Oleh Nik Abdul Rakib Bin Nik Hassan
Kali ini penulis kemukakan sebuah hikayat iaitu Hikayat Nakhoda Muda yang merupakan salah satu daripada kesasteraan bahasa Melayu. Dan Hikayat ini dari Wikipedia mengatakan Hikayat Nakhoda Muda yang ditulis seawal 1763, sebelum ia diterjemah pada tahun 1830. Ia ditulis oleh Nakoda Kudin atau Nachoda La'udin bagi Butter Hunnings, seorang pengurus gudang Inggeris atau English factor di Lais, Sumatera Selatan. Ia adalah antara yang masih terselamat sehingga hari ini. Ia diterjemah ke dalam bahasa Inggeris oleh Marsden semasa berkhidmat di Bencoolen, dan diterbitkan pada 1830.Hikayat ini juga pernah dikaji oleh Sir
Richard Olof Winstedt pada tahun 1923. Dan Hikayat Nakhoda Muda ini turut
dijadikan kajian oleh Institute Kajian Tamil Antarabangsa pada 1979.
Kehilangan kesusteraan Melayu
Banyak hasil kesusteraan Melayu yang telah
musnah ditelan zaman dan peperangan. Antara punca kemusnahan tulisan
kesusteraan Melayu adalah seperti lenyapnya Kerajaan Seri Wijaya serta
kedatangan agama Islam ke Alam Melayu, yang membawa kepada lenyapnya segala
naskah-naskah kesusasteraan Melayu yang berasal dari zaman Hindu dahulu.
Selain itu kerana istana raja ialah menjadi
tempat perhimpunan buku-buku, kebanyakannya musnah binasa di makan api seperti
dalam peristiwa kebakaran istana Sultan Mansor Shah seperti tersebut kesahnya
di dalam buku Sejarah Melayu yang mengatakan bahawa dalam peristiwa itulah
kerajaan daripada Sang Nila Utama telah dibakar.
Selain itu dengan kejatuhan kerajaan Melaka,
banyak kehilangan naskah-naskah kesusasteraan lama Melayu apabila Kerajaan
Melayu Melaka alah dilanggar oleh Feringgi banyak buku dan kitab yang musnah
terbakar atau tenggelam bersama Flor De La Mar (Flower of the seas). Kapal
laksamana Alfonso de Albuquerque dari Portugis yang dipercayai tenggelam di
perairan Aceh Tamiang dan Pasai pada Disember 1511 membawa banyak harta
rampasan perang Melaka.
Selain itu berlaku juga kebakaran pada sebuah
kapal yang bernama the Fame yang dalam pelayaran ke British. Dalam kebakaran
itu turut musnah segala muatannya iaitu berbagai khazanah termasuklah
perpustakaan lama Melayu yang telah di kumpulkan oleh Sir Thomas Stamford
Bingley Raffles.
Dan inilah tulisan Dr. Azhar Ibrahim Alawee
dari NUS Universiti Nasional Singapura berkatan Hikayat Nakhoda yang diterbit di
berita.mediacorp.sg Inilah isi kandungannya:-
Di Nusantara, genre hikayat menjadi rakaman bukan sahaja berkenaan cerita penglipur lara tetapi juga hikayat berkenaan riwayat seorang tokoh yang ditulis oleh penulis sendiri seperti Hikayat Abdullah ataupun oleh orang lain seperti Hikayat Nakhoda Muda yang tersempurna ditulis pada 1763M.
Menariknya sedari awal karya ini mendapat
perhatian.
Pasti kerana keunikan karya ini, William
Marsden telah menterjemah karya ini dan siap terbit di London pada 1830 dengan
diberikan judul Memoirs of a Malayan Family. Malah Munshi Abdullah juga pernah
menyebut karya ini sebagai sebuah manikam. Pastilah juga kerana isinya yang kelak
nanti menginspirasi Munshi untuk menulis riwayat beliau, yakni Hikayat Abdullah
pada 1845.
Nakhoda Lauddin, penulis hikayat ini merakam
sebuah riwayat keluarga pedagang pribumi yang akhirnya jatuh akibat dari dasar
kolonial Belanda yang mahukan monopoli ke atas komoditi lada hitam. Ayah
beliau, Tayan juga dikenali sebagai Nakhoda Muda. Ninda beliau bernama Nakhoda
Mungkuta dan keluarga pedagang inilah yang turun-temurun mengerjakan ladang
lada hitam sebagai barang dagangan. Gelaran Nakhoda yang terpakai di Nusantara
merujuk kepada pedagang atau pemodal yang pastinya memiliki kapal dagang, suatu
pengangkutan utama di rantau yang berkepulauan ini. Mereka adalah segelintir
kelas pedagang atau kadang disebut Orang Kaya, yang giat berniaga, selain
kelompok istana yang berdagang terus dan mengenakan monopoli ke atas tanaman
atau barang dagangan tertentu.
Sebagaimana aturan perdagangan di rantau ini,
komoditi utama yang mendapat permintaan tinggi harus dahulu dijual kepada
penguasa tempatan sebelum ia dijual nanti kepada pedagang Eropah.
Sultan Banten meraih untung besar dari aturan
perdagangan sebegini, sedangkan Belanda terus mahu memastikan mereka mendapat
monopoli agar pusaran perdagangan tidak terlepas ke tangan saingan mereka,
yakni kompeni Inggeris yang sudah bertapak di Bengkulu, Sumatera.
KEHADIRAN TANGAN GHAIB
Dari rentetan cerita, dikisahkan keluarga
Nakhoda Muda yang makmur berdagang akhirnya ditumpaskan oleh penguasa Belanda
yang mahu memastikan monopoli mutlak ke atas hasil lada hitam.
Tangan ghaib di sebalik pergeseran Nakhoda
dengan Belanda adalah penguasa feudal pribumi sendiri yakni Sultan Banten.
Inilah yang sering terjadi di rantau ini.
Runtuhnya kelas pedagang tempatan bukan saja akibat monopoli kolonial tetapi
juga percaturan politik dalam kalangan penguasa feudal yang terus bersaing
mendapatkan sumber dan kekuasaan.
Kesultanan Banten yang terletak di Jawa Barat
adalah antara kuasa utama di daerah itu sebelum akhirnya Belanda menguasai
sepenuhnya pada abad ke-19.
Karya ini menarik dalam beberapa hal. Pertama
tidak banyak karya jenis “realis” sebegini yang merakam kehidupan masyarakat di
luar istana.
Lauddin anak bongsu kepada Nakhoda Muda,
mendapat didikan menulis dan membaca, kerana itulah yang diberatkan oleh
ayahnya. Pada zaman itu kemampuan menulis yang terdapat pada segelintir kecil
ahli masyarakat. Kerana keluarganya orang berada, maka akses kepada membaca dan
menulis tersedia baik.
Nakhoda Muda membuka ladang lada hitam di
Semangka dan hasilnya dijual kepada Sultan Banten sehingga khidmat beliau ini
dianugerah gelar Kiai Demang Purwasedana oleh Sultan.
Semangka terletak di daerah Lampung, yang
terpisah dari Banten oleh Selat Sunda. Tanah yang dibuka di Semangka ini
dikerjakan oleh kurang lebih 400 orang Melayu, yang memandang tinggi Nakhoda
sebagai ketua mereka.
LADA HITAM JADI REBUTAN
Disebut dalam hikayat ini harga lada hitam
dijual kepada Sultan Banten sebanyak dua belas rial sebahara, yang kemudian
Sultan menjual kepada kompeni Belanda sebanyak dua puluh rial sebahara. Sultan
melarang sesiapa yang berurusan terus dengan Belanda tanpa izinnya:
“Jikalau Kompeni membeli sendiri kepada
perwatin ataupun nakhoda-nakhoda, tiada jadi jikalau tiada suka Sultan Banten.
Pasti digantung hukumnya, jikalau barang siapa yang membuat perbuatan itu.
Kerana lada itu di dalam suka Sultan maka boleh Kompeni Holanda membeli…”
Selamanya aturan dan urusan antara Nakhoda
dengan Sultan berlangsungan dengan baik sehinggalah ada khabar mengatakan
Nakhoda mula berniaga dengan pedagang Inggeris. Datanglah Belanda menempatkan
askarnya sebagai pemantau di daerah ini. Seorang komander Belanda datang dan
menyoal Nakhoda, yang juga dipanggil sebagai Kyai Demang:
“…maka komander berkata: ‘Hamba menyuruh
memanggil Kyai Demang akal hal bicara perahu yang dua buah lalu di Bengkulu
itu. Tiada hamba tahu kepada orang itu melainkan hamba tahu kepada Kyai Demang
saja. Kepada bicara itu, tiada salah orang itu, semuanya salah Kyai Demang.
Mengapa tiada Kyai Demang tegah? Di dalam fakir hamba pasti Kyai Demang
menyuruh perahu itu ke Bengkulu. Melainkan Kyai Demang hamba denda dua ratus
rial sebab bicara itu.’ Serta didengar Kyai demang kata komander itu, maka
baginda berkata: ‘Ya Tuan Komander, akan hal bicara itu, tiada hamba menyuruh
perahu itu ke Bengkulu. Meski apa hukum tuan komander, hamba tanggung, jikalau
hamba yang menyuruh perahu itu.’ Maka kata komander: ’Tiada boleh Kyai Demang
Purwasedana melawan bicara hamba ini, melainkan bawa rial dua ratus kepada
hamba pagi-pagi.’
Begitulah suara angkuh penguasa kolonial yang
sesuka memerintah dan menindih bangsa yang mereka anggap wajar dikawal dan
disuruh-suruh. Denda besar ini dibayar dan diperintahkan Demang ini untuk
membawa beberapa askar Belanda ke Semangka untuk ditempatkan ke balai kawalan.
Malah beliau diperintah untuk membina balai kawalan ini seakan-akan suatu
perintah kerah atau kerja paksa yang sering diperintah oleh penguasa feudal ke
atas massa Melayu.
‘Maka Kyai Demang pulanglah ke Semangka
membawa Holanda lima orang dengan perempuan satu. Serta sampai di Semangka
diperbuatkan rumah, semuanya belanja Kyai Demang dan segala Melayu di dalam
Semangka itu menolong membuat rumah itu serta dengan kampungnya seperti patut.
Dan lagi bicaranya koperal itu terlalu keras. Barang apa disuruhnya buat,
jikalau lambat, maka sudah pasti dipukulnya. Ada empat orang-orang Melayu
dipukul koperal sebab membuat rumah itu lambat sudahnya.
KUASA KOLONIAL
Begitulah bengis dan biadap penguasa
kolonial. Inilah juga keganasan yang mereka lakukan dan karya tua seperti ini
merakam sebuah pengalaman sejarah yang sepatutnya anak bangsa hari ini faham
akan keganasan penjajahan.
Demang atau Nakhoda Muda akhirnya ditangkap
bersama dengan empat anak lelaki beliau. Harta benda beliau dirampas dan mereka
akan dibuang ke tempat lain, besar kemungkinan juga dijual sebagai hamba.
Empat anaknya itu merancang untuk melepaskan
diri kerana tidak rela diperlakukan Belanda. Baiklah mati dari dijual sebagai
hamba. Selepas empat hari diseksa, akhirnya mereka mengamuk dan membunuh
beberapa pegawai Belanda.
Mereka terus keluar dari Semangka, bersama
400 orang Melayu yang pastinya tidak rela dengan kekejaman Belanda. Mereka
berjalan darat menuju ke Bengkulu kerana daerah itu di bawah naungan Inggeris.
Sebelum meninggalkan Semangka, Nakhoda
menulis surat kepada Sultan Banten. Dengan nada kecewa akan layanan ganas oleh
Belanda betapa beliau sepanjang hayatnya sedia berkhidmat kepada Sultan:
“Ini surat daripada Kyai Demang Purwasedana
di dalam tanah Lampung Semangka sampai kepada tuan komander dan tuan Sultan.
Akan hal Kyai Sultan serta dengan anak Melayu di dalam Semangka, semuanya
berjalan meninggalkan tanah Semangka, daripada tiada tertanggung oleh kami
sekalian perbuatan Holanda. Siapa tahu urdi tuan atau bukan, hamba diperbuatnya
seperti anjing sahaja dan segala harta hamba dirampasnya dan hamba dikurungnya
dan rumah hamba ditunggunya. Adapun di dalam fakir hamba tiada hamba berhutang
kepada tuan Sultan atau kepada Kompeni, meski satu keping tembaga tiada hamba
berhutang! Adapun di dalam Semangka ini menumpang di tanah tuan Sultan dan Kompeni,
mencari kehidupan hamba daripada sekeping dua keping tiada hamba membuat yang
salah selama-lamanya. Melainkan hamba minta ampun, tiada lagi hamba menyembah
tuan lagi dan tiada hamba mengadap Kompeni Holanda lagi.”
Begitulah pendirian Nakhoda yang berani tidak
mahu lagi tunduk kepada kuasa yang kejam. Beliau dan pengikutnya akhirnya
berhenti di Kerui dan dibenarkan membuka petempatan di bawah lindungan
Inggeris.
Beginilah cerita nasib Nakhoda Muda yang pada
tingkat kemakmurannya sebagai pedagang lada hitam dicemburi oleh Belanda,
mungkin juga oleh Sultan Banten. Layanan kejam yang diberikan kepada beliau
memperlihatkan bahawa penjajahan masuk dengan segala macam licik memecahkan
percaturan kuasa dalam kalangan penguasa pribumi.
Yang lebih ketara ialah kuasa ekonomi pribumi
harus dikawal dan dilumpuhkan dan dengan itu kuasa kolonial dapat membolot
setiap segala. Derita yang harus ditanggung cukup besar. Begitulah yang
tersemat dari pantun kiasan penutup dalam hikayat ini yang berbunyi:
“Tinggi gedung di Pulau Pinang
Pancuran di atas bukit
Baik-baik tuan bertenggang
Sengasara bukan sedikit”
Pembaca yang prihatin akan dapat merasakan
penderitaan, kehilangan dan kerugian sebuah keluarga yang terbanding ini.
Namun semua musnah dan mereka harus membina
hidup baru di daerah lain. Juga yang dapat kita kesan ialah sebuah maruah hidup
yang harus dipertahankan betapa ia sangat mahal. Begitulah pepatah yang
menyebut: “daripada hidup bercermin bangkai, lebih baik mati berkalang tanah.”
Yakni dari menanggung aib, baiklah mati. Dengan berani mengamuk mereka terlepas
dari penderaan Belanda walaupun belum pasti mereka akan terselamat selepas itu.
Lembaran yang ditulis ini adalah rakaman
berharga dari seorang pribumi yang menyaksikan keganasan kolonial. Walaupun
mereka mendapatkan lindungan di daerah di bawah naungan kompeni Inggeris, perlu
diingat kelicikan dan keganasan Inggeris jangan dianggap kurang daripada yang
dilakukan Belanda.
Menarik dibaca nanti dalam “Syair Potong
Gaji” oleh Tuan Simi yang menceritakan kegundahan dan keperitan kuli dari
Bengkulu yang bekerja untuk kompeni Inggeris di Singapura. Mereka dilayan buruk
dengan upah rendah, sehingga disebut “Beberapa lamanya bekerja sudah/Harganya
dinilai setimbang ludah".
Penjajahan datang dengan keganasan dan diayah
pemunahan fikiran anak negeri bahawa yang datang memerintah bangsa pribumi
adalah manusia sakti dan bakti untuk mencerahkan mereka.
BUKA MATA, MINDA ANAK MUDA
Membaca karya sebegini seharusnya dapat
membuka mata dan fikiran kita. Lembaran “sastera” seperti karya ini harus dapat
dibaca dari sudut sejarah rakyat, yang merakam kehidupan dan pengalaman mereka.
Sayang sering kali karya sebegini, termasuk
juga karya-karya Munshi Abdullah dibaca dari lensa sasterawinya saja, sehingga
pemikiran, kritikan dan gagasan yang terkandung di dalamnya terlepas dari
kupasan dan penghargaan.
Warisan karya sebegini sebaiknya dapat dibaca
oleh generasi muda yang melihat bahawa pemahaman akan sejarah dan pengalaman
bangsa/manusia yang terdahulu seharusnya menjadi iktibar untuk kita berdepan
dengan tantangan kini dan masa hadapan.
Kesadaran kita akan keganasan kolonial,
termasuklah keganasan feudal, harus meingatkan kita betapa kekuasaan mutlak
sanggup menggunakan kekerasan dan kehalusan untuk menundukkan fikiran dan
perbuatan kita.
Maka membaca karya-karya sebegini wajar
diperkembangkan. Wacana dan akses karya perlu ada. Menarik diperhatikan karya
ini pernah diterbitkan di Singapura pada 1900 oleh Haji Muhammad Siraj di
Kampung Gelam.
Sayang sekali karya ini tidak mendapat
perhatian inteligensia Melayu di Singapura yang banyak memanfaatkan teks-teks
Melayu lama yang kemudian diubah wahana menjadi filem-filem Melayu yang
dihasilkan di Jalan Ampas, Singapura. Sekiranya teks “Syair Lampung Karam” yang
dibaca meluas dalam masyarakat Melayu, sehingga akhirnya dijadikan filem pada
1967, Hikayat Nakhoda Muda ini tidak pula mendapat perhatian, mungkin kerana
edarannya dalam bentuk bukunya tidak meluas.
Apapun syukur apabila karya ini diterbitkan
kembali oleh Yayasan Karyawan di Malaysia pada 2018. Moga ke depan bacaan
kritis terhadap karya-karya Melayu dapat diwacanakan terus, dan karya ini
pastinya salah satu yang harus diberikan perhatian.
Rujukan:
Hikayat Nakhoda Muda, https://ms.wikipedia.org/
Dr. Azhar Ibrahim Alawee, Iktibar, pengajaran untuk anak muda dari hikayat Nakhoda Muda, https://berita.mediacorp.sg/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan