Oleh Nik Abdul Rakib Bin Nik Hassan
Kali ini Dr. Azhar Ibrahim Alwee, pensyarah Pengajian Melayu di National University of Singapore kemukakan sebuah artikel tajuknya “ALAM MELAYU: Celik Sejarah lawan Cetek Sejarah” yang tersiar di Berita Harian Singapura. Isinya seperti berikut:-Tanpa
penguasaan dan kedalaman ilmu, kesedaran sejarah serta warisan budaya, tidak
akan terbangun. Ranah sejarah dan perakuan kepada warisan budaya berpotensi
besar untuk membangunkan masyarakat dan peradaban.
Masyarakat
yang berkemajuan adalah masyarakat yang peduli tentang pembangunan estetikanya.
Membangunkan warisan budaya adalah sebahagian daripada kepedulian terhadap
hal-hal estetika.
Dalam ranah
warisanlah estetika dapat dimajukan dan diperhalusi.
Masyarakat yang bertamadun tinggi pasti mengurus dan membina estetikanya
dengan tekun. Begitu juga dalam merakam dan meriwayatkan sejarah bangsa.
Sebaliknya, bangsa yang tidak beradab boleh sahaja dilihat dari sisi ia
tidak mempedulikan ranah ilmu, sejarah dan budayanya.
Sering kali bukan sahaja ia tidak mempunyai selera budaya untuk
membangunkan ranah-ranah tersebut, malah ia juga memusuhi sejarah, budaya dan
seni warisan.
Apabila ini terjadi, pembangunan sebuah masyarakat dan bangsa tidak akan
bermakna, betapa pun kehidupan ekonomi masyarakat itu mapan dan mewah. Penghayatan
kepada sejarah dan warisan budaya itu bermaksud memiliki segi nilai dan
praktikal yang membolehkan pengembangan yang lebih pesat pada masa mendatang.
Pertama, adanya kemampuan dan kepedulian untuk memahami dan mendalami
sejarah dan warisan budaya bangsa, bukan sahaja sebagai identiti tetapi juga
sebagai salah satu asas pembangunan dan kemajuan.
Kedua, bersedia mengiktiraf peri penting sejarah dan warisan budaya
sehingga perancangan dibuat untuk memastikan ranah itu terus berkembang dan
dipelihara.
Ketiga, menghargai segala usaha yang dibuat agar sejarah dan budaya warisan
terus mendapat tempat dalam masyarakat, termasuk memberi galakan terus dalam
bentuk ruang, peluang dan sumber untuk ranah-ranah ini.
Keempat, menyebarkan maklumat dan perspektif sejarah, khasnya di sfera
awam, termasuk praktik warisan budaya serta wacananya, sehingga masyarakat
dapat memanfaatkan proses literasi budaya dan sejarah. Lawanan daripada
penghayatan sejarah dan warisan budaya ini adalah sambutan yang hanya bersifat
musiman, lebih cenderung bermajlis-majlisan tanpa ada kesungguhan untuk
membangunkan wacana sejarah dan warisan budaya.
Ini bertambah buruk apabila ada sesetengah kepimpinan yang menganggap usaha
berwacana sejarah dan warisan adalah “pilihan” tambahan, yang wajar disokong
selagi ia 'menguntungkan' portfolio jawatan mereka dan kepentingan mendapatkan
dana.
Lain perkataan, ia tidak terbit daripada kesedaran yang hakiki, jauh lagi
kerana rasa terpanggil untuk berdepan dengan hal sebegini.
Ranah Yang Direbutkan
Sebenarnya ranah sejarah dan warisan budaya adalah arena pertarungan idea,
sepertimana juga dalam ranah keagamaan dan kesusasteraan. Dari sudut sosiologi,
setiap kelompok mengajukan idea dan gagasan mereka. Dalam proses ini,
segelintir akan memastikan agar idea dan gagasan mereka sahaja yang paling sah,
diterima dan terpakai dalam masyarakat.
Dalam suasana etos demokrasi dan kepelbagaian pendapat sukar untuk mendapat
tempat, ada pula kecenderungan untuk menafikan apa jua tempat dan sambutan
kepada idea-idea yang dianggap sebagai berlawanan daripada pemikiran dan
kepentingan kelompok yang dominan.
Maka tidak menghairankan jika suara dan gagasan pihak lawan yang dianggap
sebagai “perosak” yang wajib ditertibkan dalam bentuk pengharaman, digam
ataupun dinafikan tempat. Inilah yang boleh disebut sebagai “ketakutan”
terhadap versi sejarah dan warisan budaya yang tertentu.
Ini timbul
kerana kononnya ada versi sejarah yang boleh menggugat bangsa dan agama dalam
masyarakat. Ada pula praktik budaya yang dianggap dapat menjejaskan keimanan,
keyakinan dan amalan tertentu, sehingga boleh mengganggu ketenteraman
masyarakat.
Ketakutan dari
kelompok yang “berkuasa” ini adalah cerminan daripada konservatisme dan
kecenderungan autoritarian sewaktu berdepan dengan kerencaman idea dan praktik.
Bagi mereka,
apa jua bentuk sejarah dan seni budaya yang bukan terbit daripada linkungan
mereka, berpotensi menyinggung status quo yang dominan. Sikap takut dan bimbang
inilah yang pastinya akan menghambat terbangunnya wacana sejarah dan warisan
budaya yang progresif, demokratik dan humanistik.
Kesan daripada
ketakutan sebegini malah boleh kita simpulkan sebagai suatu bentuk kejahatan
terhadap kebudayaan, kerana ia akan membawa kesan negatif yang berlanjutan
sifatnya.
Kerana
ketakutan yang tidak berasas inilah, ia hanya akan menggunakan kuasa dan
pengaruh politik atau birokrasi untuk menyekat suara-suara lain yang mahu
menyumbang dan merancakkan wacana.
Jelasnya ia
tidak akan memberi ruang kepada kebebasan untuk berekspresi atau mencipta.
Apa Yang
Ditakuti
Gejala seperti
ini memperlihatkan suatu kegagalan atau ketidakmampuan untuk memberikan respons
dengan wacana tandingan. Maka jalan pintasnya ialah sekatan, penafian dan
pengharaman yang dibuat atas nama menjaga kepentingan itu dan ini.
Inilah yang
dapat kita saksikan dalam beberapa peristiwa yang menggelabah untuk
mengharamkan, menyekat atau menafikan sesuatu karya, forum dan ruang untuk
berbicara yang dibuat oleh golongan yang disangsikan.
Respons
sebegini adalah contoh tindakan yang berselindung di balik kekuasaan atau
kelembagaan tertentu. Pada intinya ia takut bahawa kepedulian sejarah dan
warisan budaya akan mengganggu gugat kedudukan mereka.
Sering kali
mereka yang bersungguh-sungguh mengharamkan itu dan ini, terlihat tidak
mempunyai korpus ilmu dan budaya yang mampu dan konsisten hadir dalam ranah
awam. Lantas kehadiran gagasan sejarah dan budaya dari pihak lain dianggap
sebagai cabaran dan gugatan kepada mereka.
Celik Sejarah lawan Cetek Sejarah
Bacaan sejarah
yang kritis pastinya akan membawa perspektif yang bukan dominan, mengajak
difikir ulang beberapa andaian dan tanggapan yang sudah terpakai lama.
Begitu juga
apabila warisan budaya sekiranya dibangunkan dengan wacana yang berilmu, akan
menjadikan ia ranah yang memberdayakan sesuatu kelompok, mencetus pandangan
sejarah yang lebih serius, dan bijak pula mengolah tema-tema kritis dan kreatif
dalam persembahan dan amalan budaya.
Hari ini,
dengan politik populisme yang semakin berhaluan kanan, ranah sejarah semakin
dihimpit oleh kelompok yang berfikiran sempit. Terkandung dalam naratif sejarah
mereka, terlihat ketarikan kepada kemulukan dan kegemilangan bangsa sehingga
segala yang tersempurna dan termulia menjadi milik mereka belaka.
Narsistik
budaya sebegini timbul dek kerana mahu mengangkat kedaulatan bangsa yang
kononnya telah dirapuhkan oleh lawanan ideologi mereka.
Terlafaz sama
dalam naratif mereka, sisi yang berbaur perkauman dan keangkuhan keagamaan yang
hanya memperlihatkan kepicikan cara mereka berfikir.
Cara pemikiran
ini menampilkan keghairahan berkuasa, dan bukan pula mempilihatkan wajah budaya
dan agama yang luhur dan universal. Dalam naratif yang sempit ini, mudah sahaja
untuk kelompok lain dianggap sebagai “pendatang”, “penyembah berhala” atau
“pembelot” dalam peristiwa sejarah.
Cara pemikiran
ini, pada satu sisi mahu memperbetulkan naratif sejarah yang digubal kolonial,
namun ia juga sama terperangkap dengan cara berfikir yang tidak kurang rasis
dari yang diperlihatkan dalam skima pemikiran kolonial yang cenderung
'essentialist' dan 'reductionist'.
Kelompok kanan
sepertinya cenderung untuk dilipur-larakan oleh sejarah yang muluk dan megah.
Paling ironi, mereka yang mendabik mahu mempertahankan umat dan bangsa, sering
kali senyap terhadap kuasa pasaran yang sedia menjarah ekonomi dan
kesejahteraan masyarakat terbanyak, selain gerombolan yang korup dan licik
politiknya.
Ketakutan Melulu, Budaya Tak Maju
Ketakutan
melulu pada persoalan sejarah dan warisan adalah hambatan paling besar yang
menggagalkan kemajuan ilmu, budaya dan masyarakat. Sekatan idea dengan cara
bukan berwacana akan menyempitkan ranah berfikir dan berdialog. Malah sikap
anti-wacana tidak lain melainkan anti-intelektualisme yang berdenyut dalam
masyarakat.
Akhirnya semua
terbantut dek melulunya sikap takut pada wacana budaya dan ilmu yang tertentu. Selain
boleh menjadi kejahatan terhadap kebudayaan, ia boleh diibaratkan juga sebagai
kecacatan kebudayaan bukan datang semata-mata daripada gempuran luar (yang
disebut budaya asing dan kuning) tapi dari ketakutan dan cemburu dalaman yang
takut bahawa kesedaran sejarah dan ilmu akan kononnya merosakkan masyarakat dan
negara.
Sewajarnya
kalau ada idea dan gagasan yang tidak dipersetujui, ia patut ditandingkan
dengan wacana sanggahan. Barulah idea dan pemikiran dalam masyarakat dapat
berkembang, selain nilai berdialog dan berdemokrasi dapat terlaksana.
Namun apabila
idea dan gagasan perspektif disekat, idea dan pemikiran akan terhambat dan
pengembangan idea akan bergerak lebih terlambat.
Di sinilah
letaknya kecekalan dan ketekalan bagi mereka yang bergiat untuk mengkedepankan
wacana yang ingin memberdayakan pemikiran sejarah dan budaya warisan.
Kalau kita
hanya mengikut telunjuk dari kelompok penguasa yang berkepentingan, pasti ranah
ilmu, kepedulian sejarah dan warisan akan terus malap dan gelap. Pelbagai
gerakan dan ikhtiar budaya yang boleh dimanfaatkan untuk mengangkat wacana
sejarah dan warisan budaya.
Di saat
kekuasaan berkepentingan terus bersedia memadamkan wacana yang kritis, selagi
itu penggiat wacana budaya (yang boleh disebut sebagai pekerja budaya) harus
lebih peka dan mempunyai strategi ampuh untuk mengkedepankan wacana alternatif
masing-masing.
Wacana sejarah
dan warisan budaya seharusnya menjadi obor yang mencerahi, malah berani
menggugah status quo, sekiranya ia semakin cenderung mendukung populisme
berhaluan kanan yang menolak kepelbagaian dan kesamarataan. Dalam suasana ilmu
diperenteng, dijual beli untuk kepentingan tertentu kecetekan ilmu semaki
berleluasa.
Wacana sejarah
yang sepatutnya mencerahkan minda bertukar menjadi sejarah yang ditakuti dan
menggugah. Dari sejarah yang berguna untuk masyarakat dan individu
perseorangan, ia menjadi sejarah yang dianggap berbahaya dan mengganggu
keamanan.
Hujungnya
sejarah dan warisan budaya seharusnya mengangkat martabat bangsa, menjadi punca
kesedaran yang tersendat dan tersumbat. Inilah olah daripada ketakutan tadi
yang tidak bertempat.
Wajarlah
apabila Kassim Ahmad berkesimpulan bahawa:
“Keperluan
yang pertama dan yang terpenting bagi masyarakat kita ialah menyingkir fahaman
kepuakan dan kesukuan dan menganut fahaman kesatuan dan perpaduan. Tidak
mengapa adanya pelbagai kaum, bahasa, kebudayaan dan agama dalam masyarakat
kita, tetapi kita tidak harus dan tidak boleh membangga-banggakan kaum, bahasa
dan kebudayaan dan agama kita, apalagi menjalankan dasar diskriminasi dan
tekanan terhadap kaum, bahasa dan kebudayaan dan agama lain.”
Keberanian
Mengkritik
Kepedulian
moral dan intelektual menjadikan kita terpanggil untuk mengkritik penyempitan
wacana sejarah dan warisan budaya.
Dunia akademik
mesti tampil membicarakannya, malah membuat kritikan bersifat rekonstruktif. Begitu juga dengan para pemikir dalam ranah awam yang
bergiat dalam kegiatan sastera, seni, bahasa dan agama. Penyempitan ilmu yang
dipaksakan oleh kepentingan kuasa dan pengaruh tertentu harus dicabar agar
jalan yang lebih baik dan berguna dapat diusulkan.
Dalam banyak masyarakat membangun, gerakan kebudayaan (cultural movement)
menjadi penawar untuk membaik pulih pemikiran dalam masyarakat, sehinggakan
berani mengkritik kepimpinan yang bersekongkol dengan kelompok yang
anti-intelektualisme dan anti-budaya. Sebaliknya cara pemikiran kelompok yang
eksklusif, terjerat dengan pandangan komunalisme yang mudah menghujat “musuh”
mereka. Inilah
yang menjadi tantangan kepada pembangunan ilmu, sejarah dan warisan budaya.
Inilah contohnya sumber pemikiran yang akan merosakkan dan menjahamkan bangsa
dan negara.
Antara idea
dan nilai yang disemai dan dibangunkan dalam masyarakat lewat gerakan kultural
ini ialah etos demokrasi, masyarakat sivil, solidariti atau kebersamaan, empati
dan akal sihat dalam ruang publik, hak asasi dan kekebasan berfikir dan
bersuara, sikap sivik dan disiplin nasional, serta cita estetika yang universal
dan membumi.
Pencerahan
sosial seperti ini tentu tidak mustahil sekiranya golongan elit dan masyarakat
awam dapat bergandingan atau saling membahu satu sama lain kerana memiliki visi
dan cita yang membangunkan dan merawat masyarakat. Namun mesti ada yang tampil dahulu untuk mewacana. Itulah inteligensia
masyarakat yang berkecimpung dalam dunia kesusasteraan, kesenian, kebudayaan,
keagamaan dan keilmuan.
Penghayatan yang mendalam kepada sejarah dan warisan budaya mesti
ditegakkan sekuat-kuatnya agar masyarakat yang adil dan sejahtera dapat
terjamin. Jangan
pula kita digertakkan oleh ketakutan berdepan dengan kepelbagaian dan
kemajmukan.




Tiada ulasan:
Catat Ulasan