas penghijrahan tokoh utama ABIM, Anwar Ibrahim menyertai parti Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (United Malay National Organisations, UMNO) yang menguasai kerajaan pada ketika itu. Kekecohan telah berlaku kesan penyertaan ini dalam rumah tangga ABIM, namun dapat ditenteramkan dengan berkat kepimpinan dan pengaruh Dato’ Dr Siddiq Fadzil sehingga menjadikan ABIM sebagai gerakan dakwah yang terus berdaya maju dalam menempuh arus perubahan semasa. (Badlihisham Mohd Nasir, 2008: 63)
Corak pemikiran dan gerakan dakwah Dato’ Dr Siddiq Fadzil tidak hanya dilontarkan dalam ceramah-ceramah dan forum-forum tetapi juga tercerna dalam bentuk buku, monograf, makalah dan kertas kerja. Karya-karya beliau yang sarat dengan pemikiran dan wawasan yang bernas bukan sahaja baik untuk dakwah Islamiah tetapi juga cuba membangkitkan kesedaran umat Melayu baik dalam kalangan pemerintah mahupun rakyat biasa. Oleh kerana pola pemikiran beliau tentang Islam dan Melayu begitu luas, maka makalah ini hanya memfokuskan pembicaraan terhadap ketokohan dan pemikiran Dato’ Dr Siddiq Fadzil dalam konteks
kedaulatan
raja-raja Melayu semasa menempuh liku-liku menerajui sebuah kerajaan. Daulat
dalam konteks perbincangan ini umumnya dihubungkan dengan kekuasaan raja-raja
Melayu dalam segenap bidang ke atas rakyat dan negara. Manakala Melayu lazimnya
dirujuk kepada sekelompok mesyarakat yang secara umumnya ramai mendiami
negara-negara seperti Brunei, Malaysia dan Indonesia. Sementara itu terdapat
lagi kumpulan Melayu minoriti yang tinggal di Patani Selatan Thailand, Filipina
dan Singapura. Bagaimanapun amalan pemerintahan beraja bagi Alam Melayu hingga kini hanyalah berlaku di Brunei dan
Malaysia. Selebihnya mengamalkan sistem pemerintahan demokrasi.
RIWAYAT HIDUP
Dato’ Dr Siddiq
Fadzil adalah anak watan Perak yang lahir pada 4 Januari 1947 di Kampung Sungai
Tiang Darat, Bagan Datoh. Beliau mendapat pendidikan formal di peringkat awal di Sekolah Rendah Sungai Tiang Darat
(1954-1959) dan menamatkan bangku persekolahan menengah di Sekolah Menengah
Agama Izzuddin Syah, Ipoh (1959-1966). Sekolah ini merupakan sebuah sekolah
yang berjaya dalam melahirkan ramai tokoh-tokoh agama negara. (Badlihisham Mohd
Nasir, 2008: 63). Minat Dato’ Dr
Siddiq Fadzil kepada alam perguruan yang mendalam menjadi daya pendorong kepada
beliau untuk mengikuti kursus perguruan di Maktab Perguruan Bahasa Lembah
Pantai, Kuala Lumpur (1967-1968). Dengan yang demikian kerjaya awal beliau
telah dilakar untuk menjadi seorang pendidikan sebelum melanjutkan pengajian di peringkat ijazah Sarjana Muda di Universiti Malaya pada
tahun 1971. (Badlihisham Mohd Nasir,
2008: 63).
Setelah
memperolehi ijazah, alam perguruan Dato’ Dr Siddiq Fadzil berpindah ke Menara
Gading apabila menyertai Universiti Kebangsaan Malaysia sebagai tutor. Bagi
membolehkan beliau layak sebagai tenaga akademik di peringkat institusi
pengajian tinggi, maka beliau melanjutkan pengajian ijazah keduanya di
universiti yang sama sehingga mendapat ijazah Sarjana Persuratan (M.Litt) pada
tahun 1978. Beliau meneruskan pengajian hingga ke peringkat ijazah Doktor
Falsafah (Ph.D) dan tamat pada tahun 1989. Beliau merupakan penerima pertama
ijazah ini dari Institut Bahasa Kesusasteraan dan Kebudayaan Melayu Universiti
Kebangsaan Malaysia. (Badlihisham Mohd Nasir, 2008: 64).
Hubungan Dato’ Dr Siddiq Fadzil dengan Universiti Kebangsaan Malaysia tidak hanya terbatas dalam bidang akademik dan kerjaya tetapi juga bertemu jodoh dengan isteri beliau iaitu Siti Zulaikah Mohd Noor (kini Professor Madya Dr.) dan berkahwin pada Ogos 1975. (Badlihisham
Mohd Nasir,
2008: 64) Professor Madya Dr Siti Zulaikah Mohd Noor merupakan seorang
pensyarah di Jabatan Syariah, Fakulti Pengajian Islam. Perkahwinan Dato’ Dr
Siddiq Fadzil dengan Professor Madya Dr Siti Zulaikah Mohd Noor telah
dikurniakan enam orang cahaya mata. (Badlihisham Mohd Nasir, 2008: 64).
Dato’ Dr Siddiq
Fadzil kemudiannya bersara pada tahun 2002 dan isterinya pula bersara pada
tahun 2006. Meskipun beliau tidak lagi meneruskan kerjaya sebagai seorang kaki
tangan akademik, tetapi Dato’ Dr Siddiq
Fadzil tetap mencurahkan bakti dalam membangun masyarakat
Melayu apabila dilantik menjadi
Presiden dan CEO (Chief Executive Officer)
Kolej Darul Hikmah dan menjadi Fellow
Akademi Pengurusan Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YAPEIM). Selain itu juga, beliau menyandang jawatan Pengerusi Institut Darul Ehsan dan Ketua Majlis Istisyari WADAH
(Wadah Pencerdasan Umat Malaysia). Bakti
yang ditaburkan beliau sahaja setakat itu, malahan masih aktif dalam
menyumbangkan idea dan terlibat dalam berbagai aktiviti sama ada dalam bidang
akademik mahupun dakwah Islamiah. Hal
ini berlaku kerana beliau masih terbabit dengan kegiatan kemasyarakatan
terutama menjadi pemimpin ABIM. (Badlihisham Mohd Nasir, 2008: 64; Ahmad Nabil
Amir, 2019: 102)
Dato’ Dr Siddiq
Fadzil juga banyak terlibat dalam menyumbangkan tulisan yang bertemakan Islam
dan Melayu. Antara buku-buku pernah beliau terbitkan seperti Kebangkitan
Islam: Kenyataan dan Harapan (1975), Terjemahaan
Di Bawah Naungan Al-Quran (1980), Minda
Melayu Baru (1992), Islam dalam
Sejarah dan Kebudayaan Melayu (1999), Menoleh
Sejarah Menyorot Arah (1999), Pengurusan
Tawhidik (2011). Sementara itu
penulisan dalam bentuk makalah seperti “Gerakan Islam di Alam Melayu: Cabaran
Zaman dan Lingkungan” (1988), “Pembinaan Bangsa Malaysia: Antara Wawasan
Nasional dan Aspirasi Islam” (1995), “Raja dalam Pemikiran Politik
Islam-Melayu: Telaah dan Ulasan terhadap kitab Thamarat Al- Mahamah” (1997) dan
“Dunia Melayu sebagai Sebuah Zon Kebudayaan Islam” (1997). (Badlihisham Mohd
Nasir, 2008: 65-67)
Dato’ Dr Siddiq Fadzil juga aktif dalam menyampaikan ceramah-ceramah dan merupakan seorang pemidato yang berbakat kerana berupaya menarik perhatian pendengar dengan penggunaan bahasa-bahasa yang indah dan bernas. Ia disampaikan dalam seminar-seminar dan persidangan-persidangan sama ada di dalam atau luar negara. Beliau juga mendekati masyarakat umum melalui kuliah-kuliah santai yang disampaikan di surau, masjid dan Pusat Latihan ABIM.
Melalui
pendekatan ini menunjukkan bahawa beliau bukan sahaja dianggap sebagai seorang
tokoh akademik tetapi juga seorang tokoh gerakan dakwah yang berwibawa.
RAJA DAN ISLAM
Sebagai seorang
cendekiawan yang sering memperkatakan yang bersangkutan dengan isu-isu Islam
dan Melayu, maka pemikiran Dato’ Dr Siddiq Fadzil tidak lari dari tumpuan
kepada raja- raja Melayu itu sendiri. Institusi
‘Raja’ memang sudah lama wujud dalam tamadun manusia yang pada asalnya dari
sebuah kampung yang kemudiannya berkembang menjadi sebuah kerajaan dan
seterusnya membentuk empayar. Semua
ini berlaku kerana adanya tokoh-tokoh pemimpin yang berkarisma di samping
sokongan padu daripada para pengikutnya. Tanpa raja sebuah negara akan huruhara
kerana masing-masing pemimpin mengaku dirinya raja. Oleh kerana masing-masing ingin mencapai puncak kuasa, maka bagi
mencapainya mahu tidak mahu danai-danai peperangan
perlu dihadapi.
Bagi Alam
Melayu, pemerintahan beraja juga sudah lama wujud terutama di zaman pengaruh
Hindu Buddha. Dalam tradisi budaya masyarakat Melayu sudah sebati dengan
anggapan raja sebagai kuasa tertinggi yang berdaulat yang didambakan
mendatangkan kemakmuran kepada mereka. Raja-raja yang dilantik dipercayai
mempunyai kaitan dengan dewa-dewa yang diwarisi daripada tradisi agama Hindu
Buddha. (Khairuddin Mohamad, Ghazali Ismail, Wan Zaliha Wan Othman dan Ratna Laila Shahidin, 2014:
143) Walau bagaimanapun apabila agama
Islam datang ke Alam Melayu, pengaruh Hindu Buddha semakin berkurangan dan agama Islam telah digunakan secara
meluas oleh raja-raja dan pentadbir istana. Dalam hubungan ini Dato’ Dr Siddiq
Fadzil mengatakan bahawa Institusi Beraja tidak perlu lagi dilihat dalam
konteks konsep dewaraja iaitu dari sudut kesaktian, kekebalan, kemutlakan
selaku jelmaan dewa (Siddiq Fadzil, 1993:5) tetapi harus menjurus kepada ajaran
Islam, sebagaimana pandangan beliau berikut:
“Sesungguhnya proses pengislaman telah memanusiakan raja dan menanggalkan sifat kedewaannya serta menundukkannya kepada undang-undang Al-Quran dan al Sunnah. Raja-raja memakai gelaran Zillu Llahi Fi l-ard” (Siddiq Fadzil, 1993:5)
Dari pandangan
ini jelas apabila Islam telah dianuti oleh raja-raja Melayu, maka berperanan
mereka adalah sebagai payung keadilan atau sebagai institusi pelaksana keadilan
yang diamanahkan oleh Allah. Dengan sebab itu raja sering dirujuk dan
dipadankan dengan peristilahan politik Islam seperti khalifah, sultan dan imam.
(Siddiq Fadzil. 1998: 105). Apabila
raja-raja Melayu memeluk Islam, maka tertubuhlah kerajaan-kerajaan Islam di
Alam Melayu sebagaimana yang berlaku dalam
abad ke 14 dan ke 16 Masihi. Dalam menelusuri perkembangan ini, sejarah tidak
boleh menafikan peranan raja-raja Melayu menjadi salah satu faktor utama kepada
ianya berlaku. Hal ini boleh dilihat
apabila mereka bertindak memeluk Islam, maka dengan sendirinya rakyat jelata
mengikutinya untuk sama-sama memeluk Islam hingga agama ini berkembang luas. Raja-raja Melayu dalam menyebarkan Islam
bukan sahaja menerusi dakwah, bahkan melalui penaklukan dan perkahwinan. Di
sinilah jasa besar yang ditabur oleh raja-raja Melayu dalam menjadi Islam
sebagai pegangan kehidupan sebahagian besar masyarakat Melayu di dunia dan di
akhirat. Dengan jasa inilah juga agama lain terutama agama Kristian dapat
disekat perkembangannya.
Peranan raja
sebagai printis perkembangan Islam ini boleh dilihat pada Kesultanan Brunei
yang dipelopori oleh Awang Alak Betatar. Baginda telah memeluk Islam pada tahun
1368 Masihi setelah berkahwin dengan puteri Johor atau Singapura Tua. (Haji
Awang Asbol Hj Mail, Ampuan Haji Brahim Ampuan Haji Tengah, Nani Suryani Haji
Abu Bakar, Hajah Asiyah Az Zahra Haji Ahmad Kumpoh dan Haji Tassim Haji
Abu Bakar, 2019:20). Baginda kemudiannya dikenali sebagai
Sultan Muhammad Shah (1363-1402). Apabila Awang Alak Betatar memeluk Islam,
maka ramailah rakyat Brunei berduyun-duyun menganut agama suci ini yang sebelum
ini kurang berkembang biarpun
kemunculannya sudah berlaku pada tahun 977 Masihi di negara ini.
Apabila Sultan Sharif Ali (1425-1432) menaiki takhta dan menjadi Sultan Brunei yang ketiga, maka dasar-dasar pentadbiran Islam menjadi keutamaan kepada baginda. Baginda membina masjid bagi keperluan mendirikan sembahyang berjemaah baik sembahyang fardhu lima waktu mahupun sembahyang Jumaat, Adili Fitri dan Adil Adha. Baginda kadangkala berperanan sebagai imam, membaca khotbah malahan sebagai guru agama. (Pg Dr Haji Mohammad Pg Haji Abd Rahman, 1994:124). Ini menunjukkan bahawa baginda bukan sahaja sebagai pemerintah tetapi juga menyampaikan dakwah Islam kepada rakyatnya.
Penyebaran
agama Islam semakin berkembang pesat ketika pemerintahan Sultan Bolkiah (1485-
1524) yang telah berhasil mendirikan sebuah empayar Islam yang luas. Ia berlaku
bukan sahaja kerana kewibawaan kepimpinan baginda tetapi juga disebabkan kejatuhan Melaka ke tangan Portugis pada tahun 1511 Masihi. Keruntuhan kerajaan
ini menyebabkan ramai pendakwah dan pedagang Islam yang lazimnya datang ke
negeri ini telah mengubah haluan ke beberapa buah pelabuhan lain di Alam Melayu
termasuk Brunei. Ini menjadikan kedudukan Islam dan kerajaan Islam Brunei
semakin kuat. Sementara Sultan
Bolkiah sendiri turut peranan menyebarkan Islam di Alam Melayu dengan cara
perkahwinan. Baginda telah berkahwin dengan dua orang puteri dari kedua-dua
negeri yang ditundukkannya iaitu puteri raja Sulu bernama Laila Mencanai dan
puteri raja Seludang yang nama rajanya Datu Gamban. Selain itu terdapat juga
kerabat diraja Brunei yang dikahwinkan dengan pembesar-pembesar jajahannya
seperti yang dilakukan di Sulu. (Pg
Dr.Haji Mohammad Abdul Rahman, 2011:21; Pg Dr Haji Mohammad Pg Haji Abdul
Rahman, 1994:127)
Islam terus
mendapat perhatian untuk disebarluaskan oleh sultan-sultan Brunei selepas
kemangkatan Sultan Bolkiah seperti yang dilakukan oleh Sultan Abdul Kahar (1524-1530), Sultan Saiful Rijal ( 1533-1581) dan Sultan Muhammad Hasan (1582-1598). Di
zaman pemerintahan mereka Islam terus tersebar ke Suluk, Cuyo, Keramian dan
Mindanao. Mubaligh- mubaligh Islam dari Brunei bukan sahaja berdakwah begitu
sahaja, malahan membina masjid dan
sekolah agama seperti yang dilakukan di Mindanao. (Haji Awang Abdul Aziz Juned,
1992: xlix)
Ketika pemerintahan Sultan Saiful Rijal, penyebaran Islam yang pesat baginda lakukan cukup membimbangkan pihak Sepanyol yang bertapak di Manila Filipina. Dengan yang demikian Sepanyol berpendapat bahawa gerakan dakwah dari Brunei perlu disekat dan orang-orang Brunei dikehendaki untuk meninggalkan ajaran Islam dan digantikan dengan ajaran Kristian. Walau bagaimanapun Sultan Saiful Rijal tetap tegas untuk menentang dan mempertahankan akidah Islam Brunei biarpun Sepanyol menyerangnya pada tahun 1578 Masihi. Sungguhpun Brunei tewas dalam serangan yang dikenali sebagai Perang Kastila ini, namun Sepanyol hanya dapat bertapak selama 72 hari dengan yang demikian ia gagal untuk mengkristiankan rakyat Brunei. Ia berlaku atas keberanian dan kebijaksanaan Sultan Saiful Rijal dan kegagahan Pengiran Bendahara Sakam dengan disokong oleh para pendakwah dan rakyat Brunei. (Pg Dr Haji Mohammad Pg Haji Abd Rahman, 1994:128-133)
Manakala dalam
pemerintahan Sultan Hassan, baginda telah menyusun sistem pentadbiran,
menghidupkan adat istiadat dan memperkukuhkan ajaran Islam. Oleh itu bagi
mengukuhkan kedudukan Islam di Brunei, baginda dikatakan telah melaksanakan
Hukum Kanun Brunei yang bersendikan agama
Islam. Oleh itu, melalui dakwah dan penyebaran Islam yang dilakukan oleh
Kesultanan Brunei ini telah dapat mengwujudkan sistem pemerintahan yang dapat
menangani dan mendukung ajaran Islam bukan sahaja di Brunei sendiri malahan
juga rantau yang berdekatan dengannya. (P.L.Amin Sweeney, 1968:20)
Sementara itu
tertubuhnya kerajaan Islam di Melaka bermula apabila Sultan Pasai (Perlak)
iaitu Sultan Makhdum Ala’uddin Malik Muhammad Amin Syah II (1225-1263) mengahwinkan puteri baginda dengan
Parameswara dari Melaka. (Mohd Jamil Mukmin, 2004:40; Mohd Dahlan Mansoer,
1979:143; Bharuddin Che Pa, 2012:2) Ini menunjukkan bahawa kerajaan Melaka
mempunyai hubungannya dengan kerajaan Islam Pasai. Dengan pengislaman
Parameswara dengan gelaran Sultan Muhammad Shah, maka raja-raja Melaka selepas
baginda telah memainkan peranan dalam
mengukuhkan agama Islam sebagaimana yang dilakukan oleh Kesultanan Brunei.
Kesultanan
Melaka telah berjaya muncul sebagai pusat kegiatan penyebaran Islam dan berjaya meluaskan ke seluruh kawasan Alam
Melayu. Meskipun tidak dapat
dikatakan bahawa Melaka sebagai printis kemasukan Islam di Alam Melayu, tetapi
Melaka berjasa dalam memantapkan
kedudukan Islam di rantau ini. Bagi
membolehkan agama Islam bertapak kuat
di Melaka, Sultan Muhammad Syah telah memimpin
semua rakyat Melaka sama ada di peringkat atasan dan bawahan
untuk sama-sama memeluk agama Islam. Melaka
kemudiannya telah menjadi pusat perkembangan Islam apabila ia menjadi tumpuan
ulama-ulama dari Alam Melayu. (Bharuddin Che Pa, 2012:2; Mohd Jamil Mukmin,
2004:78,196).
Dalam era pemerintahan Sultan Mansur Shah (1456-1477), baginda telah menghantar para pendakwah Melaka ke negeri-negeri di bawah takluknya bagi menyampaikan ilmu berkaitan dengan agama Islam kepada masyarakat tempatan. Sultan Mansur Shah sendiri telah berguru dengan ulama-ulama luar untuk menuntut ilmu seperti Maulana Abu Bakar dan Kadi Yusof. Maulana Abu Bakar membawa kitab agama “Dur Al Manzum” sebagai panduan dalam mengajarkan ilmu agama. Sultan menitahkan Maulana Abu Bakar membawa kitab yang membincangkan tentang Zat, Sifat dan Af’al ini ke Pasai untuk diterjemahkan. Hal ini lakukan bagi memudahkan memahami ilmu-ilmu Islam yang terkandung dalam kitab itu.(Yahya Abu
Bakar,
1983:37-38; Syaimak Ismail, Muhammad Saiful Islam, Muhammad Anas Ibrahim dan Mohd
Khairi Ismail, 2021:72)
Selain itu,
baginda juga mengarahkan pembinaan masjid berdekatan dengan istana baginda.
(Syaimak Ismail, Muhammad Saiful Islam, Muhammad Anas Ibrahim dan Mohd Khairi
Ismail, 2021:73) Maka apabila azan
berkumandang, baginda dan masyarakat Islam lainnya termasuk para pedagang boleh
menunaikan sembahyang fardhu dengan lebih mudah. Masjid ini telah menjadi mercu
tanda keagungan Islam di Melaka. Oleh itu Sultan Mansur Shah sebagai penguasa tertinggi dan sekaligus Ketua
Agama Islam Melaka adalah seorang raja Melayu yang amat mengambil berat
terhadap perkembangan agama Islam.
Selain sultan,
pembesar Melaka seperti Bendahara juga
menjadi tunggak kepada penyebaran Islam di Melaka dan Alam Melayu. Ia boleh
dilihat peranan yang dimainkan oleh Tun Perak yang banyak menabur jasa dalam menyebarkan Islam menerusi perluasan kuasa politik, perdagangan dan juga
dorongan kedatangan para ulama ke Melaka. Selain Tun Perak, Tun Mutahir juga
tergolong sebagai Bendahara Melaka yang berkarisma. Beliau seorang pemimpin
Melaka yang adil, pemurah dan melihara segala dagang seperti dicatat oleh Sejarah Melayu. Di zaman kepimpinannya
Melaka berkembang maju dan memiliki sumber pendapatan yang tinggi. Menurut
catatan Tom Pires sewaktu Tun Mutahir menjadi Bendahara kegiatan perdagangan
begitu pesat hingga dalam satu masa terdapat 4000 orang pedagang di Melaka.
Dari jumlah ini 1000 orang pedagang datang daripada Gujerat India. Oleh yang demikian dengan peranan
berkembar yang dilakukan oleh sultan dan Bendahara
ini telah menjadikan Melaka sebagai salah
satu pusat penyebaran Islam yang terpenting di Alam Melayu. (D.G.E Hall, 1996:
196; Awg Asbol Haji Mail & Ampuan Brahim, 2019:4)
RAJA DAN KEADILAN
Apabila Islam menjadi pegangan berbangsa dan bernegara bagi raja-raja Melayu, maka mereka tidak boleh terpisah dengan apa yang telah diaturkan dan diajarkan oleh oleh agama. Dalam hubungan ini Dato’ Dr Siddiq Fadzil (1993: 10) berpendapat bahawa raja Melayu yang memang mempunyai kedaulatan dalam pemerintahan mestilah menjadi penegak keadilan sebagaimana pandangan beliau berikut:
“Setiap raja
yang menaiki takhta diminta menyatakan komitmennya untuk memerintah dengan
seadil-adilnya menerusi lafaz sumpah dengan nama Allah- Wa Llahi, Wa ni Llahi,
wa ta Llahi” (Siddiq Fadzil, 1993:10)
Dalam hal ini
jelaslah pengaruh Islam telah menjadikan sistem pemerintahan raja-raja Melayu
sebagai ‘pewaris khalifah di bumi Allah’ di
Alam Melayu. (Ahmad Jama’ Amin Yang, Mohd Samsudin dan Izuan Razali, 2016: 67).
Ia wujud seperti di Brunei, Melaka, Perak, Aceh, Patani, Sambas, Sulu dan
Mataram. Bagi Kesultanan Brunei,
konsep Khalifah Allah jelas tertara pada teks Terasul ketika Majlis Penabalan
sultan yang baharu atau Majlis Berpuspa. Hal ini boleh dilihat pada kandungan
Terasul berikut:
“Sudah dengan kehendak Allah
tuanku menjadi raja dalam Negeri Brunei ini Sudah dengan kehendak Allah
tuanku menjadi junjungan rakyat Negeri Brunei
ini Sudah dengan kehendak
Allah tuanku menjadi
pemimpin rakyat Negeri
Brunei ini Sudah dengan
kehendak Allah tuanku menjadi penaung rakyat Negeri Brunei ini Sudah dengan
kehendak Allah tuanku menjadi turus tunggak Negeri Brunei ini
Sudah dengan kehendak Allah
tuanku menjadi Yang Dipertuan bagi negeri Brunei
ini Mudah-mudahan Bawah Duli Tuanku kekal karar di atas singgahsana
Kerajaan Brunei turun temurun
memerintah dan memimpin rakyat Negeri Brunei Darussalam. Amin ya raabal alamin.
(P.M. Yusuf, 1958: 21-22)
Setakat ini
teks terasul ini belum ada kajian mendalam mengenainya bila dan siapakah yang
mula-mula memakainya, tetapi menurut P.M.
Yusuf, teks ini telah pun digunakan secara turun temurun oleh Kesultanan
Brunei. Bersandarkan dari pendapat
ini bolehlah dipercayai bahawa teks ini bukanlah satu yang baharu, ia boleh
dikatakan satu teks tradisional yang telah diwarisi oleh Kesultanan Brunei
sekian lama, lagipun teks terasul ini peranannya berkait rapat dalam istiadat berpuspa.
Ia adalah satu majlis penting yang
bagi mengesahkan kedaulatan seorang sultan sebagai pemerintah Brunei tertinggi
dengan gelaran Yang Dipertuan yang biasanya diadakan setiap kali pertabalan
seorang sultan yang baharu. Oleh itu
bolehlah dikatakan penggunaan teks terasul ini sudah lama berlaku dan
berlanjutkan hingga kini. (F.O. 12/14; P.M. Yusuf, 1975:43: Ranjit Singh 2000:
63)
Sungguhpun
dalam teks terasul ini tidak menyentuh secara langsung mengenai Sultan Brunei
sebagai Khalifah Allah, Bayangan Allah di bumi namun apa yang tersirat dalam
teks terasul sudah cukup jelas memberikan gambaran yang Sultan Brunei adalah
Khalifah Allah atau Wakil Allah di dunia ini.
Hal ini boleh dilihat apabila teks ini menyatakan yang Sultan Brunei
menjadi
kepala negara
adalah atas kehendak Allah, bukan atas kehendak dirinya yang boleh diinterpretasikan Allah telah
mentakdirkan dan memilih Sultan Brunei sebagai pemerintah tertinggi Brunei.
Dalam teks
terasul ini juga mengandungi nilai-nilai falsafah politik dan kerajaan yang
menekankan bahawa lantikan sebagai Sultan adalah tanggungjawab yang amat berat.
Sultan meskipun menjadi kuasa tertinggi negara tidak boleh menggunakan kuasanya
sewenang- wenangnya, segala tindak tanduk baginda mestilah berlandaskan ajaran
Al Quran dan Sunnah Nabi seperti mana pandangan Dato’ Dr. Siddiq Fadzil di
atas. Jika sultan itu adil, maka baginya pahala dan wajib bagi rakyat untuk
berterima kasih. Kalau sultan yang adil mendapat pahala maka jika baginda
bersifat zalim dan tidak adil maka baginda juga akan mendapat dosa. Oleh yang
demikian mana-mana kepercayaan atau agama memang terdapat prinsip yang tidak
membenarkan ketidakadilan mengotori penggunaan kuasa, apatah lagi jika ia dilihat dalam kerangka Islam. (Pehin Haji
Mohd Jamil Al Sufri, 1996 : 4 ; Abdul Karim Zaidan, 2000 :3)
Begitu juga
dalam Kesultanan Perak, sultan-sultannya juga dianggap Khalifah Allah yang
boleh dilihat dalam Hikayat Misa Melayu terhadap gelaran Paduka Seri Sultan, ‘Ala al-Din’, Mansur Al Shah Iskandar
sebagai Khalifah al Rahim. Gelaran ini diberikan kerana pemerintahan sultan-
sultan Perak penuh dengan ciri-ciri keadilan,
kemurahan keamanan dan kesenangan seisi negeri. (Raja Chulan. 2015:
xxii-xxiv)
Oleh itu bagi
Dato’ Dr Siddiq Fadzil, institusi raja-raja Melayu bukan sahaja sebagai penaung
berdaulat semata-mata tetapi raja juga perlu bertanggungjawab dalam
mempertahankan perpaduan dan keamanan negara di samping keadilan yang tidak
boleh dijual beli. Beliau berpendapat
sebagai kuasa tertinggi yang dianggap sebagai Bayang-bayang Allah di muka bumi,
raja-raja Melayu perlu memberikan perlindungan kepada rakyat mereka. Tindak
tanduk sultan- sultan tidak boleh melangkaui aturan yang terpapar semasa
mengangkat sumpah yang mengakui untuk melaksanakan pemerintahan seadil-adilnya.
Menurut Dato’ Dr Siddiq Fadzil lagi, Islam sentiasa menganggap manusia adalah
sama di hadapan undang-undang. Amalan membeza- bezakan antara golongan atasan
dan bawahan dalam soal hukum tidak mampu menciptakan ketertipan dan kedamaian.
(Dato’ Dr Siddiq Fadzil, 1993: 3)
Pandangan ini
memang tepat kerana apabila seorang raja Melayu tidak menunjukan ciri-ciri
keadilan dalam kedaulatan pemerintahannya pasti tidak akan dapat menciptakan kedamaian atau
kemanan kerana
ia akan mendapat tentangan dan bangkangan dari rakyat. Tentangan mungkin dalam
bentuk kritikan melalui tulisan mahupun bangun mengangkat senjata.
Krtikan
terhadap raja Melayu yang tidak adil
boleh dilihat dalam paparan Dato’ Dr Siddiq Fadzil ke atas karya Raja Ali Haji
dalam kitabnya Thamarat al-Mahammah yang memprotes perilaku rajanya yang anarkis
dengan mengatakan seorang raja yang memegang kuasa bukanlah tiket untuknya
berbuat sesuka hati tanpa mengendahkan hukuman halal haram dan dosa dan pahala
kerana memenuhi kehendak nafsunya. Inilah yang menyebabkan rakyat merasa marah
dan enggan lagi taat setia kepada raja. (Dato’ Dr Siddiq Fadzil, 1993: 3).
Kritikan
terhadap raja-raja Melayu juga pernah dilontarkan oleh Abdullah Munsyi yang berkawan rapat dengan pihak British pada
akhir abad ke-19. Beliau mengatakan raja-raja pada masa itu bersifat zalim dan menindas. Beliau
melihat pemerintahan raja-raja
Melayu tidak sebaik British yang diagung-agungkan baik dan maju. (Wan Abdul
Kadir Wan Yusof, 2004: 204-205) Sungguhpun kritikan ini yang boleh dianggap
mewakili suara rakyat ini tidak memberi bekas kepada kedaulatan seseorang raja
Melayu kerana maklumat ini tidak tersebar secara meluas dan tidak mempunyai
pendokong yang ramai, namun di zaman moden ini suara-suara rakyat yang disertai oleh para pejuangnya yang inginkan pemerintahan
yang adil boleh didapati dalam media-
media massa dan mudah tersebar. Bagaimanapun
bagi Dato’ Dr. Siddiq Fadzil, suara-suara rakyat mendambakan keadilan dan
perubahan ini mesti dilandasi oleh langkah-langkah yang bijaksana, jika tidak
pejuang suara rakyat akan kecundang dan tidak membawa makna apa-apa,
sepertimana pandangan beliau berikut:
“Para penyuara
aspirasi umat telah melaksanakan misinya dengan penuh tanggungjawab, bukan
sekadar melepas geram dan dendam. Mereka cukup sedar bahawa kemungkaran harus
ditentang, tetapi caranya harus cukup bijaksana dan penuh perhitungan, jangan
sampai mengakibatkan padah yang lebih parah” (Dr.Siddiq Fadzil, 1993: 31-32)
Sementara itu
apabila rakyat mengadakan bantahan dalam bentuk mengangkat senjata terhadap
raja yang tidak adil sudah pasti mencetuskan huruhara dalam negara. Ini
menjadikan bukan sahaja kehidupan rakyat terjejas tetapi juga boleh menjejaskan
kuasa politik dan kedaulatan raja baik jangka pendek mahupun dalam jangka
panjang. Ia boleh dilihat dalam rakaman sejarah Alam Melayu sebagaimana yang
berlaku dalam Kesultanan Brunei dalam isu Pengiran
Bendahara Sakam semasa pemerintahan Sultan Saiful Rizal,
Perang Saudara Kedua antara Sultan
Muhammad Alam
(1826-1828) dengan Sultan Omar Ali Saifuddin II (1825-1852) pada tahun 1828 dan
pemberontakan Sarawak Asal pada tahun 1835.
Ketidakadilan
ini pernah terjadi semasa pemerintahan Sultan Saiful Rijal (1533-1581) yang
berkaitan dengan isu Pengiran Bendahara Sakam. Sultan telah mengampunkan
Pengiran Bendahara Sakam meskipun beliau didapati bersalah dalam kes melarikan
anak perempuan Pengiran Seri Lela ketika bersanding dengan anak lelaki Pengiran
Seri Ratna. (Faraihana Anchong dan Haji Awang Asbol Haji Mail, 2020: 35)
Tindakan ini bertentangan dengan tanggungjawab raja sebagai pemerintah yang berlaku adil. Bagaimanapun dalam konteks tradisi Melayu konsep daulat dan derhaka, raja Brunei adalah kuasa tertinggi negara dalam mana keputusannya tidak boleh dibantah sebagai lambang kedaulatannya. Bagaimanapun pengampunan tersebut telah menimbulkan kemarahan kepada Pengiran Seri Lela dan Pengiran Seri Ratna hingga mereka meminta bantuan daripada Francisco de Sande, Gabenor General Sepanyol di Manila untuk menyerang Brunei. Permintaan ini disambut baik oleh beliau kerana pihak Sepanyol sememangnya ingin menakluki Brunei dan menjadikan Brunei sebagai pusat perdagangan dan menyebarkan agama Kristian. Oleh itu, pada 14 April 1578, Francisco de Sande telah menyerang pusat pemerintahan Brunei dalam peperangan yang dikenali sebagai Perang Kastila. Dalam pertempuran ini, Brunei telah tewas tetapi penaklukan ini tidak berlangsung lama kerana orang-orang Sepanyol telah dapat ditewaskan oleh pahlawan-pahlawan Brunei yang diketuai oleh Pengiran Bendahara Sakam seperti dijelaskan di atas. (Faraihana Anchong & Haji Awang Asbol Haji Mail, 2020: 35)
Sungguhpun serangan Sepanyol ini tidak mampu mengugat keutuhan daulat Kesultanan Brunei, namun apabila berlaku ketidakadilan terhadap perdagangan antimoni Sarawak Asal pada abad ke-19, ia telah mencetuskan pemberontakan oleh ketua-ketua tempatan pada tahun 1835. Mereka tidak berpuashati dengan tindakan Pengiran Shah Bandar Muhammad Salleh selaku gabenor Sarawak Asal pada masa itu menonopoli perdagangan bahan tersebut yang menyebabkan mereka kehilangan pendapatan. Bahan ini memang memberikan sumber kewangan lumayan kepada ketua-ketua tempatan sebelum ini kerana mendapat pasaran di Singapura. Dari segi undang- undang pemilikan wilayah, tindakan Pengiran ini tepat kerana Sarawak Asal berstatus “Sungai Kerajaan” yang menjadi milik raja yang memerintah.1(Peter Leys, 1968: 119-121; D.E Brown,
1 Dalam sistem pentadbiran wilayah Kesultanan Brunei tradisional, ia dibahagikan kepada tiga status wilayah yang dikenali sebagai Sungai Kerajaan, Sungai Kuripan dan Sungai Tulin. Wilayah Sungai Kerajaan dimiliki oleh sultan
1974:158) Pemberontakan ini tidak dapat diselesaikan
meskipun Pengiran Bendahara Raja Muda
Hashim dihantar. Ia hanya dapat ditamatkan dengan bantuan James Brooke pada
tahun 1840. Sebagai ganjaran bantuan ini James Brooke dilantik menjadi Gabenor
Sarawak Asal. Di sinilah bermulanya kejatuhan wilayah Brunei pada abad ke-19 ke
tangan kuasa British. (D.S Ranjit Singh, 1991:48-49)
Isu
ketidakadilan raja Melayu juga tercerna dalam Kesultanan Melaka apabila Sultan
Mahmud Syah (1488-1511) melanggar
amanah atau wa’adat daulat seorang raja disebabkan oleh kepentingan diri
sendiri. Baginda telah bertindak zalim dengan membunuh kesemua keluarga
Bendahara Seri Maharaja Tun Mutahir disebabkan baginda terkilan tidak dapat
memperisterikan puteri bendahara, Tun Fatimah. (Norazimah Zakaria, 2005: 328) Sebelum peristiwa ini, Raja Iskandar Syah
pemerintah Singapura juga berbuat zalim apabila baginda menjatuhi hukuman mati
ke atas gundik baginda anak perempuan Sang Rajuna Tapa. Sedangkan hukuman ini
tidak layak dilakukan kerana baginda hanya mendengar fitnah. Gundik ini dihukum
dengan cara yang memalukan dengan disula satu kawasan dikenali sebagai di
hujung pasir. (An Outline of the Malay
Annals, 1938:81)
Perbuatan tidak adil ini ternyata telah meninggalkan bekas kepada kedua-dua raja ini apabila Melaka jatuh ke tangan Portugis di zaman pemerintahan Sultan Mahmud Syah. Sementara itu Singapura berjaya dikalahkan oleh Majapahit setelah Sang Raja Tapa membuka pintu kota negeri ini. (Haron Daud, 1989: 133) Oleh yang demikian, jelaslah dalam rakaman sejarah Alam Melayu bahawa seseorang raja yang tidak adil sebagai raja yang berdaulat akan menerima pembalasan yang setimpal hingga membawa kepada jatuhnya sebuah kerajaan. Selain itu raja Melayu yang tidak adil juga boleh mencetuskan tentangan keras dari rakyat hingga kehormatan dan kemuliaan raja tercemar. Dalam hubungan ini Dato’ Dr Siddiq Fadzil dalam kajiannya Tradisi Kesultanan Perspektif Islam (1993: 10) telah menekankan slogan ‘raja adil raja disembah, raja zalim raja disanggah’. Peristiwa seperti ini berlaku dalam era pemerintahan Sultan Mansur Syah apabila baginda menjatuhi hukumana mati secara terburu-buru tanpa menyiasat terlebih dahulu ke atas Hang Tuah. Beliau telah difitnah oleh Pateh Kerma Wijaya
yang sedang memerintah, sementara itu
wilayah Sungai Kuripan dilmiliki oleh wazir yang terdiri dari Pengiran
Bendahara, Pengiran Pemancha, Pengiran Digadong dan Pengiran Temanggong.
Wilayah-wilayah ini dimiliki hanya berdasarkan
jawatan dan tidak boleh diwariskan. Manakala itu Sungai
Tulin boleh dipunyai
oleh sultan, para pembesar dan golongan
pengiran. Ia boleh diwariskan kepada keturunan berikut. Para pemilik wilayah mempunyai hak untuk melantik ketua
wilayah, mengutip cukai, berniaga, menjaga keamanan dan menjatuhkan hukuman selain
hukuman mati.
bermukah dengan dayang-dayang diraja. Sedangkan perkara ini tidak benar. Oleh itu dengan perasaan setia kawan yang mendalam menyebabkan Hang Jebat, sahabat Hang Tuah telah memecahkan benteng ‘pantang Melayu menderhaka’ Hang Jebat telah mengamuk dan menawan istana Sultan Mansur Syah hingga baginda terpaksa lari meninggalkan istana. Maknanya dalam rakaman sejarah Alam Melayu, rakyat sanggup dan bersedia membelakangi konsep kedaulatan raja dan sanggup menderhaka kepada raja, sungguhpun ia adalah Khalifah Allah di muka bumi, jika seorang raja itu berlaku tidak adil. (Haron Daud, 1989: 133). Dari peristiwa-peristiwa di atas jelas pendapat Dato’ Dr Siddiq Fadzil tentang perlunya raja bersifat adil untuk mengwujudkan keharmonian memang tepat dan bersesuaian bahkan ia masih boleh dipakai hingga kini. Meskipun sebahagian penduduk Alam Melayu sudah mengamalkan pemerintahan demokrasi yang diimpot dari Barat, namun jika pemimpin yang menggantikan raja tidak menunjukkan keadilan dalam pemerintahan ia pasti tumbang oleh kebangkitan rakyat.
Namun untuk
mencipta keadilan dalam daulat pemerintahan raja-raja Melayu bukanlah satu
perkara yang mudah dilakukan kerana kekebalan raja-raja Melayu dari segi undang-undang
sudah menjadi tradisi dan budaya dalam masyarakat Alam Melayu. Ia juga sering
dipengaruhi oleh rasa kekeluargaan dan juga kepentingan persendirian. Hal ini
boleh dilihat di awal kemunculan Tun Perak dalam pentadbiran Kesultanan Melaka.
Beliau sepatutnya berhak untuk menyandang jawatan Bendahara yang keempat
selepas kematian bapanya Bendahara Seri Wak Raja. Akan tetapi disebabkan
pergolakan politik di Melaka, maka beliau disingkirkan dan hanya dilantik
sebagai penghulu di daerah Kelang sahaja. Bagaimanapun, beliau tetap menerima
jawatan ini dengan hati yang terbuka tanpa
melakukan penderhakaan kepada Sultan Melaka. Jawatan Bendahara ini telah
disandang oleh Tun Ali dan kemudiannya melantik anak saudaranya, Raja Kassim
sebagai Sultan Melaka dengan gelaran Sultan Muzaffar Syah (1446- 1456). (Haji
Abdullah Ishak, 1990: 104) Dari peristiwa ini dapat digambarkan bahawa Tun Perak tetap akur dengan titah sultan
walaupun jawatan ini memang layak untuknya. Oleh yang demikian, Tun Perak adalah seorang rakyat yang taat
setia kepada raja yang memegang teguh kata-kata ‘Pantang Anak Melayu Menderhaka’.
Begitu juga
apabila Tun Perak menjadi Bendahara
Melaka, anak beliau, Tun Besar telah dibunuh oleh Raja Muhammad, Putera Mahkota
Melaka. Tragedi berlaku apabila dastar Raja Muhammad terjatuh ke tanah terkena
bola raga yang ditendang oleh Tun Besar. Bagaimanapun Bendahara Paduka
Raja Tun Perak tidak mahu menderhaka kepada raja biarpun
anak buah
beliau ingin
membalas dendam. Sebagaimana yang dinyatakan oleh beliau, “…hamba Melayu tidak
pernah durhaka. Tetapi janganlah kita bertuankan anak raja seorang ini.”
(Siddiq Fadzil, 1993:1) Bagaimanapun Sultan Mansur Syah tidak menyebelahi
puteranya yang telah melakukan jenayah ini dengan memerintahkan untuk ia dibawa
ke Pahang. Tindakan ini sekurang- kurangnya meredakan kemarahan Bendahara
Paduka Raja Tun Perak dan keluarganya biarpun hukuman ini kurang setimpal.
Namun tidak
pula dinafikan memang ramai raja-raja Melayu yang melaksanakan pemerintahan
dengan penuh keadilan. Bagi Dato’ Dr. Siddiq Fadzil, pemerintahan seperti ini boleh membawa rahmat kepada negara
apabila ketertipan dan kedamaian dapat dicapai. Hal ini terbukti dalam catatan
sejarah. Dalam sejarah Kesultanan Brunei, pemerintahan Sultan Muhammad Hasan
(1582-1598) adalah dianggap raja yang adil apabila baginda menghukum mati mertua baginda sendiri dan
sebilangan daripada pembesar yang ingin menderhaka. (Farahaina Anchong &
Haji Awang Asbol Haji Mail, 2020: 34)
Jelas bahawa Sultan Muhammad Hassan seorang sultan yang adil dengan tidak pilih
bulu walaupun kepada bapa mertua baginda sendiri dan juga para pembesar
baginda.
Peristiwa yang
sama juga berlaku dalam era pemerintahan Sultan Abdul Momin (1852-1885),
baginda telah menjatuhi hukuman mati ke atas penjenayah bernama Maidin iaitu
anak kepada pembesar kesayangan baginda. Maidin telah melakukan beberapa
jenayah seperti merompak, merampas harta benda dan membunuh beberapa orang
pedagang yang berulang-alik dari Labuan ke Brunei. (W.H Treacher, 1889:41) Walau
bagaimanapun, hukuman tetap dijalankan ke atas Maidin. Oleh itu, hukuman yang
dijatuhkan telah memberikan gambaran bahawa Sultan Abdul Momin telah
melaksanakan hukuman secara adil tanpa mengira orang dan taraf kedudukan.
Sesiapa sahaja yang melakukan jenayah akan dikenakan hukuman yang setimpal
dengan kesalahan yang dilakukannya.
Manakala itu
ciri-ciri keadilan raja Brunei juga boleh dilihat ke atas Sultan Muhammad Ali
(1660-1661), apabila putera baginda Pengiran Muhammad Alam membunuh anak
Pengiran Bendahara Abdul Mubin setelah tewas dalam perlawanan bersabung ayam.
Pengiran Bendahara mengamuk mahu membunuh Pengiran Muhammad Alam, namun beliau
berjaya melarikan diri. Bagi menggelakkan pertumpahan berterusan, maka Sultan
Muhammad Ali rela menjadi gelang ganti lalu dihukum mati oleh Pengiran
Bendahara. Ternyata Sultan Muhammad Ali adalah seorang sultan yang adil apabila rela mengantikan tempat puteranya untuk dihukum. (P.L.Amin
Sweeney, 1968:57-58) . Kalau Sultan Muhammad Ali
bersedia mati kerana puteranya ternyata tetapi Sultan Iskandar Muda Mahkota
Alam Aceh pula sanggup menjatuhkan hukuman mati pada putera baginda. Hukuman ini dijatuhi setelah baginda
mendapati putera baginda melalukan kesalahan fatal apabila berasmara dengan
isteri salah sorang pembesar Aceh. (M.C Ricklefs, 1991: 52-53) Oleh itu Sultan
Iskandar Muda Mahkota
Alam boleh dianggap
seorang raja Melayu yang adil.
Bagaimanapun
dalam sejarah Brunei tidak semua penjenayah dihukum berdasarkan perbuatan
mereka, ada juga akan diberikan pengampunan. Ini menunjukan bagaimana tingginya
daulat seorang raja Melayu dalam menjunjung kedaulatan undang-undang negeri.
Hal ini boleh dilihat semasa pemerintahan Sultan Hashim (1885-1906), baginda
telah mengampunkan seorang penjenayah bernama Abdul Latif yang sepatutnya
dijatuhkan hukuman mati. Baginda memberikan pengampunan disebabkan baginda
terpesona dengan irama seruling yang digubah dan dimainkan oleh beliau ketika di dalam penjara.
Oleh itu apabila
beliau ini dibebaskan, Abdul Latif kemudiannya telah
dilantik menjadi peniup serunai bagi majlis beradat istiadat diraja Brunei dan
irama seruling ini telah menjadi sebahagian daripada irama serunai naubat dan
gendang jaga-jaga yang dikenali sebagai Rampak Sangga Bunuh. (Haji Mohd Jamil
Al-Sufri, 2002:39; Haji Asbol Haji Mail, 2011:74)
Apabila
raja-raja Melayu menunjukkan ciri-ciri keadilan dalam daulat pemerintahannya,
pada biasanya kerajaan itu akan mencapai
kegemilangan, baik dari segi ekonomi mahupun politik. Hal ini
boleh dilihat dalam Kesultanan Brunei di zaman pemerintahan Sultan Bolkiah
(1485-1524). Kesultanan Brunei menjadi sebuah negara yang kuat yang menguasai
sebahagian besar Pulau Borneo, Tawi-Tawi sehingga Saludang (Manila). (Sabihah
Osman, Muhammad Hadi Abdullah and Sabullah Hj Hakip, 1995:4; Mohd Jamil
Al-Sufri, 1997:23) Keagungan pemerintahan Sultan
Bolkiah semakin terselah apabila baginda berjaya menguasai sebahagian besar
Pulau Borneo termasuk wilayah Sambas, Kota Waringin, Banjarmasin, Pasir, Kutai
dan Bolongan. Baginda juga menguasai Pulau-Pulau Suluk, Palawan, Keramian
hingga Saludang (Luzon) iaitu daerah- daerah yang sekarang dikenali dengan nama
Filipina. (Mohd Jamil Al-Sufri, 1997:27)
Begitu juga
semasa pemerintahan Sultan Hassan (1582-1598), baginda adalah raja yang adil
hingga dikatakan mempunyai persamaan dengan ciri-ciri pemerintahan Sultan Iskandar Muda Mahkota (1607-1636)
Acheh. (Mohd Jamil Al-Sufri, 1992: xli). Ekoran keadilannya inilah
kedaulatan pemerintahan Sultan
Hassan berada dalam keadaan mantap hingga jajahan Brunei
meluas meliputi negeri-negeri di barat laut dan timur laut
Borneo serta Pulau-Pulau Sulu, Mindanao dan beberapa buah pulau di selatan
Kepulauan Filipina. Sempadan Empayar Brunei di barat laut Borneo terletak di
Tanjong Dato bersempadan dengan
Sambas. Manakala di timur laut Borneo
sempadan Empayar Brunei terletak di wilayah Bolongan. ( Haji Abd Karim Haji
Abdul Rahman. 2008:40)
Hal yang sama juga berlaku semasa pemerintahan
Sultan Muhammad Syah (1424-1444) Melaka apabila baginda dikategorikan
sebagai seorang raja yang adil dan paling lama memerintah. Keadilan yang
menjadi dasar kedaulatan pemerintahan baginda telah menjana kesejahteraan
negeri Melaka apabila rakyat tidak segan untuk menumpahkan ketaatan kepada raja
tanpa berbelah bahagi. (Zabir Usman. 1982:17). Sifat raja berdaulat yang adil
ini diwarisi oleh Sultan Muzzafar Shah hingga
empayar Melaka berkembang ke Pahang, Terengganu, Kedah, Patani, Johor,
Kelantan, Kampar, Siak, Rokan, Inderagiri, Siantan, Kepulauan Riau Lingga dan
Jambi. (Mohd Jamil Mukmin, 2004:198)
Keadilan
pemerintahan juga berlaku di Aceh dan Mataram sehingga kedua-dua kerajaan ini
mencapai zaman keagungan. Aceh mencapai kegemilangan semasa pemerintahan Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam apabila wilayah
negara ini meluas dengan kekuatan politik. Pada ketika inilah juga ekonomi Aceh
berkembang kerana banyak para pedagang yang datang bukan sahaja dari rantau ini
bahkan dari negara-negara Barat untuk berdagang di pelabuhannya. Sementara itu
kerajaan-kerajaan Islam di Jawa seperti Demak dan Mataram juga pernah mencapai
zaman gemilang. Demak mencapai kegemilangan semasa di bawah pemerintahan Raden Patah
(1500-1518) dan Mataram semasa pemerintahan Sultan
Agung (1613-1645) Kedua- dua kerajaan telah berjaya meluaskan jajahanya
yang sekaligus memberikan keuntungan dari segi
ekonominya. (Dr.Ismail Hamid, 1986: 123, 132, 134)
INTITUSI RAJA-RAJA MELAYU DAN PERUBAHAN
Dalam melaksanakan dan mengukuhkan kedaulatan raja-raja Melayu, Dato’ Dr. Siddiq Fadzil juga berpendapat bahawa institusi raja-raja Melayu bukanlah suatu yang beku, ia perlu berubah dan harus berubah sesuai dengan keperluan zaman dan lingkungannya. Peristiwa sejarah silam boleh diambil iktibar apabila masyarakat Alam Melayu apha dengan pemodenan dan perubahan yang berlaku di dunia Barat. Ekoran tamadun mereka yang tinggi inilah ia mudah menguasai dan menjajah Alam Melayu. Abdullah Munshi sendiri pernah mengkritik raja-raja Melayu yang tidak
mahu mengikuti
pemodenan yang dibawa oleh British.
Beliau berpendapat pemodenan ini penting untuk membangun negara ke arah yang
lebih maju.(Wan Abdul Kadir Wan Yusof, 2044:204)
Pandangan
tentang perubahan oleh Dato’ Dr.
Siddiq Fadzil ini memang selaras dengan apa yang berlaku di Brunei dan Malaysia. Bagi Brunei, raja adalah ketua negara yang
mempunyai kuasa mutlak. Sungguhpun rakyat belum berpeluang memilih jawatan
Perdana Menteri melalui pilihan raya. Bagaimanapun Brunei di bawah pimpinan
raja memang mengambil langkah untuk terus berubah sesuai dengan perubahan zaman
lebih-lebih dalam berhadapan dengan cabaran revolusi tekonologi maklumat yang sukar diramal kesan pengaruhnya dan perkembanganya.
Di bawah sistem pemerintahan beraja Brunei terus menikmati kesejahteraan hingga
kini. Sementara itu institusi raja berperlembagaan diamalkan di Malaysia dengan
rakyat dibenarkan memilih Perdana
Menteri dan kabinetnya yang akan mentadbir negara melalui pilihan raya. Namun setiap perubahan menurut
Dato’ Dr. Siddiq Fadzil mestilah berteras ajaran Islam bukan sahaja bagi
mencapai keadilan yang mapan, jika tidak sukar untuk melahirkan pemimpin yang
amanah dan jujur. Andainya negara ketandusan pemimpin seperti ini sudah tentu
negara akan kecundang dan kehidupan rakyat akan merana dan menderita
sebagaimana yang berlaku di zaman silam pemerintahan di Alam Melayu dan
peristiwa terkini dalam abad ke-21. Sebagaimana pandangan beliau berikut:
“Namun keunggulan
hakiki ini hanya dapat diraih lewat agenda pembinaan watak bangsa berasaskan
nilai kemakrufan. Untuk itu bangsa harus kembali mengakar pada tradisi Islam.
Tradisi Islam yang telah berurat berakar dalam kebudayaan Melayu yang membentuk
akal budi. Pengabaian terhadap dimensi keagamaan dan kebudayaan telah
mengakibatkan krisis jati diri dan
keruntuhan integriti. Yang terbudaya bukan nilai-nilai murni, tetapi amalan
keji seperti rasuah dan pecah amanah” (Ahmad Nabil Amir, 2019 :103-104)
Pandangan perubahan berlandaskan ajaran Islam sebagaimana yang dilontarkan oleh Dato Dr. Siddiq Fadzil memang telah berlaku di Negara Brunei Darussalam sejak pemerintahan Sultan Omar Ali Saifuddien Sa’adul Khairi Waddien (1950-1967) lagi. Apabila Brunei mencapai kemerdekaan padaa tahun 1984, perubahan berlandaskan Islam telah menjadi legal apabila Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mui’zaddin Waddaulah telah mengisytiharkan bahawa Negara Brunei Darussalam dalam berbangsa dan bernegara akan memegang Konsep Melayu Islam Beraja sebagaimana pengisytiharan baginda berikut:
“............ Dengan memasyurkan dan mengisytiharkan dengan nama Beta dan bagi
Pihak
Diri Beta dan bagi pihak Penganti-penganti Beta dan bagi pihak rakyat Negara
Brunei Darussalam bahawa
mulai dari 1hb.Januari T.M. 1984 bersamaan
dengan Tahun Yang Ke-Tujuh
Belas Beta di atas Takhta Kerajaan Negara Brunei Darussalam adalah Dan dengan
izin serta limpah kurnia Allah Subhanahu wa Ta’ala akan untuk selama- Lamanya
kekal menjadi sebuah Negara Melayu
Islam Beraja Yang Merdeka, Berdaulat
dan Demokratik bersendikan kepada ajaran-ajaran Ugama Islam menurut Ahli Sunnah
Waljamaah… ” (Pehin Haji Mohd Jamil Al-Sufri 1992: 207)
Dengan pengisytiharkan konsep ini tidak bermakna Negara Brunei Darussalam berundur ke belakang dalam menanai kedaulatan negara ini sebagai sebuah negara merdeka, sebaliknya ia memang sudah serasi dengan suasana dan kehidupan rakyat negara ini yang terbukti memang sudah terlakar dalam sejarah negara. Malahan konsep Melayu Islam Beraja tidak dibiarkan begitu sahaja tanpa pengisian yang padu sesuai dengan perubahan zaman. Hal ini boleh dilihat apabila tahap demi tahap konsep Melayu Islam Beraja diperkenalkan agar ia boleh diamalkan dalam kehidupan harian dengan mula diperkenalkan di peringkat pendidikan rendah, menengah hingga ke universiti. Kemudian ianya dilaratkan ke jabatan-jabatan kerajaan.
Selain itu
nilai-nilai Islam yang luhur juga diperkenalkan dan menjadi undang-undang untuk
dihayati oleh setiap lapisan rakyat.
Antaranya penubuhan Bank Islam pada tahun 1991, menyekat hidangan arak dalam Penerbangan
Diraja Brunei 1988 dan kelab-kelab Angkatan Bersenjata Diraja Brunei 1991
(Pehin Tuan Imam Abdul Aziz Juned, 1992:167) melarang kegiatan judi, menutup
sementara kegiatan-kegiatan perniagaan semasa waktu sembahyang Fardhu Jumaat
dan melaksanakan Undang-undang Islam pada tahun 2013. Pembangunan berkebajikan berlandaskan Islam juga dilaksanakan
seperti pendidikan dan perkhidmatan kesihatan secara percuma, pemedulian
orang-orang yang berkeperluan dan rancangan perumahan mampu milik secara
besar-besaran sejak merdeka. Selain
itu juga kerajaan sentiasa perhatin ke atas kebajikan hidup rakyat apabila
barang penting seperti minyak petrol dan diesel serta beras diberikan subsidi.
Pada realitinya kedaulatan pemerintahan beraja Brunei
hingga kini berjaya mengwujudkan
kesejahteraan kepada rakyatnya yang berbilang kaum dan bangsa. Ini bererti intitusi beraja juga boleh dan mampu membangun
dan memberikan keharmonian
kepada rakyat bukan sahaja sistem
pemerintahan demokrasi. Malahan
adakalanya sistem ini menimbulkan masalah
kepada rakyat
apabila pemimpin yang menggantikan kepimpinan sistem beraja bersifat korup, tidak amanah, tidak jujur dan menyalahgunakan kuasa sebagaimana pandangan Dato’ Dr. Siddiq Fadzil. Dalam perubahan ini tidak hanya institusi beraja Melayu perlu berubah tetapi juga sikap rajin, kreatif dan ingin maju dalam kalangan rakyat juga perlu dilakukan agar dapat bersaing dengan kaum- kaum bukan Melayu dan di arena antarabangsa.
KESIMPULAN
Ketokohan dan pemikiran Dato’ Dr Siddiq Fadzil jelas terserlah apabila penulisan beliau kebanyakannya menjurus kepada isu Islam dan umat Melayu di Alam Melayu. Dalam memperkatakan kedaulatan raja-raja Melayu di rantau ini beliau dengan jelas menekankan, meskipun mereka dianggap sebagai Khalifah Allah di muka bumi, namun dalam melaksanakan kedaulatan pemerintahan keadilan dan tidak berbuat zalim perlu diutamakan dan dijunjung. Ini memang sesuai dengan ajaran agama Islam yang suci. Raja-raja Melayu yang melanggar ikrar untuk berlaku adil semasa majlis pertabalan pada kebiasaannya akan berhadapan dengan tentangan dan kritikan rakyat. Hal jelas terbukti dalam sejarah raja-raja di rantau ini sebagaimana yang berlaku ke atas kerajaan Brunei dan Melaka. Malahan pengganti sistem pemerintahan beraja dalam sistem demokrasi juga akan berhadapan dengan kebangkitan rakyat apabila pemimpinnya tidak adil. Menurut Dato’ Dr Siddiq Fadzil, raja-raja yang berjaya menjana keadilan dalam kedaulatan pemerintahannya akan mampu menciptakan kemanan, kedamaian hingga negara boleh mencapai kegemilangan. Hal ini sudah terbukti dalam catatan sejarah apabila Brunei, Melaka, Aceh, Patani dan Mataram berjaya mencapai kemuncak keagungan setelah raja-raja menjunjung keadilan. Oleh itu pemikiran Dato’ Dr Siddiq Fadzil tentang kedaulatan raja-raja Melayu tidak boleh dipisahkan dengan pemerintahan yang adil yang dicalak oleh ajaran Islam itu sendiri. Ianya penting kerana raja-raja adalah tempat rakyat dan penduduk untuk berlindung dan mendapat keharmonian. Raja yang adil sudah pasti dirahmati oleh Allah di dunia dan di akhirat. Apa yang jelasnya pemikiran Dato’ Dr. Siddiq Fadzil tentang kedaulatan raja-raja Melayu ini tidak hanya terpakai terhadap raja-raja di zaman tradisional bahkan masih laku dan akan terus laku hingga kini bukan sahaja terhadap kepimpinan raja itu sendiri tetapi juga pengganti-pengganti kuasa raja dalam bentuk pemerintahan demokrasi yang disadur dari Barat ini.
BIBLIOGRAFI
Buku
A. Aziz Deraman. 2021. Jati Diri Bangsa. Kota Bharu: Majlis
Agama Islam Dan Adat Istiadat Melayu
Kelantan
Dr Haji Zaini
Bin Haji Ahmad. 2003. Brunei Merdeka: Sejarah Dan Budaya Politik. Bandar
Seri Begawan: De’Imas Printing And Trading Company.
Dr. Ismail
Hamid, 1986, Perkembangan Islam di Asia
dan Alam Melayu, Kuala Lumpur: Heinemann (Malaysia) Sdn Bhd.
Farahaina
Achong, Haji Awang Asbol Haji Mail, Nani Suryani Haji Abu Bakar dan Haji Tassim
Haji Abu Bakar. 2021. Kesultanan Brunei
dan Aceh Tradisional (Abad 14-19 Masihi): Perbandingan Sistem Pentadbiran dan
Isu Politik. Bandar Seri Begawan: Persatuan Sejarah Brunei (PESEBAR).
Haji Abdullah Ishak. 1990. Islam di Nusantara (Khususnya Di Tanah
Melayu). Kuala Lumpur: Al-Rahmaniah, Badan Dakwah dan Kebajikan Islam.
Haji Abd Karim Bin Haji Abdul Rahman. 2008. Keruntuhan
Empayar Brunei KM 19: Satu Kajian Dari Sudut Ekonomi. Bandar
Seri Begawan: Pusat Sejarah Brunei.
Haji Asbol Haji Mail.
2011. Kesultanan Melayu
Brunei Abad ke-19:
Politik dan Struktur Pentadbiran.Bandar Seri
Begawan: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Haji Awang
Asbol Haji Mail, Ampuan Haji Brahim Ampuan Haji Tengah, Nani Suryani Haji Abu
Bakar, Hajah Asiyah Az Zahra Haji Ahmad Kumpoh dan Haji Tassim Haji Abu Bakar.
2019. Melayu Islam Beraja, The Malay
Islamic Monarchy In Negara Brunei Darussalam Prior to 1906: A Historical Study.
Bandar Seri Begawan: Persatuan Sejarah Brunei.
Hall.D.G.H. 1996. History Of South East Asia. London: Macmillan & Co. Ltd.
Haron Daud.
1989. Sejarah Melayu: Satu Kajian
Daripada Aspek Pensejarahan Budaya. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Ismail Hamid.
1988. Masyarakat dan Budaya Melayu.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mohd Dahlan Mansoer, 1979, Pengantar
Sejarah Nusantara, Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mohd Jamil Mukmin. 2004. Melaka Pusat Penyebaran Islam Di Nusantara. Kuala Lumpur: Institut Kajian Sejarah dan Patriotisme Malaysia.
Pehin Haji Mohd Jamil Al-Sufri, 1992, Liku-Liku Perjuangan Pencapaian Kemerdekaan Negara
Brunei Darussalam. Bandar Seri Begawan: Jabatan Pusat Sejarah
1997. Tarsilah Brunei: Zaman Kegemilangan dan Kemasyhuran. Bandar
Seri Begawan: Jabatan Pusat Sejarah Brunei.
2002. Adat Istiadat Diraja Brunei Darussalam. Bandar Seri
Begawan: Jabatan Adat Istiadat Negara, Jabatan Perdana Menteri.
Pehin Tuan Imam
Dato Paduka Seri Setia Ustaz Haji Awang Abdul Aziz Awang Juned. 1992. Islam Di Brunei: Zaman Pemerintahan Kebawah
Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah
Mu’izzaddin Waddaulah, Sultan Dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam.
Bandar Seri Begawan: Jabatan Pusat Sejarah.
Pengiran Dr
Haji Mohammad Abd Rahman. 2011. Islam Di
Brunei Darussalam: Zaman British (1774-1984). Bandar Seri Begawan: Dewan
Bahasa dan Pustaka.
Raja Chulan.
2015. Hikayat Misa Melayu. Shah Alam:
Reka Cetak.
Ranjit Singh, D.S., Brunei 1839-1983: The Problem of Political Survival.
Singapore: Oxford
University Press, 1991 (reprinted)
The Making of Sabah 1865-1941 The Dynamics of Indigenous Society.Kuala Lumpur: University of Malaya Press, 2000
Ricklefs, M.C, 1991,
Sejarah
Indonesia Moden, Yogyakarta: Gadjah
Mada Univerity Press
Sabihah Osman, Muhammad Hadi Abdullah dan Sabullah Hj Hakip. 1995. Sejarah Brunei
Menjelang Kemerdekaan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.
Siddiq Fadzil.
1993. Tradisi Kesultanan: Perspektif Islam. Kuala Lumpur:
Institut Kajian Dasar.
. 1998. Minda Melayu Baru.
Kuala Lumpur: Institut
Kajian Dasar.
. 2005. Pemerkasaan Bangsa Peranan Kepimpinan, Agama
dan Budaya. PetalingJaya: Inmind.
Artikel
Ahamad Jama’
Amin Yang, Mohd Samsudin dan Izuan Razali. 2016. “Pemaknaan Kuasa Dalam Kepimpinan Politik Melayu di
Malaysia: Suatu Interpretasi Sejarah” dlm International
Journal of The Malay Civilisaton. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.
Ahmad Nabil
Amir. 2019. “Dr Siddiq Fadzil dan Derap Perjuangannya” dlm. Borneo International Journal of Islamic
Studies. Jakarta: Center for Research and Community Services of State
Islamic Institute of Samarinda.
Amin Sweeney,
P.L. (ed.), 1968, ‘Silsilah Raja-raja Berunai teks ‘A’.’ Journal of the Malaysian Branch Royal Asiatic Society. Vol.XLI Pt.2
Awg Asbol Haji
Mail & Ampuan Brahim Ampuan Haji Tengah. 2019. “Pengiran Bendahara Brunei
dan Bendahara Melaka: Satu Perbandingan Peranan dan Isu Daulat Derhaka” dlm. Sejarah & Rencam Warisan Alam Melayu, Batu
Pahat: Penerbit Universiti Tun Hussein
Onn Johor.
Badlihisham
Mohd Nasir. 2008. “Ketokohan dan Pemikiran Dakwah Dato’ Dr. Siddiq Fadzil” dlm.
Jurnal Usuluddin, Bil 27. Kuala
Lumpur: Universiti Malaya.
Bharuddin Che
Pa, 2012. “Institusi Raja dan Peranannya Terhadap Penyebaran Islam Di Alam
Melayu Nusantara” dlm. Jurnal of
Humanities. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.
Brown D.E. 1974, “Sultan Mumin’s Will and related Documents”, Brunei Museum Journal,Vol.III No.2
Faraihana
Anchong & Haji Awang Asbol Haji Mail. 2020. “Kesultanan Brunei dan Aceh
Tradisional, Abad Ke-14 hingga 19 Masihi: Satu Perbandingan Konsep Daulat dan
Derhaka pada Era Pengaruh Islam” dlm.
Susurgalur: Jurnal Kajian Sejarah dan
Pendidikan Sejarah, Volume 8 (1). Jakarta: Minda Masagi Press.
Leys, Peter,
1968, “Observations on the Brunei Political System 1883-1885”, Journal of the Malaysian Branch of the Royal
Asiatic Society (JMBRAS). Vol.XLI Pt.2
Norazimah Zakaria. 2005. “Sejarah Melayu: Sebuah Genre Sintesis Yang Baik Bagi Memenuhi Tuntutan Moral Islam Dan Aspek Pengawalan Politik” dlm. Jurnal Pengajian Melayu, Jilid 16.Kuala Lumpur: Universiti Malaya
“An Outline of the Malay Annals (Shellabear’s edition, romanised, Singapore, 1909)” 1938 Journal of the Malayan Branch Royal Asiatic Society. Vol.XVI Pt.3
P.M.
Yusuf, 1975, “Adat Istiadat Diraja
Brunei Darussalam” Brunei Museum Journal. Vol.IV No.3
Sabihah Osman,
Muhammad Hadi Abdullah dan Sabullah Hj Hakip. 1995. Sejarah Brunei Menjelang
Kemerdekaan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.
Treacher, W, H.
1889. “British Borneo: Sketches of Brunei, Sarawak, Labuan and North Borneo”
dlm. Journal of the Straits Branch of the
Royal Asiatic Society XX, Part I
Syaimak Ismail,
Muhammad Saiful Islam, Muhammad Anas Ibrahim dan Mohd Khairi Ismail. 2021.
“Kegemilangan Islam Melaka Di Bawah Dua Generasi Pemerintah (1445-1477)” dlm. Jurnal Melayu, Bil 20 (1). Kuala Lumpur:
Universiti Teknologi Mara.
Wan Abdul Kadir
Wan Yusof, 2004, “Penilaian Abdullah Munsyi Tentang Kemodenan yang dibawa oleh
Pmerintah Kolonial British” dlm Jurnal
Pengajian Melayu 14
Yahya Abu
Bakar, 1983, “Melaka sebagai Pusat Islam Abad Ke XV Masihi” dlm. Sari, Jurnal Institusi Bahasa
Kesuasteraan dan Kebudayaan Melayu Universiti Kebangsaan Malaysia, Jil.1 No.1
Zabir Usman.
1982. ‘Melaka: Pusat Perkembangan Islam Di Tenggara Asia’ dlm. Melaka dan Sejarahnya. Melaka: Persatuan
Sejarah Malaysia.
Kertas Kerja
Pg Dr Haji
Mohammad Pg Haji Abd Rahman. 1994. “Peranan Sultan Dalam Perkembangan Islam Di
Negara Brunei Darussalam” dlm. International
Seminar on Brunei Malay Sultanate In Nusantara Proceedings Volume 1. Bandar Seri Begawan:
Akademi Pengajian Melayu Universiti Brunei Darussalam & Yayasan Sultan Haji
Hassanal Bolkiah
Manuskrip
P.M. Yussof, 1958, “Manuskrip Adat Istiadat Negeri
Brunei” Dokumen disimpan
oleh Arkib Negara Brunei
Darussalam.
FAIL FOREIGN
OFFICE (F.O) BRITISH
From the Sultan
of Brunei to Lieutenant Goocruor
Scott, Brunei 29 Muharram 1269 (11 October 1852), F.O. 12/14
Tiada ulasan:
Catat Ulasan