Jumaat, 20 September 2024

Adat Berpatut, Kemanusiaan Dituntut - Dr Azhar Ibrahim Alwee

Oleh Nik Abdul Rakib Bin Nik Hassan

Kaki ini akan kemukakan sebuah artikel tajuknya “Adat Berpatut, Kemanusiaan Dituntut” tulisanan Dr Azhar Ibrahim Alwee, seorang pensyarah Pengajian Melayu di Universiti Nasional Singapura (NUS). Beliau juga Naib Pengerusi Yayasan Warisan Melayu (MHF) dan anggota Majlis Bahasa Melayu Singapura dan Sahabat Sastera. Tulisan ini disiarkan di “berita.mediacorp.sg”. Tulisan ini adalah seperti berikut:-


SINGAPURA: Adat adalah ungkapan leluhur dari nenek moyang Melayu terdahulu. Adat diwariskan dari satu generasi ke generasi. Terkandung dalam adat ialah gagasan nilai yang dianjurkan, dimuliakan, disepakati dan disanjungi.


Adat mencerminkan idealisme etika, intelektual dan estetika bangsa dan peradaban Melayu. Sebagai pedoman yang sayugia diteladani, adat menjadi sebahagian daripada falsafah hidup masyarakat Melayu.


Ungkapan dan amalan adat adalah sumber moral etika dan intelektual dalam kehidupan berbudaya bagi masyarakat Melayu, selain daripada tradisi agama Islam. Malah adat dan agama itu sangat bersenyawa dari nilai-nilai utama yang dianjurkan.


Dalam memahami pesan-pesan adat, adalah baiknya kita melihat cakerawala adat secara keseluruhan, yakni bersangkutan gagasan, paradigma atau pandangan dunia yang terkandung dalam adat. Selain itu kita boleh mengenali dan mengapresiasi 'local wisdom' yang terkandung di dalam nilai-nilai adat ini.

Adat membawa maksud yang berbagai juga. Namun ada beberapa ciri utama yang memberi makna kepada takrif adat itu sendiri.


Pertama adat itu bukan berbentuk hukuman berdasarkan undang-undang, tetapi ketertiban yang umum.


Kedua, ia bukan ketetapan mutlak, jauh lagi mahu menggugah tetapi menasihati dan berpesan dengan berhemah. Sebagai lafaz anjuran, pesanan dan peringatan, ia terungkap dengan nada perumpamaan dan kiasan, menjadikan ia lembut dan beralun.


Pastinya bidalan-bidalan adat diperturunkan secara lisan, diingat secara kolektif, sebelum ia terkumpul dan tercatat.


KENAPA SISTEM ADAT TERPAKAI?

Dalam sejarah, masyarakat pertanian yang strukturnya tidak kompleks, belum ada institusi perundangan yang ketat. Yang wujud adalah aturan atau konvensi yang disepakati untuk menyusun masyarakat. Dalam struktur masyarakat sebegini yang saling bergantungan antara satu sama lain, sistem adatlah menjadi aturan paling cocok.


Apabila struktur sosial berevolusi menjadi sebuah negeri yang berkerajaan, maka perundangannya digubal oleh penguasa feudal dengan hukum kanun serta adat istiadat istana yang menegakkan aturan yang hierarkikal.


Walaubagaimanapun di peringkat kehidupan sosial orang-orang Melayu di kampung, adat masih lagi menjadi konvensi sosial yang mengikat mereka. Yang paling jelas semua ranah kehidupan ini akan ada “adatnya” masing-masing, sebagaimana digambarkan sebegini:


“Adat kanun raja di darat

Adat lembaga ada istiadat

Adat undang datuk muafakat

Adat nakhoda berjanji surat

Adat berkampung hidupnya rakyat

Adat beriman dipandu syariat”


Dalam pandangan hidup masyarakat Melayu, kesempurnaan dalam menjalankan adat akan menjadikan kita seorang yang bersifat budiman. Yang budiman itu tahu adat. Yang budiman itu adalah orang yang tersanjung berbudi pekerti, berhemah fikiran, bertutur kata, dan berperilaku.


Adat yang dijalankan itu pula terbahagi dengan dua perihal.


Pertama, adat istiadat merujuk kepada peraturan dalam majlis di istana yang harus diakur tempat dan darjat si pemakainya.


Kedua adalah adat resam yang membawa pengertian tradisi atau kelaziman yang terpakai sejak sekian lamanya, dianggap patut dipakai, dan janggal atau tak beradat kalau ditinggalkan.

Kalau istana memiliki sejumlah adat yang harus dijalankan, begitu juga rakyat terbanyak dengan ragam masing-masing. Namun sekiranya adat itu merujuk kepada nilai-nilai yang mengusung makna kesempurnaan peribadi, ia merentasi kelas sosial. Ertinya terdapat adat yang spesifik pada sesuatu kelompok, ada juga adat yang harus terpakai kepada semua.


Menarik kalau diperhatikan ungkapan adat yang menakrifkannya sendiri. Sebagaimana disebut:


“Adat yang kawi,

Shara yang lazim.”


“Pada adat,

Menghilangkan yang buruk,


Menimbulkan yang baik;

Kata shara,


Menyuruhkan berbuat baik,

Menegahkan berbuat jahat.”


Yang berpatut, yang elok, yang manis, yang sepadan itulah menjadi nilai idaman dalam adat, sehingga disebut “Adat Berkata Jadi Manis, Adat Diamal Tambah Majlis.” Berbuat sesuatu di luar adat menjadikan majlis tidak manis atau tak patut.


Bayangkan sebuah kenduri kahwin yang tiada memberikan “berkat kahwin,” entah ia telur pulut kuning mahupun sekotak coklat yang diberikan sebagai berkat kahwin sebelum tetamu pulang. Berbagi berkat itulah suatu adat. Jika tidak berbuat, kenduri kahwin itu tidak akan lengkap, malah bersalahan dengan adat.


Begitu juga dengan akad nikah, sebaiknya juga mengikut adat bersanding. Kalau ada yang tidak mahu bersanding atas alasan tertentu, maka boleh saja menyinggung perasaan ahli keluarga yang lain. Mengikuti adat makanya dianjur agar rukun damai terjaga, malah majlis menjadi manis.


Sangat diberatkan dalam masyarakat Melayu dalam menjalankan perintah Tuhan dan Rasul. Maka adat Melayu sangat akrab dengan pesan-pesan agama. Adat itu seharusnya seganding atau selari dengan hukum syarak, yakni prinsip asas dalam penggubalan hukum hakam Islam.


“Adat memakai syarak mengatakan

Wujud satu jalan berlainan.”


Adat yang terpakai itu boleh juga dianggap sebagai manifestasi nilai-nilai Islam yang difahami dan diamalkan dalam konteks setempat. Sekiranya diperhatikan dengan mendalam inti utama dalam adat adalah perakuan kepada keseimbangan dan keadilan.


Menegakkan keadilan, dan menjalankan sesuatu dengan seimbang pastinya juga antara nilai-nilai utama yang dianjur dalam Islam. Adat yang terpakai, namun jangan sampai ia kepentingan masyarakat yang lebih besar:


“Yang adat tidak membunuh

Yang syarak tidak mematikan.”


Sehinggakan ditambah:

“Adat berpijak pada yang benar

Hukum berpijak pada yang adil.”


ADAT & KEMANUSIAAN MELAYU

Nilai-nilai universal sama ada dari pesan agama atau etika kemanusiaan yang sejagat menjadi pengisi yang asasi dalam gagasan adat. Nilai-nilai universal ini sering berkumandang dalam bidalan-bidalan adat.


Antara nilai-nilai yang dianjur ini ialah: (a) memperaku martabat manusia; (b) akur kepada kesamarataan; (c) menyanjung usaha dan kerja manusia; (d) menegakkan akal dalam kehidupan; (e) bahawa keadilan itu wajib didirikan; (f) tiada undang-undang yang arbitrari, bahawa semua di bawah undang-undang; (g) menghormati nyawa semua makhluk termasuk alam sekitar; (h) ilmu menjadi pandu untuk mengatur diri dan masyarakat.


Dalam kehidupan seharian orang Melayu, nilai-nilai yang tersebut di atas wajar terjelma. Namun ini belum cukup, sekiranya orang Melayu itu belum sedar akan dirinya yang hidup dalam linkungan masyarakat.


Perilaku hidup yang harus mengikut adat. Antaranya: (a) beradat tahu diri, tahu malu, tahu tempat; (b) berbuat sesuatu dengan “manis,” agar tambah majlis; (c) bersopan dan santun; (d) sepakat bermuafakat; (e) bergotong-royong; (f) menanam budi, rela berbagi; (g) berbahasa dan berbangsa; (h) berhemah dan beramanah; (i) akur pada adat istiadat dan dibuat dengan berpatut.


TIGA RANAH ADAT

Ranah Adat terbahagi tiga, yakni: “Adat yang sebenar adat”, “Adat yang diadatkan”, dan “Adat yang teradat.” Terdapat tiga jenis adat yang diberikan sifat, kegunaan dan asal muasalnya.


Pertama adalah adat yang sebenar adat. Itulah adat yang semula jadi, sepertinya hukum alam, atau hukum Tuhan yang seadanya, yang berlaku pada sepanjang waktu, yakni abadi


“Adat tak lekang oleh panas

Adat tak lapuk oleh hujan


Adat berwaris kepada Nabi

Adat berkhalifah kepada Adam

Adat berinduk ke ulama

Adat dianjak layu diumbut mati

Adat ditanam tumbuh dikubur hidup

Adat terconteng di lawang

Adat tersurat di kertas

Adat tersirat dalam Sunnah

Adat yang turun dan berkembang

Adat turun dari Datuk Temenggung

Adat turun dari Tuk Perpatih Pinang Sebatang

Adat yang diikat oleh syarak

Adat bertalikan Kitabullah


Yang keras tak tertakik

Yang lunak tak tersudu


Dibunal ia singkat

Direntang ia panjang

Kalau kendurnya berdenting-denting

Bila tegang berjela-jela

Itulah adat sebenar adat”


Kedua ialah adat yang digubal, dikuatkuasakan, dan disepakati antara raja dan rakyat. Sebegini disebut:


“Adat yang diadatkan

Adat yang turun dari raja

Adat yang tumbuh dari datuk

Adat yang cucur dari penghulu

Adat yang dibuat kemudian


Putus muafakat ia berubah

Bulat kata ia berganti

Beralih musim ia layu

Bertukar angin ia melayang

Bersalin baju ia tercampak

Berkisar duduk ia beralih

Berpaling tegak ia lepas

Adat yang dapat dibuat-buat

Adat yang dapat ditukar salin.”


Ketiga adalah adat yang teradat. Ia adalah adat yang digubal menjadi pegangan oleh masyarakat tetapi ia sesuatu yang tidak kekal sifatnya, yakni boleh berubah dari masa ke masa, mengikut peredaran zaman:


“Adat yang teradat

Datangnya tidak berberita

Perginya tidak berkhabar

Kecilnya teranja-anja

Besarnya terbawa-bawa


Adat yang disarung tidak berjahit

Adat yang berelindal tidak bersimpul


Yang dibawa burung lalu

Yang tumbuh tidak ditanam

Yang berkembang tidak berkuntum

Yang bertunas tidak beranting


Adat yang datang kemudian

Yang diseret jalan panjang

Yang bertenggek di sampan lalu

Yang berlabuh di atas tangan

Yang tidak berurat tunggang

Datang angin ia terbuang

Datang panas ia lekang

Datang hujan ia rerak.”


Begitulah ranah adat yang telah diperturunkan kepada kita, dan tokoh budaya seperti Tenas Effendy sangat tekun mengumpul dan menjelaskan ungkapan atau bidalan adat.


Antara yang pernah beliau paparkan adalah bidalan adat sebagai pakaian diri “orang beradat”, yang miliki sifat dan sikap merendah diri:


“Sifat merendah menjunjung tuah

Rendahnya tidak membuang marwah

Rendahnya tidak mengambil muka

Rendahnya tidak mengada-ada

Rendah menurut alur patutnya

Rendah mengikut pada adatnya

Rendah berpunca pada adabnya

Rendah mengangkat tuah diri

Rendah menjaga budi pekerti

Rendah tak dapat diperjual beli


Pantang merendah kepala dilapah

Pantang merendah minta sedekah

Pantang merendah dimakan sumpah

Pantang merendah aib terdedah”


Begitu juga dengan sifat tahu malu sangat diperhatikan dalam kehidupan orang Melayu. Bidalan adat menyeru begini:


“Yang disebut sifat malu

Malu membuka aib orang

Malu menyingkap baju dibadan

Malu mencoreng arang dikening

Malu melanggar pada syarak

Malu terlanda pada adat

Malu tertarung pada lembaga

Malu merusak nama baik

Malu memutus tali darah

Malu hidup menanggung malu

Malu mati tidak bermalu”


Bahawa yang seimbang, setara, dan sepatut adalah sebahagian daripada nilai adil yang harus terjelma. Dibayangkan seperti berikut:


“Bila menimbang sama beratnya

Bila menyukat sama penuhnya

Bila membelah sama baginya

Bila mengukur sama panjangnya


Sesuai sukat dengan timbangnya

Sesuai belah dengan ukurnya

Sesuai peluh dengan upahnya

Sesuai penat dengan dapatnya

Sesuai hukum dengan salahnya

Sesuai alur dengan patutnya


Tingginya tidak menimpa

Kuatnya tidak mematah

Besarnya tidak melendan

Menangnya tidak melenjin

Duduknya pada yang hak

Teganya pada yang benar

Kasihnya tidak memilih

Sayangnya tidak berbilang”


Dalam kehidupan bermasyarakat, manusia mesti cukup sifat, di mana adat memandu umat menjadi muafakat dan menjamin maslahat. Itulah adat yang membawa selamat:


“Berat sama dipikul

Ringan sama dijinjing

Ke bukit sama mendaki

Ke lurah sama menurun

Hati gajah sama dilapah

Hati tungau sama dicecah

Hidup jelang-menjelang

Sakit jenguk-menjenguk”


“Lapang sama berlegar

Sempit sama berhimpit

Lebih beri-memberi

Kalau berjalan beriringan

Yang dulu jangan menunjang

Yang tengah jangan membelok

Yang di belakang jangan menumit

Yang lupa diingatkan

Yang bengkok diluruskan

Yang tidur dijagakan

Yang salah tegur-menegur

Yang rendah angkat-mengangkat

Yang tinggi junjung-menjunjung

Yang tua memberi wasiat


Yang alim memberi amanat

Yang berani memberi kuat

Yang berkuasa memberi daulat

Kuat lidi karena diikat

Kuat hati karena muafakat”


Dalam pergaulan, harus diperhatikan lafaz dan tindak-tanduk kita, tahu tempat dan tahu diri, tidak melebih, tidak terhegeh, namun tak sampai pula menjadi kerdil dan terkepil.


“Berseloroh sama sebaya

Berunding sama setara

Bergelut di halaman

Berunding di rumah

Berbuat baik berpada-pada

Berbuat jahat jangan sekali


Yang patut dipatutkan

Yang tua dituakan

Yang berbangsa dibangsakan

Yang berbahasa dibahasakan

Kalau lepas ke halaman orang

Berkata duli agak sepatah

Memberi tahu orang di rumah


Entah orang salah duduk

Entah orang salah tegak

Entah orang salah kain”


KESIMPULAN

Adat bukanlah barang lama yang sudah lapuk dek zaman. Pasti ada adat yang kuno dan mundur sudah ditinggalkan dalam pengalaman sejarah. Ada adat yang bertahan disebabkan kecenderungan pemikiran yang tertentu, Tetapi adat yang terkandung nilai universal akan menjadi pelita nilai yang akan menjadi kandil dalam peradaban dan kehidupan kita.


Sayugia kita mendalami bidalan adat dengan lebih tekun dan bersungguh-sungguh agar nilai-nilai yang terkandung dalam bidalan adat dapat kita fahami, hargai, dan pastinya diteladani.


Untuk mengenali kemanusiaan Melayu, perhatikanlah dari bidalan adatnya. Saya akhiri dengan sebuah gubahan saya yang menyimpulkan kepentingan hidup beradat:


Beradat Memancar Syariat

Beradat Meningkat Martabat


Beradat Melafaz Hikmat

Beradat Membawa Manfaat

Beradat Menjamin Maslahat

Beradat Membuka Sepakat

Beradat Mengikat Masyarakat

Beradat Meneguh Umat

Beradat Menguat Kudrat

Beradat Mencari Berkat





Tiada ulasan: