Khamis, 13 Februari 2025

Peka Sejarah Itu Wajib - Dr. Azhar Ibrahim Alawee

Oleh Nik Abdul Rakib Bin Nik Hassan

Kali ini saya ketengahka sebuah artikel dengan tajuknya “Peka Sejarah Itu Wajib” tulisan Dr. Azhar Ibrahim Alawee dari National University of Singapore. Tulisan beliau adalah seperti berikut:-


Nurcholish Madjid (1939-2005) ialah seorang cendekia dan pemikir Islam yang gagasan dan hasil kerjanya menjadi teladan terbaik bagi Indonesia dan dunia Islam.


Bagi beliau, dasar sejarah adalah sebahagian daripada konteks yang diperlukan untuk memahami pesan-pesan agama. Sisi sejarah-sosiologi sering disebut sebagai perspektif yang diperlukan, selain peranan manusia dalam proses sejarah.


Sebagai seorang intelektual, kepedulian terhadap sejarah adalah sebahagian daripada tanggungjawab dan tuntutan. Sejarah menjadi salah satu dasar untuk memahami sesuatu perjalanan masa dan pertalian antara masa lalu dan kini. Sejarah juga menjadi jendela untuk menilai pengalaman dan peristiwa yang mempunyai kesan kepada masyarakat dan dunia.


Nurcholish atau sapaan mesra Cak Nur ialah seorang intelektual yang berpegang teguh kepada visi pembaharuan, dengan pemahaman sejarah sangat penting bagi beliau. Seperti gurunya, Fazlur Rahman, pemahaman sejarah yang rapuh, selain ketidakmampuan memahami dinamika masyarakat dari sudut sosiologi, akan membuat tafsiran dan bacaan kita tentang Islam menjadi tempang.


Al-Quran menuntut agar ilmu yang memandu manusia berupaya mengarahnya kepada kefahaman akan peredaran manusia sepanjang zaman, yakni sejarah, selain dituntut ilmu yang menggalakkan manusia untuk memperbaiki keadaan hidup serta ilmu yang memperdalamkan kefahaman manusia tentang mindanya (al-nufus) demi menjamin kesejahteraan psikologi, motivasi dan moral (akhlak) manusia.


Kefahaman keagamaan harus bersandar kepada kesedaran dan kemampuan untuk membaca sejarah dengan baik, mencerah dan berunsur kritis. Begitulah betapa pentingnya kesedaran sejarah agar bacaan dan kefahaman kita tidak bersifat ahistorical (tidak peka).


Cak Nur tidak menulis esei atau buku tentang sejarah secara spesifik. Namun bukunya, 'Indonesia Kita', adalah sebuah karya ilmiah dengan naratif dan perspektif sejarah yang tepat dan padat. Buku setebal 215 halaman, yang diterbitkan pada 2004, nampaknya ditujukan kepada pembaca umum, dengan pemaparan yang tidak terlalu berat, malah jelas dan bernas.


Cak Nur berupaya menulis dengan kaca mata yang memperlihatkan pemahaman mendalam dan meluas tentang sejarah bangsa Indonesia. Tiga ciri utama dapat kita pelajari daripada penulisan beliau dalam buku ini.


Pertama beliau menulis dengan matlamat untuk membentuk tanda aras utama dalam sejarah Indonesia dengan nada yang apresiatif. Kedua, dengan latar belakang beliau sebagai seorang pemikir Muslim, perspektif beliau tentang peranan Islam, diberikan keutamaan dalam menyusun sesuatu perjalanan sejarah. Ketiga, memberikan penekanan kepada sudut rekonstruktif yang wajar dipertimbangkan dalam pemahaman sejarah dan keadaan semasa Indonesia.


Dalam kata pengantar untuk buku ini, Cak Nur menyebut objektif risalah ini sebagai usaha mengetengahkan persoalan “bangsa dan negara Republik Indonesia, sejak dari masa-masa lampau yang jauh dan masa sekarang yang menantang".


Ini penting kerana pemahaman seperti itu “diperlukan untuk dapat berpartisipasi (mengambil bahagian) dengan baik dalam kehidupan sosiopolitik negara dan bangsa yang sedang membangunkan demokrasi dan berjuang untuk mengembalikan harkat dan martabat nasionalnya". Malah di bahagian penutup Cak Nur berkesimpulan begini:


“Dorongan menulis risalah ini ialah keinginan berbagi pandangan dengan para warga bangsa, khususnya generasi muda. Ketika pelajaran sejarah di sekolah tidak menarik lagi, dan tinjauan masalah dari pandangan-pandangan asasi bisa menjemukan, maka yang dikuatirkan ialah terjadinya pendangkalan dan penyempitan wawasan.”


Cak Nur membincangkan topik sejarah dengan hujah akademik yang cenderung berpendirian “objektif” atas nama kemurnian ilmiah. Sebaliknya bagi Cak Nur, perbincangan yang telus dan menyeluruh diperlukan dalam konteks ini. Juga perlu ada pengetahuan secukupnya tentang proses sejarah bangsa Indonesia, sambil menjenguk kepada kekuatan dan kelemahan yang ada. Memandang ke belakang sebagai romantisme sejarah bukanlah jalannya.


Dalam buku ini Cak Nur melukis garis besar sejarah Nusantara yang sudah terwujud peradaban sebelum kedatangan Islam. Kedatangan Islam menambahkan lagi peranan ini, dan jaringan peradaban kosmopolitan di kota Pelabuhan pesisir yang sekaligus menjadi pusat penyebaran Islam.


Dalam proses Islamisasi, antara yang terbangun dalam institusi pondok pesantren yang menghasilkan santri dan ulama yang menjadi penjana utama pengIslaman di Nusantara. Penghasilan rempah-ratus dan kemudian komoditi yang lain, menarik penjajah dengan keserakahan memonopoli perdagangan hasil bumi dari rantau ini.


Zaman penjajahan mewujudkan pula peribumi dengan kuasa kolonial yang merubah strategi penguasaan dari masa ke semasa. Semangat cinta watan mula muncul dan kemudian berganti sebagai gerakan nasionalisme yang menuntut hak dan martabat bangsa yang dijajah.


Segelintir cerdik pandai terlahir daripada sistem pendidikan kolonial, yang nanti akan turun padang memimpin gerakan nasionalisme. Malah antara yang terawal tampil ialah pedagang peribumi Muslim yang bersatu dalam Sarekat Dagang Islam. Bahasa Melayu semakin menjadi lingua franca, membolehkan bangsa dan suku di Nusantara merasakan saling kebersamaan, selain beragama Islam.


Cak Nur memberikan fokus kepada makna “negara-bangsa” dan bagi beliau umat Islam khususnya harus memahaminya secara tuntas. Model negara-kota Madinah yang didirikan oleh Nabi Muhammad saw, dengan piagamnya adalah contoh kepimpinan yang memiliki sisi moral, selain “peneguhan fahaman masyarakat majmuk.”


Hak asasi manusia terjamin di Madinah, sebagaimana terungkap dalam Khutbah Perpisahan Nabi Besar kita. Yang penting disimpulkan ialah kita melihat prinsip-prisip kemanusiaan yang terkandung dalam cara Nabi menyusun dan memimpin.


Inilah pelajaran dari sejarah yang umat Islam harus fahami, tanpa mudah terpesona dengan model pemerintahan gaya khilafat yang tidak bebas dari dibelenggu cauvinisme sempit dan dinasti despotisme (dinasti pemerintahan kuku besi). Dimensi Islam yang egalitarian dan berdiri atas keadilan, sayangnya ditinggalkan. Kekuasaan dinasti khalifah, menurut Cak Nur “suatu penyimpangan daripada prinsip Madinah". Inilah sisi sejarah yang umat Islam harus akur dan sedari.


Setelah menguraikan perjalanan politik Islam imperium, Cak Nur mengaitkan ini pula dengan pengalaman Indonesia, yang juga dibelenggy cengkaman feudalisme. Beliau menjelaskan:


“Masyarakat kita masih marak unsur-unsur feudalistik yang amat menghambat terwujudnya negara-bangsa atau nation-state moden menurut cita-cita para pendiri...penampilan kita masih sangat pekat oleh nilai-nilai feudalistik, seperti tekanan berlebihan kepada unsur prestise (prestij) dan gengsi…para pemegang tugas kenegaraan yang tidak lagi bertindak sebagai “pelayan public” (public servants), tetapi justru sebaliknya, bertingkah laku seperti “juragan publik” yang serba minta dilayani dan dihormati.”


Indonesia moden selepas kemerdekaan, melalui eksperimen politik daripada sistem parlimen ke sistem berpresiden. Dalam keadaan tidak menentu, Presiden Sukarno tampil menyatukan negara yang diambang perpecahan, sehingga dilaungkan Demokrasi Terpimpin. Akhirnya Sukarno dilucutkan daripada kuasa dan Indonesia memasuki era Orde Baru pimpinan Presiden Suharto.


Ternyata era ini ditandai oleh cara pemerintahan Suharto yang “kurang menghayati berbagai keharusan sebuah 'modern nation-state' sebagaimana didambakan oleh para pengasas". Dengan melemahnya wawasan tentang 'nation-state', pendemokrasian menjadi tersembab. Permasalahan korupsi membengkak, konflik etnik dan agama meruncing, sedang kesenjangan ekonomi semakin melebar.


Cak Nur menegaskan: “Usaha menegakkan standar (piawai) moral merupakan salah satu urgensi bagi bangsa kita. Sekali lagi, lemahnya standar moral inilah yang menyebabkan kita sekarang mengalami krisis multidimensional.”


Faham Sejarah, Masa Depan Mencerah

Jelas dari buku ini, Cak Nur yang bertolak daripada rentetan sejarah, mengaitkan pula dengan keadaan semasa yang tantangannya semakin kompleks dan rumit. Sejarah harus menjadi pengajaran agar yang merosak dan khilaf jangan dibiarkan berulang lagi, dan mana yang pernah unggul dan bermutu dalam sejarah harus dapat kita jenguk kembali, dengan menilai prinsip atau unsur yang berupaya membantu kita berdepan dengan konteks hari ini.


Pastinya sejarah bukan tempat bergundah. Dari kepekaan sejarah harus terbit tekad untuk membangunkan masa depan yang lebih cerah. Cak Nur mengusulkan beberapa agenda utama yang baginya dapat membangunkan kembali Indonesia.


Cak Nur akur bahawa yang digagas ini sangat umum kerana “persoalan kebangsaan dan kenegaraan kita yang memerlukan kejelasan lebih lanjut, memerlukan kegiatan tukar fikiran yang bebas dan cerdas".


Cak Nur juga menyentuh tentang soal beban sejarah. Pertama beban dalam bentuk nativisme dan atavisme yakni fahaman kebangsaan yang sempit. Ini adalah “sikap-sikap yang memandang budaya sendiri sebagai paling benar dan unggul, tanpa melihat kemungkinan adanya ciri-ciri negatif seperti feudalisme".


Kedua, feudalisme sebagai legasi sejarah, masih berdenyut dan bertahan dalam masyarakat. Bagi Cak Nur, hambatan feudalisme memberi kesan kepada pertumbuhan bangsa Indonesia. Malah korupsi yang membengkak dalam masyarakat ada tali temalinya dengan feudalisme yang bertahan. Ditegaskan beliau: “Pemberantasan Korupsi Kolusi Nepotisme (KKN) akan sangat banyak tergantung kepada seberapa jauh kita mampu memberantas feodalisme dan busaya suap-menyuap".


Faham Sejarah, Faham Ilmu

Cak Nur yang berafiliasi (mempunyai hubungan) dengan gerakan pembaharuan Islam meletakkan dimensi sejarah dan sains kemasyarakatan sebagai bingkai teoretis (berdasarkan teori) untuk memahami perkembangan dalam masyarakat serta agama. Pesan-pesan agama yang dibaca secara harfiah adalah pemerosakan pada nilai-nilai itu sendiri kerana ia salah ditempatkan pada maksud, niat dan sasarannya.


Memahami sejarah, dibantu dengan ilmu kemasyarakatan dapat menyumbang kepada pemahaman yang kritis terhadap perjalanan dan keperluan kita secara individu dan kolektif.


Belajar dari sejarah menuntut kita agar sedia menjadi pelaku utama dalam sejarah. Sikap yang membelakangkan sejarah ataupun naif terhadapnya bererti ketidakmampuan untuk memahami keadaan masa kini dan kemungkinannya pada masa hadapan.


Sejarah: Kita Berdialog Dengannya

Cara pandang yang peka menimbangkan dinamika sejarah besar kemungkinan akan dapat memahami mengapa sesuatu fenomena atau peristiwa itu berlaku sedemikian rupa. Sebaliknya, yang buta sejarah akan sukar menerima hakikat bahawa terdapat perubahan, yang kesannnya boleh membaik atau memburuk.


Sebenarnya percubaan menulis gambaran sejarah seperti ini telah dilakukan oleh beberapa tokoh pemikir Indonesia, dengan cara yang memperlihatkan keunikan masing-masing. Pasti kita ingat penulisan Mas Marco Kartodikromo, Muhammad Yamin, Haji Agus Salim, Hamka, Pramoedya Ananta Toer, Rosihan Anwar, Sutan Takdir Alisjahbana, Mochtar Lubis, Abdurrahman Wahid dan Kuntowijoyo yang setiap satu pernah menulis karya dengan tema sejarah yang tersendiri.


Keyakinan dan keilmuan yang dimiliki oleh Cak Nur inilah yang membolehkan beliau melukis gambar besar sesuatu perjalanan sejarah. Dari sejarah Nusantara, dapat kita tinjau beberapa kekuatan dan kelemahan.


Visi sejarah yang luas, disulam dengan komitmen moral dan intelektual untuk memperbaiki mana yang kurang dan terlanjur, serta nada penuh harapan, menjadikan karya Cak Nur sebagai sesuatu wadah yang berguna untuk direnungkan dan memberi panduan untuk Nusantara atau Indonesia menjadi terus maju.

 

Tiada ulasan: