Oleh Nik Abdul Rakib Bin Nik Hassan
Kali ini saya kemukakan sebuah kertas kerja tentang Brunei. Kertas kerja bertajuk “Nasionalisme di Negara Brunei Darussalam: Tinjauan Dari Persfektif Sejarah” tulisan Prof D. Awang Asbol Mail, pensyarah di Akademi Pengajian Brunei, Universiti Brunei Darussalam, Negara Brunei Darussalam. Kertas kerja ini dibentang di sebuah Webinar di The International Conference on History Education (ICHE), Historical Education and Nationalism in the Era of Globalization, Anjuran Department of History Education, Graduate School of Indonesia University of Education Bandung, pada 19 Ogos 2020. Isi kandungan kertas kerja adalah seperti berikut:-Kertas
kerja ini cuba menyoroti nasionalisme di Negara Brunei Darussalam dari segi perkembangan
dan perubahan sejak kemunculannya pada tahun 1930an hingga 1960an. Pada
kebiasaannya dalam meneliti perkembangan nasionalisme bagi sesebuah negara
sering dikaitkan dengan peranan rakyat dalam langkah mencapai kemerdekaan dari
penjajahan. Bagaimanapun dalam kertas kerja ini cuba melihat bahawa di Negara
Brunei Darussalam raja juga berperanan dalam hal ini yang mempunyai hubungan
dengan kuasa pemerintahan yang baginda pegang.
Menurut Louis Snyder, nasionallisme itu bererti keadaan akal, perasaan
sekumpulan manusia yang hidup di suatu kawasan tertentu, menggunakan suatu bahasa
umum, mempunyai kesusasteraan yang berjaya mengarah pemikiran mereka kepada
aspirasi-aspirasi negara bangsa terhadap keperluan tradisi-tradisi bersama dan
beragama yang sama (Sabihah Osman, 1999, 67)
Bagaimanapun
fahaman terhadap makna nasionalisme yang difahami masa kini akan mengalami
perubahan bergantung kepada perubahan yang berlaku dalam suatu kelompok
masyarakat, bangsa dan negara, di samping pengaruh luar. Mungkin makna
nasionalisme tidak lagi terikat dengan makna untuk membebaskan diri dari penjajahan
semata-mata. Ia lebih tertumpu kepada
keinginan mengwujudkan identiti dan
berkeperibadian bersama dengan berlandaskan keadilan serta kekayaan negara
ingin sama-sama dinikmati oleh setiap lapisan masyarakat. Oleh yang demikian gerakan nasionalisme boleh
wujud setelah sesebuah negara itu merdeka. Kemunculannya berlaku kerana rakyat
tidak berpuas hati dengan pemerintah yang ada. Penentangan ini rakyat kepada
pemerintahan anak tempatan kelihatannya lebih sukar berbanding dengan
perjuangan mengusir penjajah.
Nasionalisme
yang mula berkembang di Eropah pada abad ke-18 hingga abad ke-20 telah akhirnya
juga mempengaruhi negara-negara di Asia Tenggara pada abad ke-20, apabila
penduduk rantau ini berjuang untuk mengusir penjajah dari tanah air mereka (Sabihah
Osman, 1999, 67). Perjuangan ini
dilakukan dengan matlamat utama untuk membentuk sebuah negara beridentitikan
dan berwarisan tempatan. Namun perkara ini nampaknya agak sukar dicapai apabila
sesebuah negara itu sudah mempunyai penduduk berbilang kaum.
Bagaimanapun
sehingga tahun 1930an semangat nasionalisme seperti yang difahami sekarang
belum wujud di Brunei. Kebangkitan nasionalisme Brunei terutama sebelum dan selepas
Perang Dunia Kedua (1939-1945) banyak dipengaruhi oleh kemunculan pendidikan
formal yang didasari oleh Sekolah Melayu (Sabihah Osman, 1999, 67, 70; Haji Awg
Asbol Haji Mail, 2010, 21, 51-53). Meskipun British dalam dasar pendidikannya
di Brunei dengan penubuhan Sekolah Melayu pada tahun 1914 hanya memberikan
setakat pendidikan rendah, namun kebangkitan semangat nasionalisme ini tidak
dapat dibendung oleh British di Brunei.
Ia semakin berkembang apabila adanya pelajar-pelajar Brunei yang melanjutkan
pelajaran ke negara jiran seperti di Semenanjung Tanah Melayu dan Indonesia.
Mereka telah terpengaruh dengan gerakan nasionalisme yang sedang berkembang di
negara-negara ini (Haji Zaini Haji Ahmad, 2004, 5-6, 11-12: Pehin Dr. Haji
Mohd. Jamil Al-Sufri,[1]
1992, 3, 42; Hussainmiya, 2000, 30).
Pendidikan
formal ini telah mendedahkan pelajar Brunei kepada kesedaran rasa kekitaan,
kebanggaan terhadap kebudayaan, bahasa dan sastera yang diwarisi sekian lama. Biarpun
pada ketika ini belum muncul dalam pemikiran untuk membentuk sebuah negara
bangsa, namun elemen-elemen inilah nanti melahirkan bibit-bibit semangat
nasionalisme. Peringkat awal kesedaran nasionalisme masyarakat Brunei diluahkan
menerusi persatuan sosial khususnya Persatuan Sahabat Pena Malaya (PSPM),
Persatuan Melayu Brunei (PMB) dan Persatuan Belia Belait (PBB) yang wujud
sebelum Perang Dunia Kedua (Sabihah Osman, 1999, 68, 76; Muhammad Hadi
Abdullah, 1992, 143).
Kemunculan
cawangan PSPM di Brunei telah menyumbang kesedaran kepada ahli-ahlinya tentang
kepincangan masyarakat Melayu. Isu-isu inilah pada awalnya mencetuskan semangat
patriotisme apabila melihat nasib bangsa yang ketinggalan dalam berbagai bidang
berbanding dengan bangsa lain telah berkembang kepada semangat nasionalisme. Ia telah disuarakan melalui akhbar Saudara di
Semenanjung Tanah Melayu. PSPM ditubuhkan untuk meningkatkan kadar celak huruf
di kalangan orang-orang Melayu di samping membuka ruang untuk bertukar-tukar
fikiran yang dilakukan melalui surat menyurat (Sabihah Osman, 1999, 68-69). Kepandaian
membaca dan menulis amat diperlukan dalam meningkatkan sosial dan ekonomi
masyarakat Melayu ketika itu. Dengan itu masyarakat Brunei dapat mengikut
perkembangan sosial, ekonomi dan politik di Semenanjung Tanah Melayu, Singapura
dan Indonesia pada ketika itu.
Cawangan
Brunei dipimpin oleh Yang Teramat Mulia Seri Paduka Pengiran Pemanca Sahibul
Rae Wal Mashuarah Pg Anak Haji Muhammad Yassin dan Setiausahanya Encik Mohd Zain.
Ahli Jawatankuasanya terdiri daripada Yang Teramat Mulia Seri Paduka Pengiran
Di-Gadong Sahibul Mal Pengiran Haji Muhammad Salleh (Kadi Besar), Awg Haji
Hasbollah Haji Mohd. Daud dan Basir Taha (Sabihah Osman, 1999, 69).
Manakala itu PMB dan PBB bermatlamat untuk memperbaiki ekonomi dan pendidikan masyarakat Melayu. Menurut Roff, wakil PMB pernah menghadiri Kongres Persatuan-Persatuan Melayu pada bulan Disember 1940 di Singapura. Kehadiran wakil-wakil ini serba sedikit telah mendedahkan kepada mereka tentang keperluan berpersatuan sebagai wadah penyatuan bangsa dalam berhadapan dengan berbagai cabaran di samping melihat lebih dekat tentang kebangkitan nasionalisme di rantau ini. Pengalaman mereka ini telah disebarkan di Brunei kepada golongan berpendidikan terutama dalam kalangan kaum guru (Sabihah Osman, 1999, 76-77; Roff, 1980, 246).
Bibit-bibit
nasionalisme Brunei pada peringkat ini melihatkan tentang keluhan rasa tidak
puas hati terhadap kedudukan ekonomi dan pendidikan masyarakat Melayu. Begitu
juga dalam hal kuasa pentadbiran yang telah dikuasai oleh British hinggakan
anak-anak tempatan merasa terpinggir dalam hal ini. Sedangkan negara ini tanah
air mereka. Begitu juga masyarakat China yang kelihatannya naik kepala selepas
Perang Dunia Kedua tamat apabila mereka menunjukkan belangnya dengan berani menaikan
bendera negeri China di Bandar Brunei. Begitu juga semasa kemangkatan bonda baginda
Sultan Ahmad Tajuddin Akhazul Khairi Waddin pada 7 Mac 1947. Kedai-kedai China
di bandar di arahkan untuk ditutup sebagai penghormatan atas kemangkatan ini,
tetapi mereka enggan. Keadaan ini telah menimbulkan kemarahan masyarakat Melayu
kerana tidak menghormati saat-saat kedukaan kerabat diraja hingga mencetuskan
pergaduhan. Bagaimanapun ia berjaya dikawal oleh tentera British (Pehin Dr.
Haji Mohd. Jamil Al-Sufri, 1992, 6; Sabihah Osman, 1999, 78; Muhammad Hadi
Abdullah, 1992, 150-151)
Secara keseluruhannya selepas pendudukan Jepun berakhir, ia telah meninggalkan kesan mendalam terhadap perkembangan nasionalisme Brunei yang sebelum ini kelihatannya berkembang agak perlahan. Pendudukan Jepun telah meningkatkan kesedaran dan perasaan anti kolonial di kalangan rakyat membawa kepada gerakan nasionalisme. Gerakan ini bertujuan untuk membawa kepada kemerdekaan kepada Brunei. (Haji Zaini Haji Ahmad, 2004, 6). Hal ini boleh dilihat dengan tertubuhnya Barisan Pemuda Brunei (BARIP) yang ditubuhkan oleh bekas ahli PSPM dan PMB seperti Marsal Maun, Basir Mohd Taha, Haji Muhammad Manggol, P.M Yusuf, Jamil Umar dan H.M. Salleh (Haji Zaini Haji Ahmad 2004, 5-7; Muhammad Hadi Abdullah, 1992, 146-148; Pehin Dr. Haji Mohd. Jamil Al-Sufri, 1992, 6-7).
BARIP Brunei adalah organisasi bumiputera Brunei yang pertama kali muncul pada 12 April 1946 bagi menyatukan tenaga para cendekiawan nasionalis untuk membela nusa dan bangsa. Ia juga sebagai platform politik bagi menyuarakan idea-idea kemerdekaan. Pengasas utamanya ialah P.M Yusuf dan Yang Dipertua Pertamanya Abdullah Jahfar. Jawatan ini kemudiannya diambil alih oleh H.M Salleh yang menjadikan BARIP bergerak lebih aktif hingga terkenal di Sabah. Penubuhan BARIP mendapat sambutan yang menggalakkan apabila dikatakan ia mempunyai anggota dan pengikut seramai hampir 15 000 orang (Haji Zaini Haji Ahmad, 2004, 6). Bagaimanapun gerakan BARIP ini mendapat gangguan dari pihak British dengan menukar tempat bertugas kepada pucuk pemimpinan penting BARIP kerana mereka adalah kaki tangan kerajaan. Akibatnya pergerakan BARIP sedikit demi sedikit menjadi lumpuh (Pehin Dr. Haji Mohd. Jamil Al-Sufri, 1992, 6-7; Muhammad Hadi Abdullah, 1992, 152; Sabihah Osman, 1999, 89).
Selepas kehilangan BARIP tidak lagi wujud persatuan berunsurkan politik di Brunei hinggalah tertubuhnya Partai Rakyat Brunei (PRB) yang diasaskan oleh A.M Azahari pada tahun 1956. Semasa beliau belajar di Indonesia, beliau telah terpengaruh dengan gerakan nasionalisme di sana. Sekembalinya dari Indonesia, beliau telah mengadakan ceramah politik untuk menghidupkan kembali semangat nasionalisme. Dalam ceramah itu beliau mengongsikan bahawa beliau pernah ikut serta berjuang menentang Belanda di Indonesia dan membayangkan tentang pahit maung riwayat hidupnya ketika itu. Syarahan-syarahan beliau ini mendapat sambutan masyarakat Brunei memandangkan beliau adalah seorang yang fasih dalam berbicara serta mahir berpidato (Hussainmiya, 2000, 30; Haji Zaini Haji Ahmad, 2004, 12).
Namun,
pada ketika itu kedudukan Brunei masih diperintah British dan suasana politik
semasa tidak memberi kesempatan kepada rakyat bergiat dalam politik. Dalam langkah
ke arah penubuhkan sebuah partai politik, A.M. Azahari telah membentuk Brunei
Film Production Company (BRUFICO) pada 28 Oktober 1952. Ia adalah sebuah
syarikat perniagaan perfileman yang sebenarnya sebagai helah untuk menutup
tujuan sebenar sebagai tapak penubuhan sebuah parti politik. Hal ini telah
dapat dihidu oleh Residen British, lantas ia enggan meluluskan pendaftarkan
BRUFICO. Akibatnya ia telah menimbulkan kemarahan di kalangan penyokong BRUFICO
dan memberikan peluang bagi A.M. Azahari untuk menganjurkan satu demontrasi
menentang keputusan Residen ini (Hussainmiya, 2000, 30; Haji Zaini Haji Ahmad,
2004, 13-17).
Pada
23 Januari 1953, A.M. Azahari dan pengikut-pengikutnya lebih kurang 400 orang
telah berarak menuju ke Pejabat Residen untuk bertemu Residen, J.C.H. Barcroft
tetapi beliau enggan menemui mereka. Sebahagian daripada mereka bertindak liar
sehingga tidak dapat dikawal, maka Residen telah mengarahkan pihak polis untuk
menyuraikan demontrasi ini dan menangkap pemimpin-pemimpinnya kerana mengadakan
perhimpunan haram. Dengan yang demikian A.M. Azahari dan tujuh yang lain telah
ditangkap dan disabitkan kesalahan (Haji Zaini Haji Ahmad, 2004, 17-18; Pehin
Dr. Haji Mohd. Jamil Al-Sufri, 1992, 45-46; Singh, 1984, 131). Perasaan tidak
puas hati yang timbul daripada halangan British untuk meluluskan penubuhan
BRUFICO dan sekatan demonstrasi Oktober 1953 adalah detik-detik kesinambungan
nasionalisme di Brunei. Ia dijadikan asas oleh A.M. Azahari sebagai langkah ke
arah penubuhan PRB bagi membolehkan beliau bergerak dalam politik secara sah.
PARTAI RAKYAT BRUNEI
Kemunculan
PRB, sebuah parti politik pertama yang berdaftar di Negara Brunei Darussalam adalah
kesinambungan perkembangan nasionalisme Brunei sebelumnya. Bagaimanapun dengan
kewujudan partai ini menyebabkan momentem nasionalisme Brunei semakin aktif dan
berkembang secara drastik apabila ia mendapat sambutan rakyat. Dasar PRB ialah
menentang segala bentuk rupa penjajahan dalam politik, ekonomi dan sosial serta
memperjuangkan kemerdekaan bagi seluruh kepulauan Melayu yang berdaulat secara
perlembagaan (Sabihah Osman, 1999, 91-92; Singh, 1984, 132). Selain itu dasar
PRB juga ingin mempertahankan kedudukan Duli Yang Maha Mulia Maulana Sultan
Brunei dengan segala keturunan-keturunannya menduduki takhta kerajaan Brunei
dengan berlandaskan perlembagaan. Partai ini juga mahu mewujudkan negara Melayu
yang berdaulat dalam dan luar, demokratik dan menjamin keselamatan serta
kemakmuran rakyat seluruhnya (Singh, 1984, 132; Sabihah Osman, 1999, 92). Pada awalnya
PRB tidak dibenarkan oleh kerajaan untuk didaftarkan sebagai partai politik
yang sah kerana ia adalah cabang kepada Parti Rakyat Malaya (PRM) pimpinan
Ahmad Boestamam. Bagaimanapun pendaftarannya kemudiannya telah diluluskan setelah
gabungannya dengan PRM diputuskan (Sabihah Osman, 1999, 92: Haji Zaini Haji
Ahmad, 2004, 26-29).
Kepetahan
A.M. Azahari berpidato dan berhujah telah berjaya menarik ramai sokongan
sehingga dalam masa setahun ditubuhkan ahli-ahlinya meningkat kepada 16 ribu
orang iaitu kira-kira 75 peratus orang dewasa lelaki Brunei. Ia bukan sahaja menarik
minat masyarakat Melayu bahkan kepada semua kaum. Ia tidak terbatas di Brunei
bahkan juga di Sabah dan Sarawak (Singh, 1984, 133; Sabihah Osman, 1999, 92). Apabila
merasakan sokongan terhadap PRB semakin kuat, A.M. Azahari dengan lantang
berani memprotes pembaharuan berperingkat-peringkat yang dilakukan oleh Sultan
Omar Ali Saifuddien Sa’adul Khairi Waddien yang ingin mengwujudkan Perlembagaan
Negeri Brunei yang baharu bermula pada tahun 1953. Tujuan perlembagaan ini
dicadangkan kerana baginda sebenarnya berjuang secara halus untuk mengembalikan
kuasa raja dan rakyat Brunei secara berperingkat-peringkat dari kuasa Residen
British (Sabihah Osman, Muhammad Hadi Abdullah dan Sabullah Haji Hakip, 2001,
12; Sabihah Osman, 1999, 92; Nani Suryani Haji Abu
Bakar, 2020, 206). Dengan demikian, ini menunjukkan baginda juga sebenarnya
mempunyai semangat nasionalisme yang disalurkan menerusi perundingan dengan
kerajaan British.
Bagaimanapun
PRB dengan tegas menuntut agar demokrasi penuh diwujudkan dan bukannya secara
berperingkat-peringkat kerana dianggap tidak lagi sesuai bagi Brunei. Bagi PRB,
Perlembagaan Negeri Brunei yang diusahakan oleh Sultan tidak membantu ke arah sistem
pemerintahan demokrasi (Sabihah Osman, 1999, 92; Singh, 1984, 133-134). Namun sultan
sedar akan implikasi pergerakan PRB terhadap kedudukan baginda sebagai kuasa
tertinggi pemerintahahan Brunei. Kelulusan pendaftaran PRB, tidak bermakna ia
boleh sewenang-wenangnya bergerak dan berkempen hanya semata-mata menonjolkan
kelemahan dan keburukan kerajaan. Sikap ini boleh mencetuskan huruhara di
kalangan rakyat. Hal ini telah menjadi kenyataan apabila rakyat Brunei telah
berpecah belah sesama sendiri kerana satu pihak menyokong partai dan satu pihak
menyokong sultan. Pada ketika itu memang banyak kebaikan yang telah dilakukan
kerajaan kerana Sultan Omar Ali Saifuddien Sa’adul Khairi Waddien sendiri
sentiasa berusaha untuk membangun dan memajukan Brunei agar rakyat dapat hidup
dalam keadaan aman dan sejahtera. Oleh
itu langkah-langkah tertentu telah diambil bagi menghadkan pergerakan PRB
dengan memberi amaran kepada rakyat supaya jangan terlibat dalam kegiatan parti
politik. Namun PRB tetap mengapi-apikan rakyat dengan menonjolkan dirinya
sebagai partai perjuangan rakyat yang akan bertanggungjawab memperbaiki taraf
politik dan sosioekonomi mereka. Dengan melihat keahlian PRB dari pelbagai kaum
melangkaui Sabah dan Sarawak, baginda sedar perjuangan A.M. Azahari bukan
sahaja berlandaskan nasionalisme kebangsaan ke Bruneian malah nasionalisme
keBorneoan.
Dalam
pada itu, dari awal lagi PRB sibuk dengan kegiatan politiknya apabila ia
seringkali menunjukkan sikap tidak mahu bekerjasama terhadap pihak kerajaan,
terutama ke atas rancangan pembentukan perlembagaan baharu Negeri Brunei.
Mereka menuntut kewujudan demokrasi penuh dalam pemerintahan Brunei dengan
meminta 2/3 suara atau kerusi dalam Majlis Mesyuarat Negeri dipilih oleh rakyat
secara bebas bukan dilantik oleh sultan.
Dalam
kongres pertama PRB pada 30 Mac 1957 dan keduanya 1958, partai ini telah
menjemput Dr. Burhanuddin dan Ahmad Boestamam untuk memberi syarahan bagi
menaikkan semangat nasionalisme rakyat dalam usaha menuju ke arah kemerdekaan.
A.M. Azahari mengkritik kerajaan kerana telah cuba menghalang kemasukan
kedua-dua tokoh politik Malaya ini. Beliau juga menuduh British mahu kekal
menjajah Brunei. Bagaimanapun lantang sikap PRB ini, kerajaan tetap tegas
menolak permintaan mereka (Hussainmiya, 2000, 38-39). Salah satu sebabnya ialah
kerana tidak ramai ahli PRB yang mempunyai kelulusan akademik yang tinggi. Ia
adalah penting dalam melicinkan jentera pentadbiran sesebuah negara. Inilah
juga salah satu sebab mengapa Sultan Omar Ali Saifuddien Sa’adul Khairi Waddien
menolak untuk mendapatkan kemerdekaan lebih awal bagi Brunei sungguhpun pihak
British ada menawarkannya. Tawaran tersebut ditolak kerana Brunei belum mempunyai
ramai tenaga manusia yang berkemahiran.
Apabila
mengetahui kerajaan Brunei dengan diketuai oleh Sultan Omar ‘Ali Saifuddien
Sa’adul Khairi Waddien akan menghantar satu rombongan ke London untuk
merundingkan perlembagaan baharu Brunei, maka pihak PRB dengan tergesa-gesa
telah menghantar delegasinya ke London untuk berjumpa dengan Setiausaha Tanah
Jajahan pada 5 September 1957. Mereka berada di sini sehingga 1 Oktober 1957
untuk membincangkan mengenai isu perlembagaan dan juga cadangan mereka untuk
mengwujudkan pemerintahan demokrasi di Brunei. Bagaimanapun mereka balik ke
Brunei dengan tangan kosong (Haji Zaini Haji Ahmad, 2004, 44-46; Pehin Dr. Haji
Mohd. Jamil Al-Sufri, 1992, 72-75).
Bagi
pihak British, segala tuntutan hendaklah dirundingkan dan dihadapkan terlebih
dahulu melalui sultan sebagai kuasa tertinggi Brunei. Apabila ahli PRB bertanyakan
hasil perundingan tersebut, wakil rombongan yang telah kembali ke Brunei telah menyalahkan
pihak British kerana tidak melayan tuntutan mereka. Ini menunjukkan kerajaan
British tidak mengiktiraf PRB sebagai wakil kepada kerajaan Brunei kerana ia
hanyalah sebuah partai politik. Rombongan ini bukan sahaja gagal dalam
rundingan bahkan kewangan partai telah merosot kerana penghantaran rombongan
ini memakan biaya yang besar. Wang ini diperolehi daripada hasil pengorbanan
dan derma ahli-ahli partai. Kegagalan ini telah menyebabkan hilangnya
kepercayaan sesetengah rakyat Brunei terhadap kepimpinan PRB. Mereka telah
melihat bahawa pemimpin PRB cakap tidak serupa bikin (Pehin Dr. Haji Mohd.
Jamil Al-Sufri, 1992, 75; Hussainmiya, 2000, 39-40).
Pengaruh
PRB merundum pada tahun 1958 selepas kegagalan rundingan di London. Tidak ada perhimpunan
atau seruan-seruan politik yang hangat kerana rundingan mengenai perlembagaan
baharu antara Brunei dan United Kingdom semakin menampakkan kejayaannya. A.M.
Azahari dikatakan telah meletak jawatan atas alasan gagal mengemukakan
butir-butir kewangan PRB. Manakala setiausaha PRB, Haji Zaini Haji Ahmad melanjutkan
pelajaran ke United Kingdom (Pehin Dr. Haji Mohd. Jamil Al-Sufri, 1992, 76).
PERLEMBAGAAN NEGERI BRUNEI 1959
Hasil
daripada beberapa pusingan rundingan antara Brunei dengan British antara tahun
1953 hingga 1959, maka akhirnya pada 29 September 1959, Perlembagaan Negeri Brunei
telah ditandatangani dan diisytiharkan. Kerajaan Brunei diwakili oleh Kebawah
Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Di-Pertuan sendiri
sementara Kerajaan British diwakili oleh Pesuruhjaya Agung British bagi Asia
Tenggara, Sir Robert Scott (Yura Halim, 2002, 96-99; Pengiran Haji Mohammad
Pengiran Haji Abd. Rahman, 2007, 336; Singh, 1984, 237; Hussainmiya, 2000, 64).
Dengan
pengisytiharkan Perlembagaan Negeri Brunei itu bermakna Perjanjian 1906 telah
dimansuhkan dan jawatan British Residen telah digantikan dengan jawatan
Pesuruhjaya Tinggi British. Dengan itu, pihak British hanya bertanggungjawab
dalam bidang pertahanan dan hubungan antarabangsa sementara itu dalam negeri
dikuasai sepenuhnya oleh sultan. Namun bagi PRB, perlembagaan tersebut hanya
membantu Brunei untuk meraih pentadbiran sendiri atau self-administration dan
bukan berkerajaan sendiri atau self-government (Nani Suryani Haji Abu
Bakar, 2020, 209; Hussainmiya, 2000, 56; Singh, 1984, 138).
Dengan kemunculan perlembagaan ini, Sultan Omar ‘Ali Saifuddien Sa’adul Khairi Waddien telah dapat mengekalkan kedudukan baginda serta sistem monarki Brunei sekaligus kemenangan gerakan nasionalisme di bawah kepimpinan seorang raja. Perlembagaan ini adalah sebagai satu langkah awal Negara Brunei Darussalam menuju kemerdekaan sebagai sebuah negara berdaulat. Langkah ini juga boleh dikatakan mempunyai semangat nasionalisme yang dimainkan oleh baginda dalam menuju kemerdekaan Brunei. Kalau PRB melalui partai politik tetapi baginda melalui kuasa baginda sebagai sultan di Brunei. Oleh itu perkembangan nasionalisme Brunei telah digerakkan oleh dua golongan iaitu raja dan rakyat.
REVOLUSI TENTERA NASIONAL KALIMANTAN UTARAGerakan
nasionalisme yang merundum pada akhir tahun 1950an dalam politik Brunei telah
kembali bangkit pada awal tahun 1960an apabila idea Malaysia Raya saranan Yang
Teramat Mulia Tunku Abdul Rahman Putera Al-Haj dibukakan kepada Brunei, Sabah,
Sarawak dan Singapura. Ia dicadangkan berdasarkan persamaan keturunan, budaya
dan sistem politik dengan Semenanjung Tanah Melayu. Tunku Abdul Rahman yakin
gabungan ini akan melahirkan keuntungan politik, ekonomi dan ketahanan
nasional, bahkan berupaya membendung kemaraan gerakan Komunis di rantau ini
(Haji Zaini Haji Ahmad, 2004, 55; Nani Suryani Haji Abu Bakar, 2020, 210; Singh,
1984, 154-155). Namun, cadangan seumpama ini bukanlah sesuatu yang baharu
kerana sebelumnya, British dan beberapa orang pemimpin tempatan pro kuasa Barat
ini juga pernah mengemukakan idea yang serupa seperti Greater Indonesia atau
Greater Malaysia (Andaya & Andaya, 1982, 270).
Perkembangan
nasionalisme Brunei juga memasuki era persaingan apabila pemimpin PRB telah
berpecah. Sebahagian pemimpin PRB telah keluar daripada partai ini dan
menubuhkan partai politik yang baharu. Antaranya muncul Parti Kebangsaan Brunei
atau Brunei National Organisation (BNO) pada bulan Ogos 1960. Nama partai ini
juga mengambil sempena nama Parti Kebangsaan Melayu di Tanah Melayu atau United
Malay National Organisation (UMNO). Dari segi pengaruh, BNO lebih bertapak
kuat di daerah Tutong. Pada bulan Disember 1961, sebuah partai lagi ditubuhkan
yang dikenali sebagai Parti Bersatu Brunei (Brunei United Party-BUP).
Kedua-dua partai ini menyokong kemasukan Brunei ke dalam Malaysia Raya yang
ditentang oleh PRB (Yusop Damit, 2012, 150-151; Haji Zaini Haji Ahmad, 2004,
82-83; Nani Suryani Haji Abu Bakar, 2020, 211).
Ketika
rundingan-rundingan mengenai pembentukan Malaysia sedang berjalan, Brunei telah
menempah sejarah baharu dengan mengadakan pilihanraya pertama pada tahun 1962.
Hasil pilihanraya menunjukkan bahawa para pengundi telah memilih untuk menolak
rancangan Malaysia Raya. Hal ini jelas apabila semua kerusi bagi Majlis
Mesyuarat Daerah (kecuali kawasan Pilihanraya Labu, Daerah Temburong) telah
dimenangi oleh PRB manakala BNO dan BUP mengalami kekalahan teruk. Kemenangan
yang besar ini telah menguatkan kepercayaan di kalangan pemimpin PRB bahawa
visi mereka untuk membina sebuah negara Persekutuan Borneo utara sebagai alternatif
kepada Malaysia Raya akan menjadi kenyataan (Yusop Damit, 2012, 152-153; Haji
Zaini Haji Ahmad, 2004, 82; Pehin Dr. Haji Mohd. Jamil Al-Sufri, 1992, 90).
Malangnya PRB yang memenangi pilihanraya itu didalangi oleh pemimpin-pemimpinnya yang menubuhkan pasukan ‘Tentera Nasional Kalimantan Utara’ (TNKU) telah melancarkan revolusi berdarah pada 8 Disember 1962 untuk menggulingkan kerajaan sah yang diketuai oleh Sultan Omar Ali Saifuddien Sa’adul Khairi Waddien. Pasukan TNKU pada awalnya adalah gerakan bawah tanah yang diwujudkan pada bulan Ogos 1961. Tujuan pasukan ini dibentuk adalah bagi merampas kuasa. Kemudian pada bulan Jun 1962 iaitu sebelum A.M. Azahari meninggalkan Brunei ke Johor Bahru, pasukan ini mula dikenali sebagai TNKU (Haji Zaini Haji Ahmad, 2004, 89-90).
Tindakan
agresif yang dilakukan oleh TNKU ini yang hanya mementingkan nafsu politik
masing-masing untuk mencapai kemerdekaan Brunei melalui pembentukkan Negara
Kesatuan Kalimantan Utara (NKKU) telah mencemarkan gerakan nasionalisme. Gerakan
ini sepatutnya dilaksanakan dalam suasana damai bukan dalam bentuk pertumpahan
darah. Cadangan pembentukkan NKKU ini memang bertentangan dengan pemikiran
Sultan Omar Ali Saifuddien Sa’adul Khairi Waddien. Sebelum ini pihak British
pernah mencadangkan idea bagi menyatukan tiga jajahan Borneo British. Baginda menolak
kerana menganggap Persekutuan Borneo itu lebih banyak merugikan daripada
menguntungkan Brunei kerana penyatuan itu akan meringankan beban kewangan British
di jajahan Sarawak dan Borneo Utara yang dianggap kurang membangun berbanding
Brunei (Pehin Dr. Haji Mohd. Jamil Al-Sufri, 1992, 125, 156-157; Nani Suryani
Haji Abu Bakar, 2020, 204; Sabihah Osman, 1999, 93).
Revolusi yang dilancarkan oleh TNKU ini telah dapat dikawal dan ditewaskan dengan bantuan tentera Brtish dan Malaya. Namun ia terpaksa dibayar dengan harga mahal apabila mengorbankan banyak jiwa dan harta benda di samping menimbulkan kekacauan dan huruhara dalam negara. Dalam pada itu Brunei pula telah mengambil keputusan untuk tidak menyertai cadangan Malaysia Raya. Ini menyebabkan hubungan Brunei Malaysia menjadi dingin (Yura Halim, 2002, 101; Muhammad Hadi Abdullah, 2002, 156; Nani Suryani Haji Abu Bakar, 2016, 103). Sejak itu gerakan nasionalisme di Brunei semakin tidak mendapat sambutan di kalangan rakyat kerana mereka sudah merasa tertipu dengan kegiatan partai-partai politik. Partai-partai politik yang ditubuhkan selepas ini dan selepas kemerdekaan pada tahun 1984 bagaikan hidup segan mati tak mahu. Rakyat sudah merasa hidup selesa dan nikmat di bawah pemerintahan beraja berlandaskan konsep Melayu Islam Beraja. Kehidupan apa lagi yang kita mahu apabila kerajaan memberikan berbagai kemudahan secara percuma yang meliputi pendidikan dan perubatan. Kerajaan juga menyediakan perumahan mampu milik, tiada cukai pendapatan dan diberikan subsidi kepada sebahagian barang-barang keperluan asas.
PERISTIWA PEMBERONTAKAN 1962
Kekecawaan-kekecewaan
yang dirasai oleh PRB sejak beberapa siri tindakan dan cadangan mengalami
kegagalan dan kemenangan pilihanraya 1962 mereka dibatalkan oleh kerajaan, maka
telah membawa PRB untuk mencetus revolusi 1962.
Dengan sokongan daripada PRM, Parti Rakyat Singapura, Indonesia dan
Filipina telah menjadi pendorong kuat bagi PRB melakukan revolusi sebagai satu gerakan
nasionalisme Brunei terhadap penjajahan British. Sokongan pihak luar ini mempunyai sebab-sebab
yang berbeza tetapi bertindak di atas satu dasar yang sama iaitu menentang
pembentukkan Malaysia di samping ingin menamatkan penjajahan (Haji Zaini Haji
Ahmad, 2004, 94-96; Yura Halim, 2002, 99; Pehin Dr. Haji Mohd. Jamil Al-Sufri,
1992, 105).
Rancangan
utama serangan TNKU semasa pemberontakan ialah untuk menawan Istana sultan,
rumah kediaman Menteri Besar dan Ibu Pejabat Polis Brunei di Bandar Brunei.
Dengan penawanan baginda itu, TNKU akan memaksa baginda membuat pengisytiharan
kewujudan NKKU yang merdeka dan baginda akan menjadi Ketua Negara yang
berperlembagaan. Gerakan revolusi telah berhasil menawan balai-balai polis dan
mereka telah merampas senjata api daripada anggota-anggota polis. Bunyi
tembakan senapang kedengaran di sana sini. Ramai pasukan keselamatan yang
bertugas serta orang awam telah dibunuh. Seluruh kawasan padang minyak Seria
juga berada di dalam tangan TNKU (Pehin Dr. Haji Mohd. Jamil Al-Sufri, 1992,
112-113; Muhammad Hadi Abdullah, 2002, 118-119; Haji Zaini Haji Ahmad, 2004, 96,
98).
Pasukan Gurkha Riffles dengan bantuan Tentera British dengan mudah dapat mengalahkan TNKU kerana mereka mempunyai senjata dan peralatan yang lebih canggih dan ketenteraan yang berdisiplin. Sedangkan tentera pemberontak hanya menggunakan senjata tradisional seperti parang dan senapang patah. Mereka juga tidak ada latihan tentera kerana mereka ini kebanyakkan terdiri dari orang-orang kampung yang terpengaruh dengan kempen-kempen PRB. Akhirnya pemberontakkan menjadi reda dan ahli-ahli TNKU menyerah diri dan PRB terus diharamkan dalam persada politik Brunei. Manakala penggunaan, pertunjukan dan penyimpanan bendera, lambang serta pakaian seragam PRB juga diharamkan. Ia dilakukan bagi memulihkan keselamatan dan kharmonian Brunei. (Pehin Dr. Haji Mohd. Jamil Al-Sufri, 1992, 116-118, 123; Sabihah Osman, 1999, 94; Haji Zaini Haji Ahmad, 2004, 102). Sekali lagi gerakan nasionalisme yang diketuai oleh sultan mencapai kejayaan. Pemerintahan demokrasi yang didambakan telah sirna, manakala itu pemerintahan beraja terus bersiar dan berjaya.
KESIMPULANOleh itu boleh dikatakan perkembangan
nasionalisme Brunei mempunyai hubungan yang rapat dengan perkembangan
pendidikan formal dengan kemunculan Sekolah Melayu pada tahun 1914. Golongan
terpelajar dari sekolah ini kemudiannya memainkan peranan dalam mencetuskan
semangat nasionalisme di Brunei. Ia timbul apabila mereka terpengaruh dengan
gerakan nasionalisme di Semenanjung Tanah Melayu semasa belajar di sini.
Bermula dengan kemunculan persatuan sosial seperti PSPM sebelum Perang Dunia
Kedua, yang membincangkan tentang nasib masyarakat Melayu dari segi pendidikan,
ekonomi dan pentadbiran menerusi persuratan. Setelah itu wujud pula
persatuan-persatuan bukan kerajaan yang bukan berunsurkan politik tetapi
mempunyai matlamat membela nasib orang-orang Melayu. Setelah Perang Dunia Kedua
tamat, maka semangat nasionalisme Brunei semakin berkembang kerana kesan
pengaruh pendudukan Jepun di Brunei. Kemunculan kembali pentadbiran British di
Brunei semakin meminggirkan masyarakat Melayu di samping memberikan keutamaan
pada orang-orang China. Dengan yang demikian wujudlah BARIP yang mahu
memperjuangkan nasib masyarakat Melayu di samping ingin mencapai kemerdekaan.
Bagaimanapun ia tidak bertahan lama hingga wujud PRB pada tahun 1956. Dasar
partai ini ingin mencapai kemerdekaan melalui demokrasi dengan mempertahankan
institusi beraja Brunei. Namun kerana kurang sabar dalam perjuang hingga
mencetuskan revolusi pada tahun 1962, maka ia telah lumpuh. Semangat
nasionalisme yang diperjuangkan oleh rakyat telah tewas sebaliknya ia telah
memberikan kemenangan kepada nasionalisme yang diperjuangkan oleh Sultan Omar
Ali Saifuddein Saadul Khairi Waddien yang mahu mencapai kemerdekaan secara
berperingkat-peringkat menerusi pengembalian kuasa politik dalam negeri
berlandasan Perlembagaan Negeri Brunei pada tahun 1959. Baginda tidak mahu
mencapai kemerdekaan lebih awal kerana pada masa itu orang-orang terpelajar di
kalangan anak-anak Brunei belum ramai dan memang tidak mencukupi untuk
mentadbir sebuah negara merdeka. Sejak kehilangan PRB dalam dunia politik
Brunei, perkembangan nasionalisme di negara ini semakin lemah dan tidak
menunjukkan kekuatan. Partai-partai politik yang muncul selepas PRB tidak lagi
mendapat sambutan rakyat Brunei kerana mereka sudah hilang kepercayaan kepada
partai politik kerana melakukan cakap tidak serupa bikin. Rakyat lebih hidup
selesa di bawah pemerintahan beraja Brunei dengan berlandaskan konsep Melayu
Islam Beraja.
BIBLIOGRAFI
BUKU
Andaya,
B.W., & Andaya, L.Y. (1982). A History of Malaysia. Houndmills,
Basingstoke, Hampshire amd London: Macmillan Education Ltd.
Haji
Awang Asbol Haji Mail. (2010). Sejarah Perkembangan Pendidikan di Brunei
1950-1985. Bandar Seri Begawan: Pusat Sejarah Brunei.
Haji Zaini Haji Ahmad. (2004). Pertumbuhan
Nasionalisme di Brunei (1939-1962). Bandar Seri Begawan: Asia Printers.
Hussainmiya,
B.A. (2000). The Brunei Constitution of 1959: An Inside History. Bandar Seri
Begawan: Brunei Press Sdn Bhd.
Pehin
Dr. Haji Mohd. Jamil Al-Sufri. (1992). Liku-Liku Perjuangan Pencapaian Kemerdekaan
Negara Brunei Darussalam. Bandar Seri Begawan: Jabatan Pusat Sejarah.
Pengiran
Haji Mohammad Pengiran Haji Abd. Rahman. (2007). Islam di Brunei Darussalam
Zaman British (1774-1984). Bandar Seri Begawan: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Roff,
W.R. (1980). The Origins of Malay Nationalism. Kuala Lumpur: Penerbit
Universiti Malaya.
Sabihah
Osman, Muhammad Hadi Abdullah & Sabullah Hj Hakip. (2001). Sejarah
Brunei Menjelang Kemerdekaan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Singh, D.S.R. (1984). Brunei 1839-1983: The Problems
of Political Survival. Singapore: Oxford University Press.
Yura Halim. (2002). Ririsej Brunei Darussalam. Bandar Seri Begawan: Dewan Bahasa dan Pustaka.
ARTIKEL
Muhammad
Hadi Abdullah. (1992). Semangat Kebangsaan: Kesedaran Awal. Jurnal Darussalam,
Bil. 1, 140-154.
Nani
Suryani Haji Abu Bakar. (2016). Brunei Relations with Malaysia: 1963-1983. Dlm Haji
Awang Asbol Haji Mail, Haji Awang Mohd. Yusop Haji Awang Damit & Awang Haji
Rosli Haji Ampal (Eds.), Brunei Merdeka: Kumpulan Artikel Sempena
Memperingati Sambutan 30 Tahun Hari Kebangsaan Negara Brunei Darussalam (103-129).
Bandar Seri Begawan: Yayasan Sultan Haji Hassanal Bolkiah.
__________,
(2020). Overview of Brunei Road to Independence: Issues and Challenges. Dlm
Haji Awang Asbol Haji Mail, Ampuan Haji Brahim Ampuan Haji Tengah, Haji Tassim
Haji Abu Bakar & Haji Rosli Haji Ampal (Eds.), Kesultanan Brunei
Darussalam: Koleksi Artikel Khas Disumbangkan kepada Yang Berhormat Pehin
Jawatan Dalam Seri Maharaja Dato Seri Utama Profesor Kehormat Dr. Haji Awang
Mohammad Jamil Al-Sufri (203-227). Bandar Seri Begawan: Persatuan
Sejarah Brunei.
Sabihah
Osman. (1999). Nasionalisme di Brunei, Sabah dan Sarawak. Jurnal Darussalam,
Bil. 3, 66-97.
Yusop
Damit. (2012). Pilihan Raya Umum di Negara Brunei Darussalam Pada Dekad 1960an:
Proses dan Isu. Dlm Haji Awang Asbol Haji Mail & Awang Haji Rosli Haji
Ampal (Eds.), Kemerdekaan 25 Tahun: Kumpulan Artikel Sejarah Memperingati 25
Tahun Kemerdekaan Negara Brunei Darussalam (147-170). Bandar Seri Begawan:
Yayasan Sultan Haji Hassanal Bolkiah & Persatuan Sejarah Brunei.
TESIS
Muhammad Hadi Abdullah. (2002). Brunei’s Political Development and The Formation of Malaysia: 1961-1967 (Tesis PhD). The University of Hull, Kingston upon Hull, East Riding of Yorkshire, England.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan