Oleh Nik Abdul RakibBin Nik Hassan
Sekarang berada dalam musim yang mengadakan acara Mulidul Rasul. Dengan itu Kali ini saya kemukakan sebuah artikel tulisan Dr. Azhar Ibrahim Alawee, seorang pensyarah Penajian Melayu di Universiti Nasional Sngapura (NUS). Tajuknya “Iktibar dalam membangunkan umat Islam” yang tersiar di Berita Mediacorp. Tulisan beliau adalah seperti berikut:-Di
Nusantara, meraikan Maulud Nabi sudah menjadi salah satu kegiatan keagamaan
yang disambuti dan dihargai.
Dalam
pelbagai teks Melayu lama, disebut bagaimana para pembesar menjalankan Maulud
Nabi demi mengambil keberkatan dari majlis menjunjung nabi besar kita.
Dalam
proses penyebatian Islam di rantau ini, maulud nabi menjadi hari kemuliaan di
mana ramai berkumpul mengangkat doa, mengaji dan bermarhaban sempena hari
keputeraan Nabi Muhammad.
Di
Jawa, sejarah meraikan Maulud seiiring dengan proses pengIslaman.
Keraton-keraton menjalankan upacara “Sekaten” sebagai tanda penghormatan kepada
hari mulia ini. Sekaten berasal dari kekata Shahadatayin, atau mengucapkan
syahadat. Dipercayai pada zaman wali-wali besar di Jawa, acara sekaten ini
disambut dengan dimainkan gamelan mengajak penduduk berkumpul dan ramai-ramai
masuk ke gerbang masjid yang dinamakan Gapura. Gerbang ini saja berasal dari
kekata Ghafur, yang ertinya Tuhan Yang Pengampun. Begitulah sosialisasi
memperkenalkan Islam di Tanah Jawa, dan perayaan Maulud menjadi salah satu
acara yang penting dalam kalender Islam Jawa.
Proses
Islamisasi di rantau ini yang bergerak secara bertahap-tahap sememangnya
memerlukan kaedah kebudayaan untuk mendekati penduduk yang belum lagi beragama
Islam. Perayaan Maulud seperti ini adalah salah satu cara memperkenal dan
memperkuatkan pegangan kepada ajaran Islam.
Selain
adanya Sirah Nabi yang dibaca di kalangan ulama dan santri, beredar juga karya
yang memperagung nabi besar kita ini. Antaranya Hikayat Miʻraj Nabi Muhammad,
serta Hikayat Nur Muhammad dan Nabi Bercukur dan Nabi Wafat Adanya. Menarik
diperhatikan bahawa Qasidah Burdah yang menyanjung sosok Nabi Muhammad sudah
beredar di rantau ini dan diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu pada abad ke-16 M. Perhatikan antara bait dalam Burdah yang diberikan
terjemahan Bahasa Melayu, dari teks asal yang disunting oleh G.W.F. Drewes, dalam
bukunya berjudul Een 16de eeuwse Maleise vertaling van de
Burda van al-Busiri (1955):
“Itulah Muhammad
penghulu isi kedua negeri dan jin dan manusia sesungguhnya dan penghulu kedua
kaum daripada Arab dan Ajam sekalian.
Nabi
kami yang menitahkan maaruf menitahkan (menafikan) munkar; tiada seorangpun
lain daripadanya lebih sadik pada mengatakan tiada dan ada daripada segala
katanya.
Ialah
yang beroléh sempurna karunia, yang diharap umatnya syafa'atnya bagi
kesakitannya daripada segala kesakitannya yang tiada dapat diketahui adanya.
Telah
dibawainya takallubnya kepada agama Allah; maka segala yang berlakukan dia
sesungguhnya telah berpegang pada tali yang tiadakan putus adanya.
Diatasinya
segala nabi Allah pada rupanya dan pada lakunya, dan tiada dapat sekaliannya
menghampiri dia pada ilmunya dan pada kemuliaannya.
Sekalian
meréka itu mengambil daripada Rasulullah jua sesungguhnya secalung dari laut
atau dari hujan yang mahalebat adanya.”
Hari
ini di merata Nusantara, Burdah ini telah diterjemah ke beberapa bahasa daerah
yang lain serta masih dibaca di pelbagai pesantren di Jawa dan Madura. Ia juga
masih dibaca pada acara Maulud dan lain-lain majlis keagamaan.
Bagi
masyarakat kecil di merata Alam Melayu, sambutan maulid bukan saja bererti
dapat berkumpul dalam majlis yang diadakan di masjid atau rumah perorangan,
tetapi adanya nanti habuan makanan kuih-muih yang dibagi-bagikan.
Bagi yang membesar dalam lingkungan sebegini, pasti ini suatu ingatan yang sukar dilupakan. Yang penting majlis seperti ini dijalankan atas niat keluarga untuk mendapatkan keberkatan selain dapat berkumpul sanak saudara dan taulan. Dengan terlantun marhaban dan berzanji, maka satu lagi sosialisasi keberagamaan dapat dilangsungkan dan diperturunkan.
Tahun
ini, Maulid Nabi yang jatuh pada 12 Rabi' al-Awwal tahun
Hijrah, bersamaan 28 Sep 2023. Di
Indonesia, Malaysia dan Brunei Darussalam hari keputeraan Nabi Muhammad ini
dijadikan cuti awam atau tanggal merah.
Pada
abad ke-20, perarakan Maulud Nabi di dalam kota,
dijalankan dengan umat Islam dari pelbagai pertubuhan mengambil bahagian.
Dengan pakaian yang bagus, hari istimewa ini juga dilambangkan sebagai upaya
penyatuan umat Islam yang datang dari pelbagai pertubuhan dan aliran.
Namun
di Singapura, perarakan Maulud Nabi di jalan raya di sekitar kota sudah tidak
dijalankan lagi, namun kegiatan sambutan digerakkan di beberapa stadium
pilihan, malah juga di dewan serbaguna Singapore Expo. Dalam perayaan di
kota-kota, Maulud Nabi menjadi suatu acara kebudayaan yang menampilkan ceramah
agama, pameran, dendangan nasyid dan banyak lagi.
Sesungguhnya setiap generasi melahirkan bentuk kebudayaan yang terangkum di dalamnya ekspresi keagamaan. Begitulah yang dapat kita tangkap dalam tumbuhnya lagu-lagu nasyid semenjak 1970-an.
Pastinya
ada banyak lagu nasyid yang menyanjungi baginda Rasulullah. Antaranya nasyid
berjudul “Junjungan Mulia” oleh kumpulan nasyid Al-Mizan, yang pernah popular
di Singapura. Lirik nasyid yang dilagukan ini juga adalah contoh ungkapan
kecintaan umat kepada Nabi besar kita:
“Tercipta satu
lembaran sejarah
Di
tanah suci Kota Mekah
Hari
yang mulia penuh saadah
Bermulalah
sebuah kisah
Malam
Isnin subuh yang indah
Dua
belas Rabiul’awal yang cerah
Dua
puluh April Ttahun Gajah
Lahirlah
zuriat dan syahadah
Abdullah
nama bapanya
Siti
Aminah ibunya
Riang
gembira menyambutnya
Lahirnya
putra yang utama
Muhammad
nama diberi
Gelaran
yang terpuji
Nikmat
Illahi sama disyukuri
Terima
putra yang berbakti
Keadaan
yatim anak mulia
Lahirnya
bawa cahaya
Alam
derita jadi gembira
Terima
junjungan mulia.”
Justeru
lagu-lagu nasyid seperti ini akan berkumandang sewaktu Maulud Nabi diadakan,
selain lantunan berzanji dan marhaban. Setidaknya dalam bentuk lagu nasyid pun,
tersisip dakwah untuk memperagungkan junjungan Nabi.
Bermaulud
dengan Berbesar Maksud
Meraikan
Maulud Nabi sudah berakar zaman berzaman di rantau ini. Di Malaysia dan Brunei
khasnya, raja-raja Melayu sering mengepalai sambutan ini dengan meriah.
Walaupun sambutan ini dijalankan dalam bentuk baharu, namun tradisi ini sudah
berjalan berabad-abab, mungkin semenjak Islam masuk bertapak ke Alam Melayu.
Sebenarnya
kewajaran meraikan Maulud atau tidak pernah mendapat perhatian di kalangan
beberapa agamawan kita. Dalam majalah Qalam, keluaran Singapura, terkandung
beberapa lembaran berkenaan kewajaran menyambut Maulud, sama ada ia bersalahan
atau tidak mengikut ajaran agama. Dalam edisi Bil 99-100,
Oktober & November, 1958 termuat huraian panjang lebar
oleh seorang ulama Acheh, Teungku Muhammad Hasbi Ash-Shiddieqy. Huraian beliau
sangat berguna di saat ada yang mempersoal sama ada menyambut Maulud ini
sesuatu yang bidaah atau dibenarkan oleh hukum syarak. Dengan cermat, setelah
menjelaskan sejarah menyambut Maulud, serta mengutip pandangan yang pro dan
kontra, beliau mengambil kesimpulan sebegini:
“Bahawa
merayakan hari Maulid membuat haflah, tiada terlarang; tak dapat dibid’ahkan,
selama tiada dicampur baurkan dengan ibadat-ibadat, upacara-upacara keagamaan…
Walhasil hendaklah kita menyelenggarakan perayaan ini dengan mengadakan
ceramah-ceramah yang berguna bagi umum dan kita lakukan yang demikian dengan
tidak menyangkut pautkan kepada agama…Yakni jangan didakwa agama yang menyuruh,
saya berbuat begini pada hari ini…jika ada ulama yang tidak membenarkan bacaan
kitab-kita Mawlid, maka adalah kerana terdapat dalam kitab-kitab Maulid itu
riwayat-riwayat yang dusta atau yang sangat lemahnya. Dan kerana mengeluarkan
belanja dengan cara yang dapat dipandang oleh agama masuk ke dalam bahagian
“israf”dan “tabdhir”, seperti mewarna-warnikan masjid-masjid dan tempat-tempat
perjumpaan ramai dengan lampu-lampu yang bergemerlapan yang sesunguuhnya tidak
dihajati menurut kaca mata agama.”
Begitulah
huraian ilmuan Islam ini, betapa beliau juga telah mengutip pendapat ulama
terdahulu yang membolehkan perayaan Maulud, selagi ia tidak bersalahan dari
hukum agama, seperti yang dihujah oleh Al-Sakhawi, Al-Suyuti, termasuk oleh Ibn
Hajar Al-Haytami yang menyebut sedemikian:
“Pekerjaan
merayakan Mawlid memang bidáh, kerana tak ada dikerjakan oleh salaf. Tetapi
dapat kita menjadikan dia elok dengan berpegang kepada dalil-dalil umum
menentukan kita membaca al-Quran dan zikir. Dapat kita berpegang kepada
dalil-dalil yang mengelokkan pekerjaan memuliakan Nabi, memujinya, menyatakan
keutamaannya, kelebihannya dan mu’jizatnya.”
Rata-rata
dalam perkembangan masyarakat, kesedaran yang terbangun adalah bagaimana
kehidupan beragama itu dapat dijalankan tanpa kita berpaling dari asas-asas
agama yang menganjurkan kebaikan bersama, keadilan dan kesejahteraan selain
menolak segala bentuk ketaksuban, pembaziran, dan lain-lain usaha yang boleh
melemahkan keimanan.
Maka
tidak hairan apabila ada suara-suara pembaharuan yang menganjur agar sambutan
Maulud difikir ulang jangan sampai berlaku pembaziran, malah bertelagah antara
jiran sesama sendiri yang mahu meraikan Maulud. Itulah yang pernah diperhatikan
oleh seorang penulis Aziz Siddiqui, dalam makalahnya berjudul: “Maulid Nabi dan
Hubungannya Dengan Ekonomi Orang-Orang Melayu,”terbitan Qalam, Bil 206, September 1967.
Bagi
beliau ada baiknya masyarakat Islam menggembeling sumber mengarah sambutan
Maulud ini dalam suatu usaha yang kemudian dapat dimanfaatkan oleh masyarakat
yang lebih besar. Ditulis beliau:
“Lembaga
Biasiswa Kenangan Maulud yang berjalan dengan baiknya di Republik Singapura sekarang.
Lembaga ini mencapai beberapa kemajuan di dalam usahanya mengeluarkan
bantuan-bantuan persekolahan kepada pelajar-pelajar sekalian bangsa bersempena
dengan hari lahir Junjungan Agung Muhammad s.a.w.”
Pastinya
LBKM di Singapura adalah contoh terbaik bagaimana Islam sebagai Rahmatan lil
alamin benar-benar dapat dihidupkan sebagaimana yang dianjurkan sendiri oleh
Nabi besar kita.
Apapun,
Maulud Nabi yang disambut dalam masyarakat kita adalah suatu ungkapan
kehormatan besar dan kerinduan mendalam kepada Junjungan Baginda. Dengan
memperingati dan memperbesarkan sosok Al-Amin ini, kita dapat beroleh teladan
dalam membangun insan unggul berbudi yang diamanah membangunkan masyarakat dan
umat yang madani.
Izinkan
dikutip sebait dari madah untaian Harun DL di Singapura, yang terbit pada
keluaran Qalam Bil 6, Januari 1951,
yang berbunyi:
“Muhammad Rasul
telah tera’lam
Membawa
wahyu terang tersulam
Menerangkan
kebenaran yang telah kelam
Memperbaiki
akhlaq manusia di alam.”
Di
hari yang penuh berkat ini, sayugia kita terus berselawat ke atas Junjungan
Nabi Besar kita, sehingga maulud yang kita sambut itu membawa kita
menyempurnakan sebesar maksud.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan