Oleh Nik Abul Rakib Bin Nik Hassan
Kali ini saya
ketengahkan berkaitan dengn “Kemasukan Islam ke Patani”.
Saya mengambil sebahagian dari Tesis MA Sdr. Zawawee Pakda Ameen, pensyarah di
Fakulti Kemanusiaan dan Sains Sosial di prince of Songkla University, Kampus
Pattani. Tajuk tesis MA di Universiti Malaya ialah Identiti Melayu
Patani: Kajian Tentang Peranan Institusi Pondok di Wilayah Pattani. Isi
kandungan Kemasukan Islam ke Patani adalah seperti berikut:-
Penyebaran agama Islam di Patani berlaku di kalangan rakyat terlebih dahulu
dan kemudian menyebar di peringkat pemerintah.
Menurut Phra’ya Rattana’
Phakdi, raja dan pembesar Patani memeluk agama Islam kira-kira pada awal
abad ke-15 iaitu di sekitar tahun 1457, sedangkan rakyat jelata sudah ada yang beragama Islam
sejak 300 tahun sebelumnya. B.J.O. Schrieke (1916) dalam
bukunya Het Boek Van Bonang menyebut bahawa raja tidak percaya kepada agama
Islam tetapi pedagang-pedagang terdiri daripada orang Islam. Dalam sejarah
Kelantan pula menceritakan bahawa pada tahun 1150 terdapat
seorang Syeikh Arab dari Patani datang menyebarkan agama Islam di negeri
Kelantan (A. Bangnara 1976: 14-15). Oleh itu boleh
dikatakan bahawa terdapat beberapa penduduk di zaman Langkasuka beragama Islam.
Agama Islam dianuti oleh penduduk Patani sebelum didirikan Sukhothai. Sukhothai
didirikan pada sekitar tahun 125 (Jitmoud, S. 1988 : 62-68).
Di Semenanjung Tanah Melayu, Patani dan Pahang adalah negeri paling awal
menerima agama Islam. Bukti ini ditegaskan oleh de Eredia, seorang pengembara
Portugis pada tahun 1613,
“Moreover the
faith of Maumeth (Islam) was accepted in Patane (Patani) and Pam (Pahang) on
the eastern coast of Ujontana, and in certain islands of the Aromatic
Archipelago. Later it was accepted and encouraged by Permicuri Parameswara at
Malacca in year 1411.” (Mills, J.V. 1930
: 49)
Agama Islam di Patani tersebar dengan pesatnya apabila raja memeluk Islam.
Dalam Hikayat Patani mengisahkan bahawa raja Patani yang bernama Phya Tu Nakpa
menghidap penyakit kulit. Dukun Istana mengubatinya, tetapi tidak sembuh. Dalam
situasi tersebut terdapat seorang dari Pasai bernama Syeikh Said sanggup
mengubatinya dengan syarat apabila sembuh nanti, raja mesti memeluk agama
Islam. Penyakit
itu sembuh dan berulang lagi kerana raja tidak menepati janji. Pada kali yang
ketiga Syeikh Said datang mengubatinya pula dan baginda tidak mungkir janji
lagi. Baginda pun memeluk agama Islam dan menukar nama kepada Sultan Ismail
Syah Zillullah Fil-Alam (Teeuw & Wyatt 1970 : 75). Dalam
buku “Sejarah Kerajaan Melayu Patani” oleh Ibrahim Syukri (2002) pula
menceritakan bahawa raja Patani pertama yang memeluk agama Islam adalah putra
raja Phaya Tu Nakpa yang bernama Phya Tu Intira dan digelar Sultan Muhammad
Syah.
Agama Islam bertapak teguh di Patani dan berperanan sebagai pusat
penyebaran Islam di Nusantara. Nama penuh Patani adalah “Patani Darussalam” dan
dianggap sebagai serambi Mekah kerana merupakan pusat menimba ilmu daripada
para ulama yang giat mengarang kitab dan mengajar agama di institusi pondok dan
masjid. Pada waktu itu juga institusi pondok berkembang dengan pesat dan
berperanan sebagai institusi utama yang membina benteng untuk mempertahankan
identiti Melayu Patani.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan