Institusi Pendidikan Pondok - Peranan dalam Mempertahankan identitas Melayu di Thailand Selatan
โดย นิอับดุลรากิ๊บ บินนิฮัสซัน
บทคัดย่อเรื่อง Institusi Pendidikan Pondok - Peranan dalam Mempertahankan identitas Melayu di Thailand Selatan นี้ เป็นบทความวิชาการที่นายซาวาวี ปะดาอามีน เป็นผู้เขียนเพื่อเสนอในงานสัมมนาทางวิชาการในประเทศอินโดเนเซีย
Kajian ini bertajuk
Institusi Pendidikan Pondok: Peranan dalam Mempertahankan Identitas Melayu di
Thailand Selatan. Kajian ini fokus kepada provinsi Pattani di Thailand Selatan.
Pengkaji telah mengenalpasti bahawa identitas Melayu Patani terbahagi kepada
identitas agama, kebudayaan, bahasa, sejarah dan pondok. Setiap identitas
mempunyai hubungan antara satu sama lain, dan identitas agama berfungsi sebagai
teras kepada identitas-identitas lain.
Penduduk Melayu di Selatan Thailand
adalah di antara etnik minoritas yang menerima tindakan dasar asimilasi dan
integrasi daripada kerajaan yang seterusnya telah menggugat kelangsungan
identitas Melayu Patani.
Dalam situasi tersebut, pondok merupakan institusi
utama yang amat berperanan dalam mempertahankan kemandirian identitas Melayu
Patani. Kesan terhadap identitas bahasa
dapat dilihat dengan ketara kerana dasar kerajaan Thailand telah mewajibkan
setiap warganegaranya belajar di sekolah rendah kerajaan. Dengan itu, penduduk
Melayu generasi sekarang dapat berbahasa Thai dengan baik. Media massa,
terutamanya televisyen amat memberi kesan terhadap penggunaan bahasa Melayu.
Begitu
juga dengan identitas kebudayaan juga berlaku kerana proses penerimaan budaya
asing. Ini adalah fenomena normal dalam masyarakat. Penduduk Melayu di Patani
perlu berintraksi dengan penduduk majoritas negara, Peranan institusi pondok dalam mempertahankan identitas Melayu Patani
dapat digambarkan melalui beberapa kegiatan yang dilakukan di institusi pondok
dan kegiatan luar pondok yang wujud kerana berpunca daripadanya. Secara
langsung institusi pondok mengajar ilmu agama yang merupakan teras identitas
Melayu Patani.
Di samping ilmu agama, ilmu bahasa Malayu juga diajarkan.
Institusi ini juga melatih pelajarnya supaya dapat mengamalkan adat dan
kebudayaan Melayu. Walaupun institusi pondok tidak menekankan ilmu sejarah,
namun begitu sistem pendidikannya dan suasana persekitarannya, terutama
kesan-kesan bersejarah telah membantu menambah kesedaran terhadap identitas
sejarah.
Seandainya tiada institusi pondok di Thailand Selatan. Mungkin identitas
Melayu termasuk bahasa Melayu dan sebagainya tidak dapat dipertahankan di Thailand Selatan. Khususnya di provinsi-provinsi
yang penduduk majoritasnya keturunan Melayu.
* Tajuk artikel ilmiah ini diadaptasi dari tajuk asal “Peranan Institusi Pendidikan Pondok dalam
Mempertahankan Identiti Melayu di Selatan Thailand : Satu kajian di Provinsi
Pattani” yang dijalankan di
provinsi-provinsi dominan Melayu selama 1 tahun.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan