Dr. Muhlis Hadrawi, seorang kawan pensyarah di Universiti Hasanuddin, Pulau Sulawesi sangat berminat mengkaji tentang orang Melayu di Pulau Sulawesi. Beliau menulis sebuah artikel akademi dengan tajuk "Keberadaan Orang Melayu di Selawesi Selatan Pada Peringkat Awal". Dengan itu penulis akan muatkan isi artikel tersebut ke dalam blog ini dengan dibahagikan kepada 2 bahagian. Ini adalah bahagian Pertama :-
Dr. Muhlis Hadrawi
A.Pengantar
Keberadaan pelbagai kelompok orang Melayu di beberapa
kepulauan Nusantara, tak terkecuali kehadiran orang Melayu di Sulawesi Selatan,
dapat dijelaskan sebagai fenomena penghijraan. Manuskript attoriolong (kronik) Bugis mengungkapkan
keberadaan orang Melayu di Sulawesi Selatan semenjak era pra-Islam sebagai
gejala penghijraan disamping aktiviti perdagangan dan misi penyebaran agama
Islam. Kajian ini mengungkapkan keberadaan orang Melayu di Sulawesi Selatan
pada peringkat awal pada akhir abad ke-15 sehingga pertengahan abad
ke-16 berdasarkan pada sumber lokal (manuskrip) serta dukungan
daripada sumber asing.
Naskhah-naskhah Bugis tidak luput mencatatkan peristiwa
kedatangan orang-orang Melayu di Sulawesi Selatan. Pengisahan teks naskhah
mencakup aspek khusus sama ada, tokoh atau tokoh komuniti Melayu, kontrak
sosial-politik petempatannya dengan Raja Bugis-Makassar, hubungan perkahwinan
dan jalinan silsilah dengan bangsawan tempatan, peranan orang Melayu di bidang
ekonomi, perdagangan, birokrasi, politik, dan aspek-aspek lainnya. Hanya saja,
setakad ini isu-isu tentang orang Melayu di Sulawesi Selatan belum banyak
dikaji, sehingga maklumatnya juga masih sangat kurang.
Sepatutnya dipahami bahawa keberadaan orang
Melayu di Sulawesi Selatan telah menyimpan
fakta historis khas, unik, serta
memiliki perbezaan dengan fenomena orang
Melayu di negara dan wilayah rantau lainnya. Oleh kerana itu, kajian Melayu di
Sulawesi Selatan dapat memberikan lebih banyak maklumat tentang Melayu diaspora
dan keunikan-keunikan berdasarkan konteks sosial-budaya pada setiap tanah
rantau. Sebelum jauh masuk perbincangan terhadap orang Melayu di Sulawesi
Selatan, perlu dikenali lebih awal konsep perihal “orang Melayu” dalam
kaitannya dengan etnik Bugis dan
Makassar.
Pada dasarnya, orang Melayu merupakan sebuah komuniti
tersendiri dan berbeza dengan etnik Bugis dan Makassar sebagai penduduk
tempatan (local genius) Sulawesi Selatan. Konsep yang lebih tepat
mengidentifikasi kelompok Melayu adalah dipakai istilah “etnik”, sehingga
muncullah bahagian-bahagian masyarakat yang memiliki identiti dalam
konteks rumpun Melayu yang terdiri
daripada satuan-satuan etnik atau sukubangsa.
Mohd. Balwi (2005) mengungkapkan, Melayu adalah
sebuah ras yang boleh dipecahkan ke
dalam ratusan suku atau etnik yang mempunyai perbezaan wilayah, dialek bahasa, tradisi dan
kebudayaan. Suku-suku bangsa yang tergabung kedalam ras Melayu tersebut adalah
Melayu-Riau, Jawa, Bugis, Minangkabau,
Acheh, Banjar, Batak, Mandailing, Rawa, Kerinci, Patani,
Kelantan, Terengganu, Champa, dan sebagainya. Sementara itu yang disebut sebagai Melayu
Inti menurut Ismail Hussein dan Wan Hashim
iaitu merujuk kepada kawasan di sekitar daratan Sunda dan Semenanjung
Tanah Melayu.
Semenanjung Melayu, Melayu-Riau dan Minangkabau, dalam konteks
Sulawesi Selatan adalah komuniti yang disebut sebagai orang Melayu yang datang
sebagai penghijrah, pedagang, penyebar Islam, dan seterusnya.
Melayu, Bugis, atau Makassar masing-masing merupakan sebagai
suku bangsa tersendiri, mempunyai identiti antropologis khas seperti penuturan
bahasa lokal sebagai bahasa inti budayanya, kekhasan budaya, tradisi dan sistem
sosial, dan geografi permukiman adalah berbeza. Oleh kerana itu, orang Bugis
dan Makassar dipandang sebagai sebuah
etnik bersendiri; demikian pula halnya dengan orang Melayu juga merupakan
sebuah etnik bersendiri yakni disebut
sebagai komuniti pendatang. Ketiga kelompok ini masing-masing sebagai etnik,
walaupun ketiganya sebagai rumpun Melayu
sebab berasal dari ras yang sama iaitu “Proto-Malay”.
Secara historis, orang Melayu yang dimaksudkan dalam kajian
ini berdasarkan pada teks-teks manuskrip adalah orang Melayu yang berasal
daripada Sumatera (misalnya: Minangkabau dan
Palembang) dan Semenanjung Tanah
Melayu (Melaka, Johor, Pahang, Siam, Champa, dll). Adapun kelompok Melayu
pendatang di Sulawesi Selatan dalam lontara mencakup orang Patani, Minangkabau,
Johor/ Melaka, Champa, dan Pahang. Keseluruhan orang-orang Melayu yang berasal
daripada arah barat ini kemudian disebut sebagai etnik Melayu utama atau Melayu
Inti dalam konteks Melayu secara meluas. Meskipun demikian fakta sosial telah
menunjukkan bahawa, sejak kehadiran orang Melayu pada wilayah Bugis dan
Makassar di Sulawesi Selatan, telah menjalani proses sejarah integrasi yang
panjang.
Hubungan perkahwinan dan hubungan sosial, ekonomi, politik, telah
merancang strategi integrasi orang Melayu masuk ke dalam lingkungan
sosial-budaya Bugis dan Makassar. Impak
daripada itu menunjukkan orang-orang Melayu telah melebur menjadi orang Bugis
dan Makassar. Wujudlah istilah Bugis-Melayu
yakni orang Bugis atau Makassar yang memiliki keturunan
daripada Melayu. Fakta sosial
seperti di Sulawesi Selatan ini menunjukkan perbezaan dengan kehadiran orang Melayu
penghijrah di Pulau Cocos dan Katanning
di negara Australia.
Korpus Melayu dalam naskhah Bugis-Makassar dalam berbagai
genre juga mengungkapkan hal yang berkaitan dengan keberadaan orang-orang
Melayu di Sulawesi Selatan dengan perihal:
1) teks yang berkisah tentang
kedatangan orang-orang Melayu di Sulawesi Selatan,
2) teks
tentang tokoh atau orang terkemuka
kalangan atau keturunan Melayu,
3) teks tentang salasilah dan
keturunan orang Melayu,
4) maklumat tentang perkahwinan orang
Melayu dengan bangsawan di istana kerajaan Bugis-Makassar,
5) teks
ulama Melayu penyiar Islam,
6) teks
tentang ulama-ulama tasawuf dan ajaran-ajarannya,
7) teks
tentang posisi jabatan dalam birokrasi
kerajaan yang dicapai orang Melayu, dan teks ke-Melayuan lainnya.
Perbincangan keberadaan orang Melayu di Sulawesi Selatan
menunjukkan beberapa aspek yang menarik untuk diungkapkan antara lain:
kedatangan dan petempatan orang Melayu
pada peringkat awal khsusunya pada tiga kerajaan iaitu Suppa’ Siang dan
Gowa-Tallo. Kedatangan orang Melayu memunjulkan fenomena sosial-budaya yang
menarik iaitu proses integrasi sosial dan adaptasi budaya dengan etnik tempatan
(Bugis-Makassar).
Perkahwinan sebagai strategi integrasi sosial untuk
petempatan orang Melayu menjadi hal penting dalam hubungan mesrah dengan
penduduk tempatan. Integrasi dan adaptasi sosial berjaya dilakukan oleh orang
Melayu di Sulawesi Selatan, sehingga komuniti Melayu melebur dan mereka tidak
diposisikan sebagai etnik yang marginal di antara penduduk asli (local-genius).
A.Interaksi
Bugis-Makassar dan Melayu Pada Masa-Masa Awal Baik naskhah-naskah lontara
(manuskript), ceritera-ceritera lisan, mahupun rekod-rekod daripada
Eropah, mengungkapkan bahawa orang Bugis dan Melayu semenjak beberapa abad
lampau telah menjalin hubungan baik dan rapat.
Zainal Abidin (1983) mengungkapkan,
pelaut Bugis telah berkunjung di pelabuhan kerajaan Melaka pada paruh kedua
abad ke-15 masa pemerintahan Sultan Mahmud Syah (1488-1511). P
engetahuan navigasi orang
Bugis-Makassar dipahami baik oleh raja Melaka. Raja Melaka sering memanggil
pelaut Bugis untuk membagi maklumat mengenai navigasi dan tanah Bugis-Makassar
di timur Nusantara. Perkenalan pelaut
Bugis dengan pedagang Melayu mewujudkan
ketertarikan pedagang-pedagang
Melayu khususnya Melaka melakukan
perkunjungan ke pulau Sulawesi (Celebes).
Kunjungan timbal-balik orang
Bugis-Makassar ke Tanah Melayu dan orang Melayu ke Sulawesi Selatan pada awalnya kerana perdagangan.
Dalam hal perdagangan, produk andalan daripada alam pedalaman
Sulawesi sejak abad ke-15 adalah beras disebutkan
sebagai komoditi penting di pasar
Melaka. Pinto (dalam Pelras, 2006) mengatakan, beras yang diekspor
daripada tempat ini ke Melaka sejak 1511
dapat memenuhi keperluan orang Portugis.
Produk ekspor pertanian lainnya
berasal dari Sulawesi Selatan adalah kelapa, mangga, pisang, dan sayur-sayuran;
sedangkan produk haiwan berupa kerbau , babi, kambing, ayam, dan bebek. Barang
ekspor lainnya dikenal di pasar pelabuhan Melaka berupa hasil hutan yang
dikumpulkan daripada pulau-pulau sekitarnya, sama ada: kayu cendanya dari Kaili
dan Palu, kayu sappang dari Bima, dan kayu gaharu, damar, mutiara dan cangkang
kura-kura dari Sumbawa .
Aktiviti perdagangan
dan perniagaan menciptakan situasi yang membuka terjalinnya hubungan dan pergaulan yang lebih akrab
antara orang-orang Bugis dan orang
Melayu. Pengenalan pulau Sulawesi oleh para pedagang dari Melayu menjadi
penting kerana tanah Sulawesi Selatan kemudian menjadi tujuan utama penghijraan
orang-orang Melayu pada masa-masa selanjutnya.
Hubungan dan perkongsian pelaut Bugis dengan para pedagang Melayu, menurut Pelras (2006)
semakin maju ketika memasuki abad ke-16,
manakala pada masa itu kerajaan-kerajaan Sulawesi Selatan semakin banyak
mengirim perahu-perahu dagangnya ke
wilayah barat Nusantara. Aktiviti pelayaran dan perdagangan oleh
penguasa-penguasa Bugis dan Makassar
sangat cepat berkembang.
Keberadaan Hukum Laut Amanagappa semakin membuka
kemampuan pengelolaan perahu, jalur
pedagangan, dan perihal kepemilikan perahu. Impak daripada hubungan antara Bugis dan Melayu yang semakin lancar
dan intensif tersebut sehingga mobilitas orang-orang Melayu ke Sulawesi Selatan
pun semakin tinggi.
Orang-orang Melayu khususnya yang bergerak dalam kegiatan
perdagangan kian hari kian ramai datang ke Sulawesi Selatan, menyusul penemuan
laluan baru (Jalur Tengah) oleh pelaut Parsi pada abad ke-16
sebagai jalan terpendek yang menghubungkan Melaka dan Maluku. Pemberitaan Tome
Pires mengenai jalur ini mengungkapkan
bahawa pedagang Melayu telah menggunakan laluan ini untuk langsung ke Maluku
dan semakin ramai yang menetap dan berdagang di Siang.
Pada pertengahan abad ke-16
keberadaan orang Melayu daripada berbagai kerajaan tempatan di Semenanjung sama
ada Melaka, Johor, Pahang, Siam, dan Patani mengalihkan perhatian ke wilayah
Gowa manakala Sombaopu telah wujud sebagai pelabuhan utama di kawasan timur
Nusantara. Pelabuhan Sombaopu menjadi perantaraan pelayaran antara Maluku dan
Melaka, laluan baru perdagangan, serta sebagai bandar transito produk-produk
rempah dari Maluku yang akan diangkut menuju Melaka.
Kehadiran orang Melayu di Sulawesi Selatan, baik sebagai
perantau, mahupun sebagai pedagang tak terlepas dari situasi politik di kawasan
Semenanjung yang kacau secara berterusan. Jawa Demak, Portugis, Aceh, Siam, dan
Hollanda menyerang Melaka dan Johor secara bergantian.
Berawal daripada situasi politik kerana
jatuhnya Melaka tahun 1511
dan Johor 1536 oleh Portugis serta kekisruhan
politik di Johor, mengakibatkan orang Melayu ramai-ramai meninggalkan Tanah
Semenanjung. Sulawesi Selatan pun menjadi salah satu daratan yang utama yang
menjadi tujuan penghijraan orang Melayu.
Kedatangan orang Melayu di Sulawesi Selatan bermula abad XV sehingga
memasuki masa awal abad XVII masa Islamisasi
berlangsung di Sulawesi Selatan.
Kalangan ulama Melayu pun ikut kemudian
mengambil peranan utama sebagai
pendatang dengan tujuan untuk menubuhkan Islam bagi raja-raja Bugis-Makassar.
B. Mitos
Puteri Melayu Wé Tepulingé Tiba di Suppa’
Suppa’ telah dikenali sebagai sebuah kerajaan Bugis maritim
di pesisir barat yang hadir lebih awal; manakala Siang adalah sebuah kerajaan maritim pertama di kelompok
Makassar kuno. Suppa’ dan Siang keduanya berlokasi di wilayah pesisir Barat
Sulawesi Selatan dengan lautan Selat Makassar yang terbuka di hadapan sisi
baratnya, pada masa yang sama kerajaan Bantaeng dan Tallo juga mengembangkan
diri sebagai kerajaan maritim di pesisir Selatan.
Meskipun belum ditemukan teks
dalam lontara yang secara khusus menggambarkan secara lengkap mengenai
petempatan orang Melayu di Siang dan Suppa’, namun mesej mitos We Tepulinge
telah menyampaikan kesan kehadiran putri dari tanah Melayu mendarat di Suppa’.
Putri tersebut menubuhkan Suppa’ menjadi sebuah kerajaan dan memulai kehidupan
barunya dengan kekuatan maritim. Kerajaan Suppa’ disebutkan dalam manuskrip
mampu berjaya dan lahir sebagai kerajaan yang kuat di pesisir barat Sulawesi
Selatan.
Wilayah kekuasaan Suppa’ meluas sehingga ke wilayah Mandar .
Kedatangan orang Melayu ke Suppa’ telah berlaku sebelum masa
kejatuhan Melaka ke tangan Portugis, masa
yang sama dengan kehadiran Melayu di kerajaan Siang. Dikatakan demikian
sebab keterangan menunjukkan bahawa pelabuhan Siang dan Suppa’ berada pada zona
yang sama di pesisir barat Sulawesi Selatan. Posisi Suppa’ dan Siang berjiran
dan terkoneksi dengan pelayaran dan perdagangan laut di sisi barat Sulawesi
Selatan.
Dalam kisah La Galigo kedua toponim itu disebutkan berada dan
tergabung dalam wilayah kuno yang dipanggil kerajaan “Wewanriu” atau
negeri yang banyak angin.
Terjemahan:
Manurungnge ri Bacukiki bernama La Bangengeq, dialah yang
turun bersama tujuh istana di Cěmpa. Dialah kahwin dengan Tompoe ri Lawaramparang yang muncul bersama
sarung lumutnya, periuk emasnya, sendok nasi emasnya, gerabah emasnya; ialah
yang digelar Lollong Sinrangěng (bersama perlengkapan) dan ia pula bernama We
Tepulinge yang bertahta di Suppa’. Dia melahirkan tiga orang anak. Seorang
bernama La Těddulloppo, dialah yang
bertahta di Suppaq. Seorang bernama We Pawawoi, dialah yang bertahta di
Bacukiki. Seorang bernama La Botillangi, dialah yang berkuasa di Tanete
Langi sebelah utara Bacukiki. We Pawawoi kahwin (bersuami) di Sidenreng dengan
Manurungnge ri Loa bernama
Sukkumpulawěngnge yang bertahta di Sidenreng. Ia melahirkan anak bernama La
Batara yang bertahta di Sidenreng. Dia keluar (pergi) kahwin (beristri) di Bulu
Cenrana dengan E Cina, melahirkan tiga orang anak. Seorang bernama La Pasappoi yang bertahta di Sidenreng,
seorang bernama We Yabeng, dan seorang beranama La Mariyasěq yang bertahta di
Bulu Cenrana…
Pada teks selanjutnya dikisahkan tentang pendidiran istana
Raja Suppa yang kemudian diberikan nama Lamalaka (sang MalakaI):
Inilah surat yang menerangkan pengabdian orang Mandar pada
Ajatapparěng. Orang Mandar tukang perahu
dan tukang rumah diperintahkan. Tukang perahu dialah yang membuat perahunya Makarai bernama Soena Gading,
perahunya Arung Parěkki bernama Lapewajo, dan perahunya Paleteang Sawitto
bernama Lapenikkěng. Demikian pula dia yang membuat Langkanae (istana)
Suppaq bernama Lamalaka, dia pula yang membuat
Salassae (istana) Sawitto bernama
Lamancapai, Saworajae (istana) Alitta bernama Labeama, istana di Rappěng, dan
Sawolocie (istana) Sidenreng.
Adapun sebabnya
dinamakan Langkana (istana) di Suppaq Lamalaka karena tiang rumah yang
hanyut dari Malaka, dan di Ujullero
mendarat dengan mempermimpikan dirinya. Datanglah orang Suppaq mengambilnya dan adapula sengo-nya (tali) dan pahatSnya. Dijadikanlah sebagai tiang pusat istana.
(Terjemahan berdasarkan teks lontara
Koleksi ARNAS Rol 50. No. 10)
Kisah kerajaan Suppa’ memulakan perjalanannya sebagai sebuah kerajaan dengan
kemunculan seorang puteri yang bernama “Wé Tépulingé”. Erti kata Wé Tépulingé adalah “lengkap bersama
peralatannya” atau bersinonim “sang kaya”. Dikisahkan sang Puteri muncul
bersama dengan pakaian lumutnya serta peralatan masak dan makannya yang terbuat
daripada emas.
Dewan hadat mengangkat Puteri Wé Tépulingé menjadi raja Suppa’.
Wé Tépulingé yang disebut “Totompo” atau perempuan yang menjelma dari laut,
kemudian berkahwin dengan Tomanurung La
Bangenge, raja Bacukiki. Bacukiki adalah
sebuah kerajaan tempatan di pedalaman yang berjiran dengan Suppa’.
Perkahwinan We Tepulinge dan La Bangéngé mengawali hegemoni darah kebangsawanan
raja-raja Bugis di kawasan barat dimana keturunannya menjadi pewaris tahta
kerajaan-kerajaan Mallusetasi’ (kerajaan tepi laut) dan Ajatappareng (kerajaan
di wilayah barat danau).
Mitos kemunculan seorang Puteri dari buih lautan yang
bernama “We Tepulinge” bermakna sebagai
pengasas berdirinya kerajaan Suppa’, menjadi maklumat tentang asal-usul raja
dan istana Suppa’ yang dipanggil Lamalaka. Nama istana Raja Suppa’ “Lamalaka”
(sang Malaka) mengandung adanya unsur tamadun dan kehadiran pihak Melayu-Melaka
dalam penubuhan kerajaan maritim Bugis tersebut. Meskipun mesej mitos ini tidak
menyajikan penanda tentang Melayu secara lengkap lebih jelas, namun kehadiran orang Melayu tidak dapat diragukan
nuansa dan unsur ke-Melayuan-nya.
Penanda-penanda di dalam teks cerita sebagai
ciri kemelayuan secara simbolik dikemas dalam bentuk tradisional. Ketiadaan
ayat tentang nama tokoh sebenar, serta masa atau tarikh yang pasti
kedatangannya, asal daerahnya, dan maklumat penanda lainnya, sesungguhnya
merupakan ciri khas penceritaan tradisional dalam khasanah teks historiografi
Bugis. Tokoh-tokoh yang muncul seperti Tomanurung dan Totompo, selalu tidak
diungkap latar belakangnya, akan tetapi latar depannya terdeskripsi secara
jelas dan justeru sangat faktual, seperti perkahwinannya, keturunannya,
pemerintahannya, kematiannya, serta peristiwa dan benda-benda sejarahnya. Pola seperti itu nampak dalam teks cerita Wé
Tépulingé di Suppa’.
Periode kemunculan Suppa’ pada abad XIV atau paling tidak XV secara arkeologis
telah dibuktikan oleh Fadillah dan Mahmud
sebagai periode dimana telah terjadi pertumbuhan secara ramai
kerajaan-kerajaan lokal di Sulawesi Selatan pada fase tersebut. Pada masa itu
kerajaan-kerajaan Sulawesi Selatan belum menerima Islam, namun wilayah ini telah menjadi koloni perdagangan oleh pedagang-pedagang muslim daripada
Semenanjung Malaysia dan pesisir Timur Sumatera.
Konsentrasi koloni dagang
muslim Melayu iaitu kerajaan-kerajaan yang berkedudukan di tepi laut khususnya
pesisir bahagian barat Sulawesi Selatan. Kerajaan Suppa’ telah masuk dalam zona koloni perdagangan
Melayu yang dimaksud dan menjadi pelabuhan pengumpulan hasil-hasil alam dari
wilayah pedalaman Bugis: Sidentreng, Sawitto, Soppeng, Rappang dan Nepo.
Kata kunci yang sangat penting daripada mitos Suppa’ iaitu
“Lamalaka” sebagai nama sebuah istana. Mitos We Tepulinge Putri
Melayu ini adalah sebuah narasi sejarah yang tradisinya meluas pada
teks-teks attoriolong kerajaan lainnya seperti pada attoriolong Bone, Barru,
Soppeng, Luwu, Sawitto, Barru atau Tanete, dan lain-lain. Membandingkan dengan
susunan salasilah raja-raja Suppa’, maka dapat diperkirakan bahwa masa
kahadiran We Tepulinge di Suppa’ diperkirakan pada awal abad ke-15
dengan dasar perhitungan empat generasi
sebelum Islam masuk di Sulawesi Selatan pada tahun 1605.
Kaedah-kaedah mitos
Wé Tépulingé menunjukkan sebuah model yang khasnya ciri mitos Melayu yang
menyebar di berbagai rantau atau kepulauan Melayu. Mitos Suppa’ memiliki
pola yang mirip dengan mitos asal usul raja Kutai dan beberapa
daerah lainnya. Kemunculan sebuah kerajaan khasnya kerajaan di rantau Melayu,
pada umumnya diformulasi dengan
hadirnya mitos-mitos asal-usul bertipe pra-Islam. Kemunculan puteri We
Tépulingé di pesisir Suppa’ serupa dengan mitos kemunculan puteri Johor pada
kerajaan Pancana, Barru.
Kedua kerajaan ini dikisahkan dalam lontara hadirnya
pihak elit Melayu yang mengambil peran dalam penubuhannya. Orang-orang Melayu
yang datang berasal daripada kalangan pedagang, ulama atau santri, serta ahli-ahli diraja atau kelompok
bangsawan meningalkan Malaka dan Johor oleh kerana kekisruhan politik yang
berketerusan. Penghijraan kelompok-kelompok Melayu dari Tanah Semenanjung ramai
memilih arah timur Nusantara, terdapat orang Melayu memilih daratan Sulawesi
Selatan sebagai tujuannya. Tujuan kedatangan mereka untuk mengamankan diri
dan menolak kerjasama dengan Portugis. Orang Melayu yang
datang itu memulakan kehidupannya yang
baharu kemudian melancarkan perdagangan dan perniagaan, serta menguatkan basis
kekuatan Islam.
C.Keberadaan
orang Melayu di Siang
Fadillah dan Mahmud (2000) dalam riset arkeologi, menyebutkan
bahawa kerajaan Siang (mungkin) muncul sejak abad XII dan XIII di bawah kontrol
elit bangsawan lokal dan dibawah pengaruh kerajaan Weweng Nriwu (author:
Wéwanriu) yang berkembang pada masa kerajaan Luwu dan Tompo’tikka.
Kerajaan
Siang bertumbuh kerana sokongan masyarakatnya yang memiliki kecakapan mengolah
hasil-hasil alamnya dan telah mengenali jaringan perdagangan laut yang
luas. Pusat kerajaan Siang Kuno berada
di Sengkaé yang geografisnya didukung
oleh adanya Sungai Siang yang menjadi laluan perahu-perahu besar, menjalin hubungan niaga secara
langsung dengan para pedagang dari kepulauan
di sebelah barat, Semenanjung
Melayu. Kerajaan Siang mengalami kemuduran manakala kerajaan Gowa-Tallo telah
muncul sebagai kerajaan kuat dengan mewujudkan pelabuhan Sombaopu sebagai pusat
perdagangan. Peristiwa penaklukan Siang oleh raja Gowa, Karaeng Tumaparrisik
Kallonna, pada awal abad XVI mengakibatkan Siang mengalami keruntuhannya.
Penaklukan Siang oleh kerajaan Gowa memiliki impak negatif
bagi kehidupan kerajaan Siang pada masa selanjutnya. Ketika Siang berada di
bawah tekanan politik Gowa, mengakibatkan pula aktifiti-aktifiti perdagangan
semakin melemah, serta ramai orang Melayu meninggalkan pertempatannya di Siang.
Disebutkan dalam berita-berita lokal bahawa raja Gowa mengangkut orang-orang
Melayu pindah ke tanah Makassar dengan maksud
untuk memindahkan seluruh urusan perdagangan
dan perniagaan laut ke Sombaopu.
Raja Gowa Tumaparrisi Kallaonna
menganggap orang Melayu sebagai komuniti sangat penting kehadirannya di Gowa
kerana ianya memiliki kecakapan mengelola pelabuhan dan menjalankan
perdagangan. Hal tersebut menjadi momentum penting bagi kerajaan Gowa untuk
tampil sebagai penguasa perdgangan dan pelabuhan di kawasan timur Nusantara.
Hingga kini, tradisi tutur yang masih beredar di Pangkep mengatakan bahawa
orang-orang Melayu yang menderita
tekanan dari prajurit Gowa mereka menolak ajakan pindah bergabung ke
Gowa-Tallo, maka mereka memilih menyingkir ke pedalaman di wilayah pegunumgan
sebelah timur kerajaan Siang.
Tempat
penyingkiran itu dimana mereka bertempat tinggal manamakannya kampung
“Malaka”. Meskipun peristiwanya telah
berlangsung sekitar lima abad lepas namun tradisi itu masih hidup hingga
sekarang. Mereka masih mengenal dirinya sebagai keturunan orang Melayu yang
dahulu melarikan diri dari kerajaan Siang ketika kalah perang oleh Gowa.
Lebih lanjut Fadillah dan Irfan (2006) menunjukkan indikatif arkeologis,
kawasan kerajaan Siang sudah berkembang
sejak abad ke-14 sampai pada abad ke-16.
Kerajaan Siang telah tumbuh sebelum periode Islam di Sulawesi Selatan dan melakukan kontak dengan
pedagang Melayu dan Portugis. Periode kejayaan Siang tersebut muncul
jauh sebelum kerajaan Gowa-Tallo
memainkan peran politiknya di
Sulawesi Selatan.
Kerajaan Siang (Ciom” atau “Ciam) dikenali sebagai salah
satu petempatan Melayu pada peringkat awal di Sulawesi Selatan. Catatan Tome Pires (dalam Pelras: 1981:237)
memperkirakannya bermula kira-kira akhir abad XV orang-orang Melayu
diyakini telah menetap di bandar niaga Siang.
Informasi tentang jaringan
perdagangan orang Melayu di Siang dapat diketahui dari catatan Tome Pires dan
pemberitaan Antonio de Paiva yang mengunjungi Siang pada tahun 1542,
menyatakan bahawa orang- orang Melayu telah menetap di bandar niaga Siang sekitar tahun 1490.
Tampaknya pengenalan wilayah Siang dan beberapa kerajaan pesisir barat
Sulawesi Selatan oleh pedagang Melaka
telah memposisikan Siang sebagai tujuan koloni dagang yang utama manakala
Melaka dirampas oleh Portugis tahun 1511. Pedagang Melayu menambah
kesibukan kegiatan perdagangan di bandar
niaga Siang dan membuka kesempatan perkembangan kemajuannya secara pesat
yang berterusan pada masa hadapan.
Ketika Portugis mendarat di Suppa’ dan Siang
kedua pelabuhan ini pun tetap dihubungkan
sehingga tetap membentuk mata-rantai
perdagangan di kawasan timur Nusantara .
Menurut Manuel Pinto , seorang Portugis yang mengunjungi
Siang pada tahun 1545, menyebutkan penduduk Siang
berjumlah sekitar 40.000 orang. Manurutnya angka ini
sebuah bilangan dengan jumlah yang sangat banyak jika dibandingkan dengan populasi penduduk suatu bandar niaga lainnya
yang ada pada masa itu.
Pada masa yang sama di kampung Siang terdapat kumpulan
orang Melayu yang hidup dengan memiliki organisasi tersendiri yang berada dibawah koordinasi Syahbandar.
Pada umumnya orang Melayu dan kelompok pendatang lainnya melakukan aktiviti
berdagang, baik menunggu bertransaksi dengan pedagang rempah-rempah dari timur
di Ambon, mahupun berdagang dan melakukan pelayaran antarpulau.
Selanjutnya,
penghijraan orang Melayu ke Sulawesi Selatan mulai mengalami gelombang besar
ketika peristiwa Melaka jatuh ke tangan
Portugis tahun 1511. Melaka mengalami kekacauan yang
sangat parah. F.R. Thomaz (2010) mengatakan
bahwa rakyat Melaka serta ahli-ahli
keluarga diraja dirampas hartanya habis-habisan; orang Islam yang berwibawa dan
pandai berperang, akhirnya dikalahkan
dan pada umumnya berhijrah ke daratan lain. Pihak Melayu yang tinggal adalah
orang yang memuja haiwan daratan seperti
lembu dan sapi. Orang-orang Melayu yang pergi meninggalkan Melaka juga
mengambil alasan yang tidak sudi hidup dan bekerjasama dengan orang Portugis
yang dianggapnya “kafir”.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan