Ahad, 19 Januari 2025

Pena Sastera Mochtar Lubis Mencerah dan Menyanggah Norma Masyarakat

Oleh Nik Abdul Rakib Bin Nik Hassan

Kali ini saya kemukakan sebuah artikel Dr. Azhar Ibrahim, Pensyarah Kanan di Jabatan Pengajian Melayu Universiti Nasional Singapura (NUS). Beliau juga Naib Pengerusi Majlis Bahasa Melayu Singapura dan Ketua Perwakilan MASTERA Singapura, tajuknya “Pena Sastera Mochtar Lubis Mencerah dan Menyanggah Norma Masyarakat”. Yang tersiar di berita.mediacorp.sg Isi kandungannya adalah seperti berikut:-

Mochtar Lubis ialah seorang penulis prolifik yang jasanya terakam dalam sejarah sastera Indonesia moden. Karya beliau juga tajuknya  dikenali di Malaysia dan Singapura, sama ada yang berbahasa Melayu mahupun yang diterjemahkan ke Bahasa Inggeris. Mochtar memulakan kerjayanya sebagai seorang wartawan sewaktu zaman kolonial Belanda, pernah bekerja di bawah pemerintahan Jepun sehinggalah ke era Indonesia merdeka yang dipimpin oleh Presiden Sukarno dan Presiden Suharto.


Daripada sejumlah karya penulisan beliau, mudah kita mendengar suara lantang beliau yang mengkritik pihak penguasa. Secara terbuka atau tertuang dalam bentuk fiksen, Mochtar menyinggung pembungkaman hak bersuara, korupsi dalam kalangan elit dan salah guna kuasa. Sebagai wartawan, pembacaan politik beliau menjadi tajam kerana sering di lapangan dan mendapat khabar daripada mereka yang berada dalam pusaran kuasa, mahupun rakyat biasa yang harus berdepan dengan liku-liku kehidupan.


Malah akhbar yang beliau dirikan pernah disekat penerbitannya atas alasan bercanggah dengan kepentingan negara. Beliau pernah dipenjara tanpa pengadilan sewaktu Orde Lama. Akhbar yang beliau asaskan, Indonesia Raya pernah ditutup atas alasan subversif. Beliau sezaman dengan beberapa wartawan terkenal seperti Adam Malik (kemudian menjadi Wakil (Naib) Presiden Indonesia) dan Rosihan Anwar.


Mochtar yang lahir pada tahun 1922 di Kerinchi, Sumatra, berasal dari keluarga penguasa pribumi di zaman kolonial Belanda. Sejak dari kecil beliau berminat tentang bahasa dan penulisan. Beliau menceburi bidang kewartawanan yang sangat membuka mata hati beliau melihat keadaan masyarakat. Namun beliau tidak puas dengan kerja kewartawanan. Dalam dunia sasteralah beliau menemui dorongan untuk “mencari makna hidup manusia dan isi kehidupan masyarakat.”


Mochtar sehingga hari ini masih memberi inspirasi dan membekalkan gagasan kemanusiaan dan pembebasan untuk dunia penerbitan, kewartawanan dan kesusasteraan. Pada Sabtu, 18 Jan 2025, bertempat di Bangunan Perpustakaan Negara Singapura diadakan forum berjudul "Mochtar Lubis’ Thought on Indonesia Development and Liberation". Ia disampaikan oleh Cik Miranti Silasudjana, yang telahpun menyempurnakan tesis peringkat sarjana berkenaan Mochtar Lubis sebagai tokoh intelektual di Jabatan Pengajian Melayu NUS.

Pena Sastera Untuk Mencerah dan Menyanggah

Mochtar Lubis menggunakan pena untuk menggerakkan pencerahan. Sastera dan seni harus mencerahkan dan membebaskan bangsa.


Tegas beliau: "Kita harus membuat budaya dan seni jadi alat pembebas bangsa kita dari cengkeraman dan belenggu tata nilai yang selama ini menjadi penghambat dan membuat manusia Indonesia jadi mengkerut kecil dan kerdil dalam daya ispirasi dan ciptanya."


Budaya yang dibangunkannya bersifat kemandirian, yang mampu berdiri sebagai bangsa yang bermartabat: "Kita perlu membelah diri kita dan melihat ke dalam - melihat kelemahan kita selama ini. Dalam konteks ini kebudayaan sangat penting, sehingga kita tak jadi orang Jepang (Jepun), Jerman atau Amerika. Kita harus bangga jadi orang Indonesia".


Bagi Mochtar, sasterawan harus dapat membangunkan kepekaan yang mendalam tentang zaman dan masyarakatnya, memiliki nurani dalam mempertimbangkan tantangan kehidupan manusia. Sasterawan juga baginya harus dapat menghidangkan peluang kepada pembaca untuk merenung dan memikirkan akan keperihalan masyarakat dan peribadi masing-masing. Sastera harus berhujung dengan membangunkan jiwa besar kepada manusia, dengan membebaskan diri daripada segala bentuk pembelengguan.


Sasterawan adalah pengibar kemanusiaan dalam karya mereka sehingga diseru Mochtar, “mengangkat harkat manusia dengan citra yang berbudaya”. Namun menghasilkan sastera bukanlah sekadar menerapkan teknik itu dan ini, melainkan ia suatu “pergulatan terus-menerus antara diri pencipta dengan dunia luar dan dunia dalamnya.” Lantaran itu, sastera harus bermatlamat dan saling melibatkan masyarakat. Sebagai penulis, Mochtar memberikan penekanan kepada isi agar pesanan dan mesej dapat disampaikan kepada para pembaca. Ini sekalipun beliau enggan “menyembah estetika,”namun beliau akur bahawa perlu ada “keutuhan antara estetik, bentuk dan isi.”


Sebagai pemikir, filsafat (falsafah) kehidupannya ialah manusialah yang menentukan nasib dan hala tuju hidupnya. Martabat mencapai kemanusiaan terletak di tangan manusia sendiri. Setiap manusia itu punya hak dan jangan sampai mereka boleh “ditindas mahupun diperbudak-budakkan.” Tambahnya:


“Kita harus senantiasa memperjuangkan kemanusiaan kita serta hak-hak asasinya untuk tetap konsisten dengan prinsip dan sikap manusia secara hakiki. ..Tugas kita sebagai sasterawan adalah mengembalikan fitrah kemanusiaan, agar tidak terperangkap ke dalam kerangkeng nafsu kebinatangan.”


Lantaran itu, kuasa yang menzalimi dan membelenggu manusia harus dipersoal dan disanggah. Bukan sahaja manusia memerlukan keutuhan moral, ia juga harus diperkuatkan dengan kesedaran sejarah dan kesedaran sosial yang saling mendukung satu sama lain. Dengan pandangan sejarah yang kritis, manusia besar kemungkinan tidak “mengulangi kembali segala rupa kesalahan dan kelemahan yang dahulu terjadi dalam sejarah kita.”

Pandangan sejarah tidak boleh terpotong-potong, yakni tidak mampu melihat perjalanan sejarah dalam arus kesinambungan dan penyimpangan. Dari sejarah, wajar kita menanyakan berikut:


“Dari mana kita, siapa kita, di mana kita kini, akan ke mana kita di masa depan, mengapa kita berada dalam keadaan kita hari ini, dan dengan mengetahuinya mungkin kita akan mendapat inspirasi, bagaimana kita dapat memperbaiki diri kita masing-masing dan masyarakat kita untuk dapat melangkah ke masa depan.”

Mochtar sangat peka dengan penggunaan bahasa.


Apabila bahasa yang “lembut” digunakan untuk menutup makna dan keadaan sebenar, beliau menangkisnya. Bila istilah dan ungkapan bahasa rancu digunakan terselindung di sebalik itu yang mahu menjaga kepentingan tertentu. Contohnya, dalam akhbar harian, kelaparan disebut sebagai “kurang pangan.” Penjara menjadi “lembaga pemasyarakatan.” Berbahasa sebegini bagi beliau menafikan keadaan sebenar yang seharusnya mendapat perhatian dan tindakan daripada orang awam dan pemimpin.

Ranah Sastera, Ranah Pemikiran


Dunia sastera adalah dunia pemikiran. Sekiranya pemikiran tumpul dan kaku, sastera juga tidak akan pernah menjadi unggul, malah hambar dan lesu. Sehingga gelanggang sastera menjadi himpunan cerita, dengan olahan estetis yang maknanya menipis, dan wawasannya kontang. Malah tidak keterlaluan untuk mengatakan dunia sastera sebenarnya tidak memerlukan penulis tetapi pemikir yang gagasannya jelas dan membekas.


Inilah tantangan masa kini. Dunia sastera kita harus terpenuh dengan pemikir. Mereka ini harus menjadi pengadun imaginasi yang membumi, pemahat lambang yang berbakat, penyulam nilai yang mendalam, penyusun cerita yang melantun, penggubal pesan yang kental dan peramu yang sarat dengan ilmu.


Dunia sastera yang tidak dipimpin oleh sasterawan-pemikir akan menjadi taman idea yang mungkin tersergam, namun pohon-pohonnya tidak akan membunga dan membuah dengan warna-warni nikmat dan hikmat.


Riwayat ilham dari tokoh seperti Mochtar Lubis memperlihatkan kemampuan membingkis dan menangkis. Beliau membingkis wawasan, nilai dan harapan agar sesuatu yang lebih baik boleh dibangunkan. Beliau juga seorang yang optimis. Beliau yakin kepada rasionalisme yang dapat memandu masyarakat kepada pemodenan.


Sebaliknya, tradisi lapuk, seperti unsur feudalisme, ditangkis beliau kerana ia dianggap sebagai salah satu penghambat kemajuan dan perangkap psikologi rakyat kecil. Kepimpinan yang korup dikritik habis.


Paling mendasar dalam pemikiran beliau adalah manusia harus diberikan pembebasan. Tanpa pembebasan, kemanusiaan akan tersungkup. Dengan yakin beliau berpendirian sebegini: “Setiap kali seorang seniman mencipta, dia seharusnya mencipta dalam kebebasan kemanusiaannya. Perbuatan mencipta itu sendiri harus menjadi eskpresi kebebasannya sebagai manusia.”


Himpunan karya Mochtar yang tertuang dalam pelbagai genre adalah kesaksian sastera, seni dan budaya untuk bangsa Indonesia yang semasa dekad-dekad itu sedang mengharungi tantangan kemerdekaan, kebangsaan dan kemodenan.


Membaca hayat ilham dan bakti oleh seorang sasterawan-pemikir seperti Mochtar, harus menjadi santapan sejarah, estetika dan pemikiran. Kibaran kemanusiaan yang tidak berpihak, kebangsaan yang adil dan saksama, kemajuan yang seimbang dan keperibadian yang berjiwa besar – adalah antara wawasan sastera dan seni yang sangat baik diujarkan oleh Mochtar.


Mochtar ialah sasterawan-pemikir yang dekat dengan rakyat. Bakti khidmatnya bermatlamat. Tangkis kritiknya tajam tepat, dengan bingkisan ideanya menyentuh hikmat.


Bait dari madah karangan A Hasjmy, yang pernah dikutip oleh Rosihan Anwar, tokoh sezaman Mochtar, sangat cantik menyematkan kesimpulan makalah ini. Ia berbunyi:


“Di mana kayu berbuah ranum

Serta kesuma semerbak harum

Di sanalah badanku lahir ke dunia,

Tetapi,

Di mana rakyat berwajah muram

Bercucur peluh siang dan malam

Di situlah pula daku berada.”


Begitulah juga berdiri Mochtar dalam sejarah kesusasteraan dan kewartawanan Indonesia. Kesaksian sejarah beliau wajar membekali cakerawala kita ke depan dalam membangunkan kesusasteraan dan kemanusiaan yang membumi dan mandiri.

Dr. Azhar Ibrahim Alaee, NUS.

Tiada ulasan: