Selasa, 26 November 2024

Kedaulatan Manusia Berusaha

Oleh Nik Abdul Rakib Bin Mik Hassan

Kali ini saya kemukakan sebuah artikel bertajuk “Kedaulatan Manusia Berusaha” tulisan Dr. Azhar Ibrahim Alawee, pensyarah Jabatan Pengajian Melayu, Universiti Nasional Singapura (NUS). Isi kandungannya berkaitan dengan Tenaga buruh. Isi kandungannya seperti berikut:-


Ia adalah hari keramat dan semangat untuk setiap pekerja. Ia wajar disambut bukan semata-mata untuk beristirahat sehari cuti, tetapi ia adalah pengiktirafan sejagat bahawa manusia bekerja adalah penggerak keluarga, masyarakat, negara, dan seluruh sejagat.


Manusia itu fitrahnya ialah insan bekerja dan berusaha. Dalam negara yang sejahtera, kebajikan para pekerja akan terjaga. Namun ia bukan datang semena-mena. Ia hasil daripada kebijakan kepimpinan negara yang menggubal dasar untuk melindungi hak pekerja, dengan gaji dan lain-lain jaminan seperti cuti dan biaya sakit dan keperluan kebajikan keluarga.


Di pihak negara, penggubalan dasar dan perundangan terus dilakukan demi memastikan bahawa tiada siapa yang harus dirugikan dalam hubungan pekerja dan majikan. Keberuntungan syarikat harus diterjemah ke dalam bentuk bonus dan tambahan gaji dari semasa ke semasa. Di Singapura, pencaruman pekerja melalui CPF menjadi wajib dan ini adalah satu bentuk untuk melindungi simpanan pekerja untuk hari tua mereka.

         

Hari ini dengan struktur ekonomi bergeser ke sektor yang lebih canggih dalam penggunaan teknologi dan pengurusannya, para pekerja diberikan insenstif untuk meningkatkan kemahiran. Tanpa peningkatan kemahiran, kualiti penghasilan atau perkhidmatan tidak bisa berkembang.


Pekerjaan Memberi Makna Hidup


Kehidupan tanpa pekerjaan pastinya akan bererti keputusan mendapatkan sumber menyara hidup. Ia juga suatu pengangguran yang menyebabkan masa tidak berisi dan manusia hilang rutin hidup.


Tentu saja kita bermimpi bila satu hari kita tidak perlu bekerja. Namun bersediakah kita hidup tanpa aturan masa, sehingga kebosanan menerpa?


Pekerjaan dan manusia bekerja dipandang mulia. Dalam masyarakat kita, sering terungkap kerja yang halal dan kerja yang membawa berkat. Ia satu kefahaman sederhana tetapi intinya mulia. Malah dalam sapaan seharian, sering kita menyebut “Tak kerja ke hari ini?” Itulah yang ditanya sebab kerja dipandang antara yang terpenting dalam aturan hidup, hampir sama dengan sapaan bertanyakan “Dah makan ke belum?”


Malah umumnya semua pemikir besar dunia, meletakkan pekerjaan sebagai usaha mulia manusia. Begitu juga dengan agama-agama universal dunia. Dalam tradisi Islam, bekerja itu adalah amalan mulia, sampaikan usaha mencari rezeki itu adalah jalan mendapatkan keredaan Tuhan. Dalam Tajusalatin, teks etika keagamaan Melayu yang tersohor, mengandungi bab tentang kemuliaan kerja.

Disebut para nabi bekerja mencari saraan hidup masing-masing. Ini untuk membezakan nabi dengan kerahiban yang hanya beribadat meninggalkan dunia, jauh lagi seperti kaum feudal yang memerintah dan bermewah hasil daripada menguras tenaga dan sumber rakyat jelata.


Betapa lagi dalam pepatah petitih kita juga kaya menyeru dan memuliakan orang bekerja. Manusia yang bekerja dengan hati yang suka, disebut umpama “Bahu memikul hati menyokong.” Mereka yang kuat berusaha maka tiada putus rezekinya, laksana “Ringan tulang berat perut.”


Ikhtiar manusia bekerja mesti merancang, mempertimbangkan potensi dan risiko, sebagaimana diserukan: “Baik berjagung-jagung sementara padi masak.”

Cita Pekerja


Mendapatkan pekerjaan adalah sebahagian daripada hak asasi manusia. Na

mun itu belum tentu menjamin kesejahteraan dan kebajikan pekerja.


Hasrat, angan-angan dan harapan para pekerja bukanlah sesuatu yang asing, kerana kita adalah sebahagian daripadanya. Wajar dan berpatutan sekiranya kita menurunkan sepuluh cita pekerja, yang wajar dipenuhi, dilaksanakan dan diperakukan.


Sesungguhnya setiap satu pekerja itu:


1. Diiktiraf, diperkira dan dilayan sebagai manusia, bukan mesin, bukan angka tak bernama, bukan hamba yang ditebus dan dilupus


2. Dilayani dengan adil sama ada dalam bentuk gaji dan lain-lain hak dan kemudahan, dengan tiada diskriminasi jantina, kelas, kaum, bahasa, agama dan lain-lain


3. Suara mereka dirangkum sama, termasuk mempunyai hak untuk bergerak dan terwakil dalam kesatuan sekerja yang menjadi perantara antara pekerja dan majikan


4. Suasana dan masa bekerja yang fleksibel, mengambil kira durasi jam bekerja, dan suasana kerja yang selesa, tidak tertekan, dan saling akrab dan manusiawi sesama pekerja dan atasan


5. Adanya kemudahan untuk tingkatkan gaji, kesempatan latihan, cuti khas berbentuk peribadi dan ihsan, serta kemudahan penjagaan keluarga diperpanjangkan dalam bentuk subsidi atau insurans


6. Memberikan peluang latihan dan pendedahan terbuka kepada semua peringkat pekerja, dan kemudian diterjemah dalam bentuk kenaikan gaji dan elaun, sehingga ini memberi pekerja insentif untuk mempertingkatkan produktiviti


7. Pengalaman dan kemampuan bekerja sama diperkirakan dengan mereka yang memiliki kelayakan sijil, sehinggakan merit daya kerja hanya bukan dipertimbangkan semata-mata oleh kelayakan sijil pendidikan


8. Suasana, jangka waktu, dan aturan kerja menyebabkan pekerja menjadi puas, merasakan pekerjaan itu bermakna, bukan paksaan, tidak melihat tempat kerja sebagai penjara atau ruang merana


9. Majikan dan atasan menghargai sumbangan setiap peringkat pekerja, tanpa ada pilih kasih, membangunkan saluran komunikasi yang berkesan agar harapan dan jangkaan majikan dan pekerja dapat mengalir dan menyambung


10. Wujudnya keakraban semangat berkoperasi sesama pekerja, sehingga semangat kekeluargaan wujud; pekerja terasa ia dipandang dan bukan pula dikerdil mudah disepak terajang.

Buruh Mengeluh

Bayangkan mereka yang tidak mendapat kerja atau lama menganggur. Ia pasti memberi kesan psikologikal yang berat, selain kesempitan kewangan. Sama juga apabila dalam kalangan pekerja yang nasibnya terhempit oleh dasar dan praktis ekonomi yang tidak menyebelahi pekerja.


Sedari awal, kesempitan pekerja terakam dalam sastera kita. Bacalah saja dalam Syair Potong Gaji, di mana penulis Tuan Simi, merakam keluhan kuli/pekerja:


“Gaji pun dipotong kerja-kerja ditambah

Tempat pekerjaan ditukar dipindah

Di manakah hati sekalian tak gundah

Kerja yang bertiga seorang sudah”


Sampai pula tergugah maruah mereka:


“Perasaan hati sangatlah rendah

Kebajikan dibuat tidak berfaedah

Beberapa lamanya bekerja sudah

Harganya dinilai setimbang ludah.”


Itulah rakaman suara pekerja (lebih tepat kuli) pada awal abad ke-19 di Singapura. Dari semasa ke semasa, suara perit dan jerit para pekerja terakam dan berkumandang. Pernah dikuntumkan baris puisi oleh Usman Awang, bertajuk “Nasib Buruh.” Bunyinya begini:


Melarat di sepanjang jalan hidup

tidak kira, tubuh perit dipanggang suria

tidak hirau, dingin hujan menyiram muka

terus bekerja... terus pula menderita


Di rumah anak-anak dan isteri muram durja

apa untuk dimakan segala tiada

pakaian compang-camping

namun.... hidup diteruskan juga


Sumpah seranah majikan

segala diterima dengan senyum getir

patuh dalam kesabaran derita

untuk sesen wang yang diterima


Tapi semakin ditindas-tindas

jiwa buruh semakin bergelora

bersatu, bertenaga, bekerja dan berjuang

mencapai taraf hidup setara manusia


Sama terharu kalau kita membaca puisi pedas dan membebas dari Widji Thukul penyair asal Indonesia. Dengan judulnya “Buruh-buruh”, kita dibawa mengalami kehidupan sempit para pekerja yang terperas tenaga, masa, raga, suara dan jiwa.


“Di batas desa

pagi-pagi

dijemput truk

dihitung seperti pesakitan

diangkut ke pabrik

begitu seterusnya

Mesin terus berputar

pabrik harus berproduksi

pulang malam

badan loyo

nasi dingin

Bagaimana kalau anak sakit

bagaimana obat

bagaimana dokter

bagaimana rumah sakit

bagaimana uang bagaimana gaji

bagaimana pabrik? mogok?

pecat! mesin tak boleh berhenti

maka mengalirlah tenaga murah

mbak ayu kakang dari desa.”


Hak dan kebajikan pekerja harus terus mendapat perhatian dan keutamaan. Jangan sampai kita sibuk menyebut pembangunan dan kemajuan, tetapi kita mengabaikan tenaga dan sumber yang menggerakkan semua ini. Pengabaian dan perlekehan terhadap pekerja adalah kekejaman.


Betapa pekerjaan itu adalah sebahagian transaksi ekonomi, ia mesti adil dan seimbang. Transaksi ini mesti manusiawi, bukan untung rugi saja. Ini kerana pekerjaan itu bukan suatu perhambaan, bukan juga perdagangan semata. Pekerjaan adalah kontrak sesama manusia untuk menjadikan kehidupan sesama kita makmur, adil dan beradab. Pekerjaan harus menuju ke arah pemuliaan manusia.


Hanya manusia yang tahu, pernah dan sedar bekerja, menjadikan ia berprihatin, peka dan memberati hal ehwal para pekerja dan dunia pekerjaan. Sangat cantik apabila Pramoedya Ananta Toer, dalam novel Bumi Manusia, menyimpulkan dengan tegas tapi menyengat:


“Memerintah pekerja pun kau tidak bisa karena kau tak bisa memerintah dirimu sendiri, Memerintah diri sendiri kau tak bisa karena kau tak mau bekerja.”


Tabik kepada mereka yang berdiri untuk pekerja. Tabik penuh bagi setiap pekerja yang terus membangunkan manusia dan kemanusiaan.


Tiada ulasan: